Οικονομία

Δημόσια εκπαίδευση: Ποιο είναι το βάρος της παιδείας στην ΕΕ;

Δημόσια εκπαίδευση: Ποιο είναι το βάρος της παιδείας στην ΕΕ;

Καθώς τα έξοδα για την εκπαίδευση συνεχίζουν να αυξάνονται, το ποσό των δημόσιων πόρων που επενδύουν οι χώρες της ΕΕ φαίνεται να μειώνεται.Το ποσοστό του ΑΕΠ που δαπανούν οι χώρες της ΕΕ για την προσχολική και την τριτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχεται σήμερα σε 4,66% του ΑΕΠ κατά

Καθώς τα έξοδα για την εκπαίδευση συνεχίζουν να αυξάνονται, το ποσό των δημόσιων πόρων που επενδύουν οι χώρες της ΕΕ φαίνεται να μειώνεται.

Το ποσοστό του ΑΕΠ που δαπανούν οι χώρες της ΕΕ για την προσχολική και την τριτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχεται σήμερα σε 4,66% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο.

Πρόκειται για το χαμηλότερο ποσοστό από το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat.

Λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις χώρες της ΕΕ όσο και τις χώρες εκτός ΕΕ, η Κροατία βρίσκεται στην τελευταία θέση με 1,54% του ΑΕΠ να δαπανάται για την εκπαίδευση, ακολουθούμενη από τη Ρουμανία, τη Σερβία και την Τουρκία.

Μεταξύ 2019 και 2022, το Ζάγκρεμπ μείωσε τη χρηματοδότηση κατά 2,38%, η μεγαλύτερη πτώση που καταγράφηκε σε ολόκληρη την Ένωση, σύμφωνα με το euronews.

Δαπάνες για την εκπαίδευση σε σύγκριση με το εθνικό ΑΕΠ

Εν τω μεταξύ, η Σουηδία κατέχει την πρώτη θέση στην Ευρώπη με σχεδόν 7%, ακολουθούμενη από την Ισλανδία και το Βέλγιο με πάνω από 6% και, στη συνέχεια, τη Φινλανδία και τη Δανία.

Το μεγαλύτερο μέρος των δημόσιων δαπανών για την εκπαίδευση διατίθεται συνήθως στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (40,6%).

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο (26,3%), ενώ το τρίτο μεγαλύτερο μερίδιο αφορά την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (21,6%).

Το μικρότερο μέρος των συνολικών δαπανών για την εκπαίδευση προορίζεται για την προσχολική εκπαίδευση, με ποσοστό λίγο πάνω από το ένα δέκατο (11,4%).

Ποιο είναι το μέσο ετήσιο σχολικό επίδομα σε όλη την Ευρώπη;

Σε όλη την Ευρώπη, η υποστήριξη παρέχεται με διάφορες μορφές: υποτροφίες, δάνεια και επιδόματα για μαθητές και γονείς.

Οι μαθητές γυμνασίου λαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσό περίπου 1.766 ευρώ ανά άτομο ετησίως σε σύγκριση με μόλις 533 ευρώ ανά μαθητή στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Πίσω από αυτούς τους μέσους όρους, όμως, κρύβονται έντονες αντιθέσεις.

Κρατική ενίσχυση ανά μαθητή ()

Για παράδειγμα, η Νορβηγία και η Δανία παρέχουν τη μεγαλύτερη ενίσχυση στην Ευρώπη, με ποσό που υπερβαίνει τα 8.000 ευρώ ανά παιδί ετησίως κατά τη διάρκεια της ανώτερης δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Στο άλλο άκρο του φάσματος, η Ελλάδα, η Κροατία και η Τσεχική Δημοκρατία παρέχουν τη χαμηλότερη ενίσχυση.

Η συντριπτική πλειονότητα της οικονομικής ενίσχυσης διανέμεται μέσω υποτροφιών, ωστόσο στις Κάτω Χώρες, τη Σουηδία, τη Νορβηγία και την Ισλανδία, το μεγαλύτερο μέρος της παρέχεται με τη μορφή φοιτητικών δανείων.

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio