Πολιτισμός

Η Τζοκόντα του Πονκιέλλι εγκαινιάζει τη σεζόν 2025/26 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Η Τζοκόντα του Πονκιέλλι εγκαινιάζει τη σεζόν 2025/26 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανοίγει τη νέα καλλιτεχνική περίοδο 2025/26 με μια εντυπωσιακή παραγωγή της όπερας Τζοκόντα του Αμίλκαρε Πονκιέλλι. Το έργο θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος του ΚΠΙΣΝ στις 19, 22, 25, 29 Οκτωβρίου και 1, 4, 7 Νοεμβρίου 2025, σε μια διεθνή συμπαραγωγή με

Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανοίγει τη νέα καλλιτεχνική περίοδο 2025/26 με μια εντυπωσιακή παραγωγή της όπερας Τζοκόντα του Αμίλκαρε Πονκιέλλι. Το έργο θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος του ΚΠΙΣΝ στις 19, 22, 25, 29 Οκτωβρίου και 1, 4, 7 Νοεμβρίου 2025, σε μια διεθνή συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, δύο από τους κορυφαίους θεσμούς της όπερας παγκοσμίως.

Η παράσταση σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ, όπου η παραγωγή έκανε πρεμιέρα το 2023, και τη δεύτερη συνεργασία της με το Κόβεντ Γκάρντεν, όπου θα παρουσιαστεί αμέσως μετά τον αθηναϊκό κύκλο.

Ένα αριστούργημα του ύστερου ρομαντισμού

Η Τζοκόντα, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου το 1876, ανήκει στις κορυφαίες δημιουργίες του ύστερου ρομαντισμού, επηρεασμένη από τη μεγαλοπρέπεια της γαλλικής grand opéra και τη δραματικότητα του Βέρντι. Η υπόθεση, βασισμένη στο έργο του Βικτόρ Ουγκό Άγγελος, τύραννος της Πάδοβας, εκτυλίσσεται στη Βενετία του 17ου αιώνα, με πρωταγωνίστρια την πλανόδια τραγουδίστρια Τζοκόντα, η οποία θυσιάζεται για να σώσει τους ερωτευμένους Έντσο και Λάουρα.

Η όπερα είναι γεμάτη αριστουργηματικές στιγμές, με διάσημες άριες, συγκλονιστικά χορωδιακά και τον εμβληματικό Χορό των ωρών, που έγινε παγκοσμίως γνωστός μέσα από την ταινία Φαντασία της Disney.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Τζοκόντα αποτέλεσε το έργο με το οποίο έκανε το θρυλικό της ντεμπούτο η Μαρία Κάλλας στην Αρένα της Βερόνας το 1947.

Σκηνοθετική υπογραφή Όλιβερ Μίερς

Τη σκηνοθεσία της παραγωγής υπογράφει ο Όλιβερ Μίερς, Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου. Ο Μίερς μεταφέρει τη δράση στη σημερινή Βενετία, αναδεικνύοντας την πολυπλοκότητα των χαρακτήρων και τις δραματικές εντάσεις του έργου. Η κριτική έχει ήδη χαρακτηρίσει την προσέγγισή του πληθωρική και απολύτως συνεπή με το πνεύμα του έργου.

Τα σκηνικά ανήκουν στον διεθνώς αναγνωρισμένο Φίλιπ Φυρχόφερ, τα κοστούμια στην έμπειρη Άνμαρι Γουντς, τη χορογραφία υπογράφει η Λούσυ Μπερτζ, ενώ τους φωτισμούς έχει σχεδιάσει η βραβευμένη Φαμπιάνα Πιτσόλι.

Ένα καστ διεθνούς βεληνεκούς

Στον ρόλο του τίτλου εμφανίζεται η σπουδαία Ιταλίδα δραματική υψίφωνος Άννα Πιρότσι, η οποία έχει κατακτήσει τις μεγαλύτερες λυρικές σκηνές παγκοσμίως. Δίπλα της, οι διακεκριμένοι καλλιτέχνες Αλίσα Κολόσοβα, Ανίτα Ρατσβελισβίλι, Αρσέν Σογκομονιάν, Φραντσέσκο Πίο Γκαλάσσο, Δημήτρης Πλατανιάς και Τάσος Αποστόλου.

Η Ορχήστρα της ΕΛΣ θα βρίσκεται υπό τη μουσική διεύθυνση του Ιταλού μαέστρου Φαμπρίτσιο Βεντούρα, ενώ συμμετέχει η Χορωδία της ΕΛΣ σε προετοιμασία του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου, η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ με την Κωνσταντίνα Πιτσιάκου, καθώς και χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ.

Μια μεγάλη στιγμή για την ΕΛΣ

Η νέα παραγωγή της Τζοκόντας ενισχύει την εξωστρέφεια και τη διεθνή παρουσία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, αποδεικνύοντας τη δυναμική της σε συνεργασίες με κορυφαίους θεσμούς της όπερας.

Η παραγωγή πραγματοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ.

www.ertnews.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio