Σε πονοκέφαλο εξελίσσονται καθημερινά για χιλιάδες συνδρομητέςκινητώνή σταθερών τηλεφώνων οι ανεπιθύμητες κλήσεις.Ακόμα και τις πιο ακατάλληλες ώρες, βομβαρδίζονται από τηλεφωνήματα εταιρειών που προτείνουν φορτικά την αλλαγή παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφωνίας
Σε πονοκέφαλο εξελίσσονται καθημερινά για χιλιάδες συνδρομητέςκινητώνή σταθερών τηλεφώνων οι ανεπιθύμητες κλήσεις.
Ακόμα και τις πιο ακατάλληλες ώρες, βομβαρδίζονται από τηλεφωνήματα εταιρειών που προτείνουν φορτικά την αλλαγή παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφωνίας και φυσικού αερίου ή πιέζουν για την αγορά διαφόρων προϊόντων.
Στο επίκεντρο βρίσκεται το λεγόμενο Μητρώο 11
Οι ανεπιθύμητες κλήσεις
Οι ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις και η ελάχιστη αποζημίωση των 10.000 ευρώ επανέρχονται στο προσκήνιο, μετά την πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου που έκρινε συνταγματική τη σχετική διάταξη.
Στο επίκεντρο βρίσκεται το λεγόμενο Μητρώο 11, που θεσπίστηκε με το άρθρο 11 του νόμου 3471/2006 και αφορά τα δικαιώματα των συνδρομητών απέναντι σε διαφημιστικές κλήσεις.
ΤοΜητρώο 11αποτελεί κατάλογο που υποχρεούται να τηρεί κάθεπάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Σε αυτό καταχωρούνται οι συνδρομητές που έχουν δηλώσει ότι δεν επιθυμούν να δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις γιαπροώθηση προϊόντων ή υπηρεσιώνκαι για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς.
Ηεγγραφή στο μητρώομπορεί να γίνει ηλεκτρονικά, μέσω τηλεφωνικής εξυπηρέτησης ή με αίτηση σε κατάστημα του παρόχου. Οι οδηγίες για τη διαδικασία δημοσιεύονται στις ιστοσελίδες των εταιρειών τηλεπικοινωνιών.
Ωστόσο, η ένταξη στο μητρώο δεν καλύπτει περιπτώσεις εταιρειών ήcall centersπου δραστηριοποιούνται ή εμφανίζονται να δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό.
Τα δικαιώματα των συνδρομητών
Αν ένας συνδρομητής που έχει δηλωθεί στοΜητρώο 11συνεχίσει να δέχεται ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις, δικαιούται πλήρη αποζημίωση και χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης. Σύμφωνα με τον νόμο, το ελάχιστο ποσό αυτής της αποζημίωσης ανέρχεται σε10.000 ευρώ.

Το πλαίσιο καθορίζεται από τοάρθρο 11του νόμου3471/2006, το οποίο ρυθμίζει τις μη ζητηθείσες επικοινωνίες, καθώς και από το άρθρο 14 του ίδιου νόμου, που προβλέπει την αποζημίωση για περιουσιακή ή ηθική βλάβη.
Η νομολογία και οι αντιδράσεις για τις ανεπιθύμητες κλήσεις
Η πρόβλεψη της ελάχιστης αποζημίωσης των10.000 ευρώέχει προκαλέσει αντιδράσεις στη νομική κοινότητα. Ορισμένες δικαστικές αποφάσεις είχαν κρίνει ότι το ποσό αυτό παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας, θεωρώντας το υπερβολικό σε σχέση με την έκταση της προσβολής.
Άλλες αποφάσεις, όμως, υποστήριξαν ότι ονομοθέτηςέλαβε υπόψη τη σημασία τηςπροστασίας των προσωπικών δεδομένωνκαι θέσπισε το όριο των 10.000 ευρώ για να λειτουργεί αποτρεπτικά έναντι των παραβατών.
Η απόφαση του Αρείου Πάγου 564/2024
Η πρόσφατη απόφαση 564/2024 τουΑρείου Πάγουτάσσεται υπέρ της δεύτερης άποψης. Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ότι η διάταξη είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και ότι η ελάχιστη αποζημίωση διασφαλίζει την προστασία των πολιτών απέναντι σε επεμβάσεις στην ιδιωτικότητά τους.
Σύμφωνα με την απόφαση, ο νομοθέτης επέλεξε το ποσό των 10.000 ευρώ ώστε η χρηματική ικανοποίηση να έχει καιαποτρεπτικό χαρακτήρα, ιδίως έναντι ισχυρών επιχειρηματικών οργανισμών που προωθούν προϊόντα μέσω αζήτητων κλήσεων.
Μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου και σύμφωνα με τη διαμορφούμενη νομολογιακή τάση, το ελάχιστο όριο αποζημίωσης των 10.000 ευρώ θεωρείται πλέον σύμφωνο με το Σύνταγμα και την αρχή της αναλογικότητας. Αντίστοιχα συμπεράσματα προκύπτουν και από πρόσφατες αποφάσεις, όπως εκείνη του Εφετείου Αθηνών (573/2025).
Η εξέλιξη αυτή ενισχύει τη θέση των πολιτών απέναντι στιςανεπιθύμητες διαφημιστικές κλήσειςκαι ενδυναμώνει το δικαίωμα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως κατοχυρώνεται από το άρθρο 9Α του Συντάγματος.
Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

