Αθλητισμός

Τι είναι το Aeroporn που προκαλεί φρενίτιδα στη Formula 1

Τι είναι το Aeroporn που προκαλεί φρενίτιδα στη Formula 1

Το γυμνό της αεροδυναμικής και γιατί θα είναι καθοριστικό το 2026 για τη Formula 1. Στη Formula 1 τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη ούτε καν αυτό που φαίνεται κρυμμένο. Τα τελευταία δύο χρόνια, ένας νέος όρος έχει αρχίσει να κυκλοφορεί με ένταση στα paddocks και στα τεχνικά γραφεία των ομάδων:

Το γυμνό της αεροδυναμικής και γιατί θα είναι καθοριστικό το 2026 για τη Formula 1.

Στη Formula 1 τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη ούτε καν αυτό που φαίνεται κρυμμένο. Τα τελευταία δύο χρόνια, ένας νέος όρος έχει αρχίσει να κυκλοφορεί με ένταση στα paddocks και στα τεχνικά γραφεία των ομάδων: Aeroporn. Ένας όρος που δεν απευθύνεται στο ευρύ κοινό, αλλά στους πιο μυημένους μηχανικούς και αεροδυναμιστές του σπορ. Και πίσω από αυτόν βρίσκεται ένας άνθρωπος: ο Xavi Gázquez (είναι Ισπανός φωτογράφος και αναλυτής τεχνικών θεμάτων της Formula 1, γνωστός κυρίως για την εξειδίκευσή του στην αεροδυναμική φωτογράφιση μονοθεσίων και για τον όρο που ο ίδιος καθιέρωσε: Aeroporn).

Το Aeroporn, όπως το ορίζει ο ίδιος, είναι το γυμνό της αεροδυναμικής. Φωτογραφίες εξαιρετικά υψηλής ανάλυσης που αποκαλύπτουν ό,τι οι ομάδες προσπαθούν απεγνωσμένα να κρύψουν: το κάτω μέρος του μονοθεσίου, τους διαχύτες, τις εισαγωγές αέρα, τις γεωμετρίες των αναρτήσεων, τα περίφημα fences του πατώματος. Δηλαδή ακριβώς τα σημεία όπου κρύβεται το πραγματικό αγωνιστικό πλεονέκτημα στη σύγχρονη F1.

Στη νέα εποχή του ground effect, όπου οι κανονισμοί έχουν περιορίσει τις κραυγαλέες αεροδυναμικές λύσεις, η λεπτομέρεια κάνει τη διαφορά. Και αυτή η λεπτομέρεια δεν φαίνεται εύκολα. Εκεί ακριβώς έρχεται το Aeroporn.

Όλες οι ομάδες της Formula 1 διαθέτουν επίσημους φωτογράφους αυτό είναι απολύτως νόμιμο και καθιερωμένο. Οι μηχανικοί γνωρίζουν πολύ καλά ποιος δουλεύει για ποιον. Όταν ένα μονοθέσιο σηκώνεται στα καβαλέτα, σχηματίζονται ανθρώπινα τείχη, τοποθετούνται εργαλεία, φτερά ή κιβώτια για να κρυφτούν τα κρίσιμα σημεία. Παρ όλα αυτά, η φωτογραφία θα τραβηχτεί. Πάντα.

Ο Xavi Gázquez, μέσω του Instagram λογαριασμού xaviimages και του site GrainingF1.com, έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο παρακολουθούμενους ανθρώπους του paddock. Και το κοινό του δεν είναι απλοί φίλαθλοι. Είναι τεχνικοί διευθυντές, επικεφαλής σχεδίασης και αεροδυναμιστές από ομάδες όπως Red Bull, McLaren, Aston Martin, Williams, Cadillac.

Ο ίδιος εξηγεί ότι το Aeroporn εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 2023 στο Άμπου Ντάμπι και έκτοτε εξελίχθηκε σε εργαλείο συμπληρωματικό των εσωτερικών αναλύσεων των ομάδων. Όχι υποκατάστατο, αλλά ένα ακόμη μάτι που εντοπίζει λεπτομέρειες σε πραγματικές συνθήκες αγώνα έξω από αεροσήραγγες και CFD.

Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι φωτογραφίες των αναρτήσεων και των πατωμάτων. Εκεί, σύμφωνα με τον Gázquez, η McLaren έκανε τη διαφορά το 20242025, με μονοθέσιο που καταπίνει τα kerbs χωρίς απώλεια σταθερότητας. Αυτές οι λεπτομέρειες δεν αποτυπώνονται στα δελτία Τύπου αποτυπώνονται στον φακό.

Το Aeroporn αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία ενόψει 2026, όταν η Formula 1 περνά σε εντελώς νέο τεχνικό κανονισμό. Οι κινητήρες θα αλλάξουν, αλλά αυτό που θα φαίνεται και άρα θα αναλύεται είναι η αεροδυναμική φιλοσοφία κάθε ομάδας. Σε μια χρονιά λευκού χαρτιού, η πρώτη αποκάλυψη μιας έξυπνης λύσης μπορεί να καθορίσει ολόκληρη σεζόν.

Ο Gázquez δεν αποκλείει μια μεγάλη έκπληξη τύπου Brawn GP 2009. Έναν απρόσμενο κυρίαρχο που θα εμφανιστεί από το πουθενά. Και όταν αυτό συμβεί, το Aeroporn θα είναι εκεί για να το απογυμνώσει.

Στη Formula 1 του σήμερα, η πληροφορία είναι δύναμη. Και το Aeroporn είναι η πιο ωμή, καθαρή και ανελέητη μορφή της.

Πηγή: in.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio