Οικονομία

Προϋπολογισμός: Οι κίνδυνοι για το 2026

Προϋπολογισμός: Οι κίνδυνοι για το 2026

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προκειμένου να καταθέσει το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2026 την επόμενη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου. Σε μια συνθήκη συνέχισης των γεωπολιτικών εντάσεων αλλά και σε μια χρονιά επιβολής δασμών από τις ΗΠΑ, πολλές

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προκειμένου να καταθέσει το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2026 την επόμενη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου. Σε μια συνθήκη συνέχισης των γεωπολιτικών εντάσεων αλλά και σε μια χρονιά επιβολής δασμών από τις ΗΠΑ, πολλές παράμετροι έχουν δυσκολέψει, με τις προκλήσεις για την ελληνική οικονομία να είναι μεγάλες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ρυθμός ανάπτυξης φέτος αναμένεται να κινηθεί σε επίπεδα υψηλότερα άνω του 2%, αν και υπάρχουν αρκετά αρνητικά σημάδια για το πρώτο εξάμηνο του 2025. Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι το μακροπρόθεσμο προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ το 2025 κατά 2,3% ενώ πρόσφατα η Τράπεζα της Ελλάδος κατέβασε την εκτίμησή της στο 2,2%.

Σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη εκτίμηση της Τράπεζα της Ελλάδος, ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι στο 2,2% για φέτος, έναντι 2,3% πρόβλεψης της κυβέρνησης. Μάλιστα, η ΤτΕ καταγράφειτάση υποχώρησης στο 1,9% για το 2026 και μικρή αύξηση σε 2,1% το 2027.

Υπενθυμίζεται ότι η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας κατέβασε ταχύτητα στο 1,7% κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2025 από 2,2% για το πρώτο τρίμηνο του 2025. Ένα από τα βασικά στοιχείαπου σχετίζονται με τα συγκεκριμένα στοιχεία είναι η συγκράτηση της κατανάλωσης, καθότι η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη μειώθηκε κατά 0,1% σε σχέση με το 1o τρίμηνο του 2025 και αυξήθηκε μόλις κατά 1% σε σχέση με το 2o τρίμηνο του 2024.

Πρωτογενές πλεόνασμα

Την ίδια στιγμή, η ακρίβεια φέρνει πολύ καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού. Αναφορικά με το δημοσιονομικό σκέλος, παρά την αναθεώρηση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα προς τα πάνω (στο 3,2% του ΑΕΠ από 2,4% της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού 2025) και παρά τη λήψη πρόσθετων μέτρων από τον περασμένο Απρίλιο (επιστροφή ενοικίου, 250 ευρώ σε συνταξιούχους και ΠΔΕ) φαίνεται πως τα αποτελέσματα θα είναι ακόμη καλύτερα.

Ουσιαστικά, το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να αγγίξει το 4%, ενώ σε απόλυτο μέγεθος φαίνεται ότι θα ξεπεράσει το θηριώδες 11,4 δισ. ευρώ του 2024. Ήδη το οκτάμηνο Ιανουαρίου Αυγούστου 2025 το πρωτογενές πλεόνασμα ανήλθε στα 8,5 δισ. ευρώ έναντι στόχου 4,929 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό. Αυτό σημαίνει ότι και φέτος η δημοσιονομική επίδοση της χώρας θα κυμανθεί σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από τους αρχικούς στόχους, κάτι το οποίο οφείλεται και στην επιβάρυνση που έχουν οι πολίτες εξαιτίας της τεράστιας ακρίβειας.

Εφόσον η πρόβλεψη αυτή επιβεβαιωθεί, αναμένεται να δημιουργηθεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για παροχές το 2026,όπως έχει γράψει εδώ και καιρό ο ΟΤ.

Πρόβλημα ο πληθωρισμός

Ο πληθωρισμός αποτελεί ένα ακόμα μέγεθος το οποίο φαίνεται ότι θα αναθεωρηθεί προς τα πάνω αυτή τη φορά, με την κεντρική τράπεζα να προβλέπει ότι θα διαμορφωθεί στο 3,1% (εναρμονισμένος δείκτης) υποδηλώνοντας επίμονες πιέσεις στις υπηρεσίες, κυρίως από τις αυξήσεις μισθών και ενοικίων, αλλά και στα τρόφιμα. Πάντως ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι υψηλότερος από τον μέσο όρο της ευρωζώνης επί 13 μήνες, κάτι που δείχνει την αρνητική τάση που επικρατεί, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος βλέπει πως ο ελληνικός πληθωρισμός θα είναι πάνω από το όριο του 2% που έχει θέσει η ΕΚΤ και το 2027. Και αυτό είναι ένα ζήτημα που θα τεθεί μεταξύ των δύο πλευρών

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

Θεσσαλία

Κώστας Γουργουλιάνης:

Την ανάγκη ενός ουσιαστικού και ειλικρινούς απολογισμού της πανδημίας Covid-19 στην Ελλάδα επισημαίνει ο καθηγητής Πνευμονολογίας Κώστας Γουργουλιάνης, υπογραμμίζοντας ότι, σε αντίθεση με άλλες χώρες, η ελληνική κοινωνία δεν συζήτησε ποτέ οργανωμένα τι πήγε σωστά και τι

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio