Οικονομία

R&I: Ο ιαπωνικός οίκος αναβάθμισε σε ΒΒΒ την Ελλάδα

R&I: Ο ιαπωνικός οίκος αναβάθμισε σε ΒΒΒ την Ελλάδα

Στο BBB αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της ελληνικής οικονομίας ο ιαπωνικός οίκος R&I (Rating and Investment Information), με το outlook (προοπτικές) να δίνεται ως σταθερό.Όπως εξηγεί ο οίκος, η ελληνική οικονομία αναμένεται να διατηρήσει σταθερούς ρυθμούς ανάπτυξης, στηριζόμενη στην

Στο BBB αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της ελληνικής οικονομίας ο ιαπωνικός οίκος R&I (Rating and Investment Information), με το outlook (προοπτικές) να δίνεται ως σταθερό.

Όπως εξηγεί ο οίκος, η ελληνική οικονομία αναμένεται να διατηρήσει σταθερούς ρυθμούς ανάπτυξης, στηριζόμενη στην ισχυρή κατανάλωση και τις επενδύσεις. Δημοσιονομικά διατηρείται το πλεόνασμα, χάρη στις δομικές μεταρρυθμίσεις που έχει εφαρμόσει η κυβέρνηση για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής.

Παράλληλα, ο δείκτης δημόσιου χρέους ακολουθεί πτωτική πορεία, βελτιώνοντας περαιτέρω τη βιωσιμότητα του.

Η σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα έχει ενισχυθεί σημαντικά, κυρίως λόγω της προόδου στην μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Επίσης, η πολιτική σταθερότητα παραμένει, χωρίς σοβαρές ανησυχίες, γεγονός που στηρίζει τις συνεχιζόμενες προσπάθειες της κυβέρνησης για οικονομική ανάκαμψη και δημοσιονομική εξυγίανση.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτούς τους παράγοντες, ο οίκος R&I αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας σε επίπεδο BBB τόσο για το ξένο όσο και για το εγχώριο νόμισμα.

Ισχυρές επιδόσεις

Η ελληνική οικονομία έχει ξεπεράσει σημαντικά τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης της ευρωζώνης, με το πραγματικό ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 2,3% το 2024.

Η αύξηση αυτή οφείλεται, σύμφωνα με τον οίκο R&I, στην ενίσχυση της ιδιωτικής κατανάλωσης, που στηρίζεται από αυξημένα διαθέσιμα εισοδήματα, στην άφιξη περισσότερων τουριστών, καθώς και στην επέκταση των επενδύσεων που υποστηρίζονται από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Recovery and Resilience Facility RRF) και τις άμεσες ξένες επενδύσεις. Η ανάπτυξη συνεχίστηκε με παρόμοιο ρυθμό και το 2025.

Οι επιπτώσεις των αμερικανικών δασμών στην ελληνική οικονομία εκτιμάται ότι θα είναι περιορισμένες, λόγω του μικρού όγκου εξαγωγών προς τις ΗΠΑ.

Παρότι αρνητικές δευτερογενείς επιδράσεις από βασικούς εμπορικούς εταίρους, όπως η Γερμανία και η Ιταλία, είναι αναπόφευκτες, οι αβεβαιότητες σχετικά με τους δασμούς στην ευρωζώνη δείχνουν σημάδια υποχώρησης.

Τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπουν ρυθμό ανάπτυξης ΑΕΠ 2,3% για το 2025, ενώ ο οίκος R&I εκτιμά ότι η Ελλάδα θα διατηρήσει ρυθμούς ανάπτυξης περίπου 2% από το 2026 και μετά.

Σταθεροποίηση στον τραπεζικό τομέα

Σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί και στην αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων μέσω κρατικά εγγυημένων τιτλοποιήσεων, φέρνοντας τον δείκτη NPE του τραπεζικού τομέα πιο κοντά στους μέσους όρους της ευρωζώνης. Ο τραπεζικός τομέας παρουσιάζει βελτίωση στη ρευστότητα, υποστηριζόμενη από την αύξηση των εγχώριων καταθέσεων και της ίδιας κεφαλαιακής βάσης, αναφέρει, επίσης, ο R&I.

Παρά το μεγάλο εμπορικό έλλειμμα, που μερικώς αντισταθμίζεται από πλεόνασμα στον τομέα υπηρεσιών με επίκεντρο τον τουρισμό, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παραμένει σε μόνιμα ελλειμματικό.

Η διεύρυνση του ελλείμματος οφείλεται κυρίως στις αυξημένες εισαγωγές, ενισχυμένες από την ισχυρή εγχώρια ζήτηση, και αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 5% και 6% το προσεχές διάστημα.

Σε δημοσιονομικό επίπεδο, το 2024 η γενική κυβέρνηση παρουσίασε πλεόνασμα 1,3% του ΑΕΠ, με το πρωτογενές πλεόνασμα να φτάνει το 4,8%. Τα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, όπως η υιοθέτηση της ηλεκτρονικής φορολογίας και η εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, σε συνδυασμό με συγκρατημένες δαπάνες, κυρίως λόγω βελτιώσεων στην απασχόληση, συνέβαλαν στα θετικά αποτελέσματα.

Για το 2025, η κυβέρνηση προβλέπει πλεονάσματα 0,1% και 3,2% στο δημοσιονομικό και πρωτογενές ισοζύγιο, αντίστοιχα. Παρά τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και την αύξηση των μισθών στον δημόσιο τομέα, η ανάπτυξη των φορολογικών εσόδων αναμένεται να αντισταθμίσει αυτές τις επιπτώσεις, εκτιμά ο οίκος.

Μειώνεται το χρέος

Ο δείκτης χρέους προς ΑΕΠ συνεχίζει την πτωτική του πορεία, με την κυβέρνηση να εκτιμά ότι θα διαμορφωθεί στο 145,7% έως το τέλος του 2025. Με πρωτογενή πλεονάσματα και μέσους σταθμισμένους επιτοκιακούς συντελεστές σημαντικά κάτω από τον ρυθμό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ, το χρέος προβλέπεται να μειωθεί σταδιακά.

Επιπλέον, η κυβέρνηση διατηρεί διαθέσιμα και ταμειακά ισοδύναμα που αντιστοιχούν σε περίπου τρία χρόνια χρηματοδοτικών αναγκών, ενώ η μέση ωρίμανση του χρέους έχει φτάσει τα 20 χρόνια.

Ο οίκος R&I εκτιμά ότι η Ελλάδα διατηρεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο βιωσιμότητας και φερεγγυότητας του δημόσιου χρέους.

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

Θεσσαλία

Μπλόκο Μικροθηβών:

Ήταν έτοιμοι να κόψουν την Ελλάδα στα δυο- Προτάχθηκε η αναμονή Έντονη οργή και διάθεση κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων εκφράζουν οι αγρότες, μετά την αιφνιδιαστική αφαίρεση χρημάτων από προσωπικούς τραπεζικούς τους λογαριασμούς, χωρίς όπως καταγγέλλουν να έχει προηγηθεί

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio