Ελλάδα

Έκρηξη στις υποκλοπές χωρίς αιτιολογία

Έκρηξη στις υποκλοπές χωρίς αιτιολογία

Τι αναφέρεται στην τελευταία έκθεση της ΑΔΑΕ και γιατί ζητεί πληρέστερους ελέγχους της στην ΕΥΠ. Αύξηση 23% στις κρατικές υποκλοπές, χωρίς αιτιολογία, με επίκληση την εθνική ασφάλεια καταγράφεται το 2024 και στην αρχή του 2025 -, σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Αρχής Διασφάλισης

Τι αναφέρεται στην τελευταία έκθεση της ΑΔΑΕ και γιατί ζητεί πληρέστερους ελέγχους της στην ΕΥΠ.

Αύξηση 23% στις κρατικές υποκλοπές, χωρίς αιτιολογία, με επίκληση την εθνική ασφάλεια καταγράφεται το 2024 και στην αρχή του 2025 -, σύμφωνα με τη νέα έκθεση της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) που παρουσιάζουν ΤΑ ΝΕΑ.

Όπως αναδεικνύεται από την έκθεση, περίπου τρία χρόνια μετά το σκάνδαλο των υποκλοπών και τις αναφορές για μεγάλο κύκλο αφανών παρακολουθήσεων, κυρίως από την ΕΥΠ, σε παράλληλη χρήση του παράνομου λογισμικού Predator, παρουσιάζεται νέα έκρηξη στις κρατικές συνακροάσεις που πραγματοποιούνται με εισαγγελικές διατάξεις, χωρίς τη δικαστική διαδικασία, όπου δεν απαιτείται δηλαδή η ανάλυση του λόγου παγίδευσης των τηλεφώνων. Και αυτό μάλιστα έπειτα από μια περίοδο το 2023 που λόγω του θορύβου που είχε προκαλέσει το σκάνδαλο Predator με τις παράλληλες παρακολουθήσεις από την ΕΥΠ είχε καταγραφεί μείωση της τάξης του 36% των αφανών ακροάσεων.

Υπογραμμίζεται ότι η ΑΔΑΕ στην έκθεσή της ζητεί με σαφήνεια να υπάρχουν πιο σύνθετοι και πληρέστεροι έλεγχοί της στην ΕΥΠ, με άμεση αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, έτσι ώστε να διενεργεί, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, τακτικούς και έκτακτους ελέγχους σε εγκαταστάσεις, τεχνικό εξοπλισμό, αρχεία, τράπεζες δεδομένων, δεδομένα επικοινωνίας και έγγραφα της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕYΠ), άλλων δημόσιων υπηρεσιών, οργανισμών, επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, καθώς και ιδιωτικών επιχειρήσεων που ασχολούνται με ταχυδρομικές, τηλεπικοινωνιακές ή άλλες υπηρεσίες σχετικές με την ανταπόκριση και την επικοινωνία.

Όπως σημειώνεται, η Αρχή ζητεί να δύναται να προβαίνει στην κατάσχεση μέσων και στοιχείων ή δεδομένων παραβίασης του απορρήτου και ορίζεται η ίδια μεσεγγυούχος αυτών μέχρι να αποφανθούν τα αρμόδια δικαστήρια και επίσης να προβαίνει, κατόπιν δικαστικής απόφασης, εφόσον υφίσταται εκκρεμής ποινική διαδικασία, στην καταστροφή πληροφοριών ή στοιχείων ή δεδομένων, τα οποία αποκτήθηκαν με παράνομη παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών.

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛ.ΑΣ. και η ΕΥΠ διαθέτουν τρία συστήματα νόμιμων συνακροάσεων: έναν Μεγάλο Αδελφό διαθέτει η ΕΥΠ και άλλους δύο η ΕΛ.ΑΣ., από έναν η Αντιτρομοκρατική και η Διεύθυνση Διαχείρισης και Ανάλυσης Πληροφοριών (ΔΙΔΑΠ).

Στελέχη των Αρχών ασφαλείας απέδιδαν την αύξηση των κρατικών υποκλοπών χωρίς σκεπτικό στην προσπάθεια την τελευταία διετία αναβίωσης του εγχώριου αντάρτικου πόλης και στις ύποπτες ενέργειες ισλαμιστών. Σύμφωνα με αυτές τις αναφορές τους, υπήρξε μεγάλο πλέγμα παρακολουθήσεων και εντός φυλακών γιατί πολλοί ύποπτοι για ένοπλη δράση χρησιμοποιούσαν και τα επονομαζόμενα πακιστανικά τηλέφωνα ώστε να κατευθύνουν συνεργούς τους εκτός φυλακών. Χωρίς όμως αυτό να μπορεί να εξηγήσει πλήρως τη σημαντική έξαρση των συνακροάσεων, καθώς και την προηγούμενη χρονιά υπήρχαν ένοπλες επιθέσεις από εγχώριες οργανώσεις.

Αντιθέτως, παρότι υπάρχει η συνεχής προσπάθεια των ελληνικών αστυνομικών υπηρεσιών για καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος, οι νόμιμες συνακροάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί για αυτόν ακριβώς τον λόγο από το σύστημα της ΔΙΔΑΠ -, με αναλυτικές αποφάσεις και αιτιολογήσεις από δικαστικά συμβούλια, παρουσίασαν την τελευταία χρονιά περιέργως μείωση της τάξης του 8%. Δηλαδή την τελευταία χρονιά υπήρξαν 3.050 άρσεις απορρήτου με βουλεύματα δικαστικών συμβουλίων, έναντι 3.307 το 2023.

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Σύμφωνα με τη νέα έκθεση, οι νόμιμες επισυνδέσεις στη χώρα μας την τελευταία χρονιά ήταν (με ή χωρίς αιτιολογία) 11.312 έναντι 10.034 την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Σημειώθηκε δηλαδή αύξηση της τάξεως του 12% του συνολικού αριθμού των υποκλοπών από τις κρατικές υπηρεσίες.

Όμως το 2024 και ορισμένους μήνες του 2025 υπήρξαν συνολικά 8.262 άρσεις απορρήτου για τους λεγόμενους αόριστα λόγους εθνικής ασφάλειας έναντι 6.727 την προηγούμενη χρονιά. Από τις προαναφερθείσες νέες διατάξεις οι 5.402 υπήρξαν από την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία (έναντι 3.796 το 2023) και 2.860 από την ΕΥΠ (έναντι 2.931 το 2023).

Σημειώνεται ότι στην έκθεση της ΑΔΑΕ για το έτος 2022 αναφέρεται ότι οι επισυνδέσεις της ΕΥΠ για εκείνη τη χρονιά ήταν 4.036, της Αντιτρομοκρατικής Υπηρεσίας 6.083 (χωρίς τότε να υπήρχε δράση ένοπλων οργανώσεων σε ελληνικό έδαφος). Δηλαδή χωρίς να υπάρχει καταγραφή των λόγων, τα αιτήματα άρσης απορρήτου ήταν 10.119. Ενδεικτικό της υπερβολικής χρήσης της επίκλησης των λόγων εθνικής ασφάλειας είναι ότι το 2021 οι σχετικές άρσεις ήταν 15.475, το 2020 13.751 και το 2019 11.680.

Είναι προφανές ότι η ανοδική τάση των υποκλοπών τα τελευταία χρόνια περιορίστηκε πρόσκαιρα με την αποκάλυψη των παράνομων παρακολουθήσεων από την ΕΥΠ με παράλληλη χρήση και του αρπακτικού λογισμικού Predator, τώρα όμως εμφανίζει πάλι ανοδική τάση

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Πηγή: in.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio