Οικονομία

ΤτΕ: Στο 3,1% ανεβάζει την εκτίμηση για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα το 2025

ΤτΕ: Στο 3,1% ανεβάζει την εκτίμηση για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα το 2025

Σε -επί τα χείρω- αναθεώρηση του πληθωρισμού στην Ελλάδα για φέτος προχωρά η Τράπεζα της Ελλάδος, τοποθετώντας τον πήχη στο 3,1% από 2,9% προηγουμένως. Όπως προκύπτει από την περιοδική της μελέτη Inflation Monitor η οποία δημοσιοποιήθηκε σήμερα, η ακρίβεια θα συνεχίσει να υφίσταται

Σε -επί τα χείρω- αναθεώρηση του πληθωρισμού στην Ελλάδα για φέτος προχωρά η Τράπεζα της Ελλάδος, τοποθετώντας τον πήχη στο 3,1% από 2,9% προηγουμένως. Όπως προκύπτει από την περιοδική της μελέτη Inflation Monitor η οποία δημοσιοποιήθηκε σήμερα, η ακρίβεια θα συνεχίσει να υφίσταται στην ελληνική αγορά και μάλιστα με χειρότερες συνθήκες σε σχέση με αυτές που προβλέπονταν αρχικά.

Όπως δείχνει η βασική εκτίμηση των οικονομολόγων της κεντρικής τράπεζας, ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί στο 2,6% κατά το 2026 και να πέσει στο 2,4% το 2027. Εάν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις αυτές, τότε η Ελλάδα δε θα πιάσει τον στόχο του 2% που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Ούτε λίγο ούτε πολύ, το παραπάνω συνεπάγεται ότι θα συνεχιστούν οι ανατιμήσεις στην Ελλάδα με σημαντικό ρυθμό, προκαλώντας ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα στην αγοραστική δύναμη των πολιτών.

Πλήγμα στα νοικοκυριά

Την ίδια στιγμή, η πρόβλεψη της ΤτΕ για την ευρωζώνη είναι ότι ο πληθωρισμός θα μειωθεί από το 2,1% φέτος στο 1,7% το 2026 και στο 1,9% το 2027. Συνεπώς, η ακρίβεια στην Ελλάδα θα συνεχίσει να κινείται με υψηλότερη ταχύτητα σε σχέση με την ευρωζώνη και για τα επόμενα χρόνια, κάτι που καταδεικνύει τις κυβερνητικές ευθύνες, οι οποίες είναι σημαντικές.

Ο πληθωρισμός του εναρμονισμένου γενικού δείκτη περιλαμβάνει πληθώρα καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών που καταναλώνει το μέσο νοικοκυριό.

Είναι γεγονός ότι ο πληθωρισμός, παρά την αποκλιμάκωσή του σε σχέση με τα διψήφια ποσοστά του 2022, συνεχίζει να συρρικνώνει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών στην Ελλάδα και μάλιστα αισθητά περισσότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.

Σύμφωνα με την ΤτΕ, o γενικός πληθωρισμός HICP μειώθηκε στο 3,1% τον Αύγουστο του 2025 (μετά από κορυφή 3,7% τον Ιούλιο), λόγω της μείωσης σε όλα τα επιμέρους συστατικά του. Ομοίως, ο δομικός πληθωρισμός, μετά από το ταβάνι του 4,3% τον Ιούλιο, μειώθηκε στο 3,9% τον Αύγουστο, λόγω τόσο των υπηρεσιών όσο και των μη ενεργειακών βιομηχανικών αγαθών.

Οι διαφορές στον πληθωρισμό, τόσο στον συνολικό όσο και στον δομικό δείκτη, μεταξύ της Ελλάδας και της ευρωζώνης μειώθηκαν σημαντικά τον Αύγουστο, αν και παραμένουν σημαντικές.

Γιατί είναι χειρότερη η κατάσταση στην Ελλάδα

Υπενθυμίζεται πως η Ελλάδα συμπλήρωσε έναν χρόνο από τότε που ο πληθωρισμός (εναρμονισμένος όπως τον μετρά η Eurostat) είναι υψηλότερος από τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Τον Ιούλιο του 2024, ο ελληνικός πληθωρισμός βρισκόταν στο 2,5% όσος ήταν και ο μέσος όρος των χωρών της ζώνης του ευρώ, ενώ από τον περυσινό Αύγουστοπέρασε μπροστά με 3,2% έναντι 2,2% της ευρωζώνης και έκτοτε παραμένει συνεχώς υψηλότερος.

Τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Eurostat αποτυπώνουν τη συνέχιση του φαινομένου της σημαντικής απόστασης μεταξύ της Ελλάδας και της ευρωζώνης, αν και μικρότερης σε σχέση με τον Ιούλιο, οπότε και η σχέση έφτασε σχεδόν τοdouble score.

Η Ελλάδα εμφάνισε τον Αύγουστο τον έβδομο υψηλότερο ετήσιο εναρμονισμένο πληθωρισμό ανάμεσα στις χώρες της Ευρωζώνης που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία μετά από τις: Εσθονία (6,2%), Κροατία (4,6%), Σλοβακία (4,4%), Λετονία (4,1%), Αυστρία (4,1%) και Λιθουανία (3,6%).

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio