Οικονομία

Κτηματολόγιο: Νέο φρένο στις αγωγές του Δημοσίου κατά ιδιωτών για τα ακίνητά τους

Κτηματολόγιο: Νέο φρένο στις αγωγές του Δημοσίου κατά ιδιωτών για τα ακίνητά τους

Η ρύθμιση που θα έβαζε κανόνες στο χάος των διεκδικήσεων του Δημοσίου επί χιλιάδων ακινήτων ιδιωτών σε όλη τη χώρα παίρνει παράταση ζωής. Η νομοθετική παρέμβαση που είχε εξαγγελθεί την άνοιξη του 2025, με στόχο να ψηφιστεί εντός εξαμήνου και να καθορίσει με σαφήνεια πότε το

Η ρύθμιση που θα έβαζε κανόνες στο χάος των διεκδικήσεων του Δημοσίου επί χιλιάδων ακινήτων ιδιωτών σε όλη τη χώρα παίρνει παράταση ζωής. Η νομοθετική παρέμβαση που είχε εξαγγελθεί την άνοιξη του 2025, με στόχο να ψηφιστεί εντός εξαμήνου και να καθορίσει με σαφήνεια πότε το Δημόσιο έχει δίκιο να διεκδικεί και πότε πρέπει να αποσύρεται, πηγαίνει ακόμη πιο πίσω. Και μαζί της, παρατείνεται και η αγωνία χιλιάδων ιδιοκτητών.

Παραμένουν σε προσωρινή αναστολή όλες οι κτηματολογικές αγωγές του Δημοσίου έως τις 31 Ιανουαρίου 2026

Ψηφίστηκε νέα ρύθμιση

Η μεταβατική προθεσμία που είχε δώσει τότε η κυβέρνηση και πάγωνε τις διεκδικήσεις του Δημοσίου επί ιδιωτικών ακινήτων λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2025. Και καθώς η αναμενόμενη ρύθμιση ακόμη δεν είναι έτοιμη, με τροπολογία προσθήκη σε νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που ψηφίστηκε χθες, παραμένουν σε προσωρινή αναστολή όλες οι κτηματολογικές αγωγές του Δημοσίου έως τις 31 Ιανουαρίου 2026.

Το Δημόσιο θα συνεχίσει για άλλους τέσσερις μήνες να μην διεκδικεί περιουσίες ιδιωτών μέχρι να καθοριστεί με ειδική ρύθμιση πότε και τι θα μπορεί να διεκδικεί

Γιατί αποφασίστηκε νέα αναστολή

Το σκεπτικό; Να μην κατατεθούν νέες αγωγές και να σταματήσουν οι εκκρεμείς δίκες έως να αποφασιστεί το περιεχόμενο της νομοθετικής ρύθμισης που ετοιμάζουν τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (σ.σ. εποπτεύει το Κτηματολόγιο), η οποία θα καθορίζει τα σαφή και ενιαία κριτήρια για το πότε μία έκταση χαρακτηρίζεται δημόσια περιουσία ώστε αφενός να αποφεύγονται αδικαιολόγητες διεκδικήσεις και αφετέρου να περιοριστούν η ταλαιπωρία των πολιτών και ο φόρτος των δικαστηρίων.

Με απλά λόγια, το Δημόσιο θα συνεχίσει για άλλους τέσσερις μήνες να μην διεκδικεί περιουσίες ιδιωτών μέχρι να αποφασιστεί και να καθοριστεί με ειδική ρύθμιση πότε και τι θα μπορεί να διεκδικεί.

Το ζήτημα αγγίζει δεκάδες χιλιάδες περιπτώσεις ακινήτων, από την Καρδίτσα μέχρι την Αττική και από τη Χαλκιδική έως τη Μύκονο

Έγγραφα από την Τουρκοκρατία και διεκδικήσεις του 21ου αιώνα

Το ζήτημα αγγίζει δεκάδες χιλιάδες περιπτώσεις ακινήτων, από την Καρδίτσα μέχρι την Αττική και από τη Χαλκιδική έως τη Μύκονο. Μόνο στις Κυκλάδες εκκρεμούν περισσότερες από 250 αγωγές του Δημοσίου.

Πριν η διαδικασία παγώσει κτηματικές και δασικές υπηρεσίες ανά τη χώρα συνέχιζαν να εγείρουν αξιώσεις με βάση παλιά έγγραφα ορισμένα ακόμη και από την εποχή της Τουρκοκρατίας ή και χωρίς. Κι όμως, ο Άρειος Πάγος έχει κρίνει επανειλημμένα ότι τέτοιες αποδείξεις δεν αρκούν. Για να αναγνωριστεί κυριότητα του Δημοσίου, απαιτείται τίτλος ή αποδεδειγμένη νομή ή κατοχή.

Παρά ταύτα, οι αγωγές συνεχίζονταν καθώς οι δημόσιοι υπάλληλοι φοβούνταν ότι διαφορετικά θα κινδύνευαν να παραπεμφθούν για απιστία.

Οπότε ότι αποτυπώνεται στον Δασικό Χάρτη ως δάσος ή δασική έκταση θεωρούνταν δημόσια περιουσία και διεκδικούνταν. Η παράταση κρίθηκε αναγκαία καθώς πλησιάζει το τέλος της κτηματογράφησης οπότε αναμενόταν βροχή δικαστικών προσφυγών.

Καμία νέα κτηματολογική αγωγή δεν θα κατατίθεται με αντικείμενο τη διόρθωση των πρώτων εγγραφών στο Κτηματολόγιο

Η παράταση ως ανάσα και ως τεστ αξιοπιστίας

Η ρύθμιση που ψηφίστηκε χθες βάζει σε λειτουργία αναμονής την εκδίκαση όλων των υποθέσεων που έχουν ήδη κατατεθεί και βρίσκονται σε οποιοδήποτε στάδιο της εκκρεμοδικίας στον πρώτο βαθμό έως το τέλος Ιανουαρίου 2026.

Επίσης, καμία νέα κτηματολογική αγωγή δεν θα κατατίθεται με αντικείμενο τη διόρθωση των πρώτων εγγραφών στο Κτηματολόγιο. Παρ όλα αυτά, οι πολίτες που δεν θέλουν περαιτέρω καθυστέρηση μπορούν με αίτηση στον πρόεδρο του αρμόδιου τριμελούς συμβουλίου να ζητήσουν την κανονική πρόοδο της δίκης τους.

Έως ότου υπάρξει ενιαίο και ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο με σαφή κριτήρια, το Δημόσιο θα συνεχίσει να κινείται σε μια γκρίζα ζώνη

Έρχεται λύση ή νέα αναβολή;

Το στοίχημα πλέον είναι αν η νέα προθεσμία θα αποδειχθεί ως το τέλος μιας πολύχρονης γραφειοκρατικής εκκρεμότητας ή απλώς ως άλλη μία στάση στον μαραθώνιο των αναβολών.

Έως ότου υπάρξει ενιαίο και ξεκάθαρο νομικό πλαίσιο με σαφή κριτήρια, το Δημόσιο θα συνεχίσει να κινείται σε μια γκρίζα ζώνη, προσπαθώντας να ισορροπήσει ανάμεσα στην προστασία της δημόσιας περιουσίας και στην υπερβολή που μετατρέπει τον πολίτη σε αντίδικο του κράτους.

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

Θεσσαλία

Επιμνημόσυνη δέηση στη

Σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης πραγματοποιήθηκε σήμερα, 18 Δεκεμβρίου 2025, στη Δράκεια Πηλίου επιμνημόσυνη δέηση για τη μνήμη των 118 κατοίκων του χωριού που σφαγιάστηκαν από τις γερμανικές δυνάμεις κατοχής στις 18 Δεκεμβρίου 1943.

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio