Πολιτική

Κοινή άμυνα και Ουκρανικό στον ορίζοντα της Άτυπης Συνόδου Κορυφής των "27" - Οι θέσεις Μητσοτάκη

Κοινή άμυνα και Ουκρανικό στον ορίζοντα της Άτυπης Συνόδου Κορυφής των "27" - Οι θέσεις Μητσοτάκη

Του Δημήτρη Γκάτσιου Μετά από ένα πενθήμερο επαφών, συνομιλιών και παρεμβάσεων στη Νέα Υόρκη όπου έδωσε το "παρών" στις εργασίες της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, ο πρωθυπουργός "πιάνει" εκ νέου το νήμα της εσωτερικής ατζέντας, επιστρέφοντας στο Μέγαρο

Του Δημήτρη Γκάτσιου

Μετά από ένα πενθήμερο επαφών, συνομιλιών και παρεμβάσεων στη Νέα Υόρκη όπου έδωσε το "παρών" στις εργασίες της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, ο πρωθυπουργός "πιάνει" εκ νέου το νήμα της εσωτερικής ατζέντας, επιστρέφοντας στο Μέγαρο Μαξίμου. Η αυριανή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, στην Ηρώδου Αττικού 19, αποτελεί ευκαιρία εκπομπής νέων μηνυμάτων εντός και εκτός συνόρων, με την κυβερνητική έδρα να κινείται στον απόηχο της ακυρωθείσας συνάντησης των κυρίων Μητσοτάκη και Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην αμερικανική μεγαλούπολη. Μία ακυρωθείσα συνάντηση που θέτει σε νέα δοκιμασία το πλαίσιο των ελληνοτουρκικών σχέσεων, οι οποίες τους τελευταίους μήνες περνούν από "σαράντα κύματα", ενώ σε παράλληλο χρόνο αποτελεί αφορμή έντονης κριτικής από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Απαντήσεις στην κριτική

Σε αυτήν την κριτική έσπευσε να απαντήσει ο πρωθυπουργός, μέσα από την καθιερωμένη κυριακάτικη ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τρία εικοσιτετράωρα πριν σηκώσει αυλαία η άτυπη Σύνοδος Κορυφής των "27" της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην Κοπεγχάγη (εκεί που θα τεθεί και πάλι επί τάπητος ο αμυντική θωράκιση των κρατών-μελών) ο πρωθυπουργός σημειώνει ότι "η φωνή της Ελλάδας ακούγεται δυνατά" σε πείσμα, όπως σχολιάζει, όσων τη θέλουν να ετεροπροσδιορίζεται και να τη μικραίνουν. "Έχουμε ήδη παραλάβει 42 αναβαθμισμένα F16, 24 Rafale, ενώ αναμένουμε και τα πρώτα F35 το 2028.

Παράλληλα, παραλαμβάνουμε και τις πρώτες φρεγάτες Belharra τους επόμενους μήνες. Οι εγχώριες φωνές της μεμψιμοιρίας, του "όχι σε όλα" και του "ναι στο τίποτα" δεν βλέπουν ούτε θέλουν μια ισχυρή Ελλάδα. Δεν αναγνωρίζουν ότι χάρη στη δυναμική ανάπτυξη της οικονομίας μας, που συνδυάζεται με σημαντική αποκλιμάκωση του χρέους μας, είμαστε πλέον ελεύθεροι και εφαρμόζουμε το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα στην ιστορία μας επενδύοντας στη στρατηγική και αμυντική μας αυτονομία. Ή ότι προχωράμε στην αξιοποίηση του υποθαλάσσιου πλούτου μας με στρατηγικού χαρακτήρα συνεργασίες με διεθνείς εταιρείες κολοσσούς. Όμως όλα αυτά θα τα πούμε αναλυτικά και στη σχετική συζήτηση που θα γίνει στη Βουλή τις αμέσως επόμενες εβδομάδες", ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, στην ανάρτησή του.

"Στην ομιλία μου στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ έθεσα όλα τα ζητήματα. Τόνισα ότι επιδιώκουμε καλές σχέσεις με την Τουρκία. Αλλά 30 χρόνια μετά έχει έρθει η ώρα να αποσύρει το casus belli. Ο δρόμος προς τα εμπρός είναι ο διάλογος, όχι η γλώσσα των όπλων", επεσήμανε ο πρωθυπουργός. Παρά τη σεναριολογία που αναπτύχθηκε στον απόηχο του ακυρωθέντος τετ α τετ κορυφής στη Νέα Υόρκη, Κυριάκος Μητσοτάκης και Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δεν αναμένεται να συναντηθούν στην Κοπεγχάγη στα μέσα της εβδομάδας. Ο πρόεδρος του εξ ανατολών γείτονα (όπως όλα δείχνουν μέχρι σήμερα) δεν πρόκειται να ταξιδέψει στην πρωτεύουσα της Δανίας για τη Σύνοδο της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας. Μία Σύνοδος που θα πραγματοποιηθεί την επομένη του άτυπου ευρωπαϊκού συμβουλίου, στη διάρκεια του οποίου οι ηγέτες θα αναζητήσουν τρόπους ενίσχυσης της κοινής άμυνας, σε συνέχεια των πρόσφατων ρωσικών παραβιάσεων του εναέριου χώρου σε χώρες της Ένωσης. Οι συζητήσεις των "27" θα επικεντρωθούν:

-στην ταχεία επίτευξη της από κοινού ανάπτυξης ικανοτήτων

-στη στήριξη των ανατολικών συνόρων, με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Αντόνιο Κόστα, να στέκεται (στην επιστολή του προς τους ηγέτες) στην επίτευξη του κοινού στόχου για ενίσχυση έως το 2030 της κοινής αμυντικής ετοιμότητας. "Τους τελευταίους μήνες λάβαμε σημαντικά μέτρα για την αύξηση της χρηματοδότησης στον τομέα της άμυνας, τη στήριξη της βιομηχανικής μας βάσης και τη δέσμευσή μας να καταβάλουμε κοινές προσπάθειες για την ανάπτυξη δυνατοτήτων, ιδίως όσον αφορά την αυξημένη διαλειτουργικότητα, τις κοινές προμήθειες και τη συγκέντρωση της ζήτησης, για την επίτευξη κλίμακας. Τα βήματα αυτά γίνονται σε πλήρη σύμπνοια με το ΝΑΤΟ και επικεντρώνονται στους εννέα τομείς προτεραιότητας που συμφωνήθηκαν σε επίπεδο Ε.Ε. Καθώς επενδύουμε περισσότερο, πρέπει επίσης να επενδύουμε πιο αποτελεσματικά και ορθολογικά, μεταξύ άλλων μέσω κοινών εργαλείων, όπως το SAFE. Κάθε ευρώ που δαπανάται θα πρέπει να ενισχύει την κοινή μας ασφάλεια και στρατηγική αυτονομία", ανέφερε ο κ. Κόστα.

Ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην πρωτεύουσα της Δανίας, μεταφέροντας τις πάγιες ελληνικές θέσεις από της κοινής άμυνας. Η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού μηχανισμού κοινού δανεισμού που θα καλύπτει την κοινή ευρωπαϊκή άμυνα βρίσκεται στην αιχμή της κυβερνητικής ατζέντας. "Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αυτός ο μηχανισμός θα χρηματοδοτεί έργα κοινού ενδιαφέροντος. Θα τοποθετούσα την αντιπυραυλική άμυνα και την άμυνα κατά των drones στην κορυφή των συλλογικών ευρωπαϊκών προτεραιοτήτων μας. Αναμένω κάποιες κινήσεις σύντομα. Θα έχουμε δύο Ευρωπαϊκά Συμβούλια και ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να σημειώσουμε πρόοδο προς αυτή την κατεύθυνση", τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, στη συνέντευξή του στο Bloomberg.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio