Οικονομία

ΔΝΤ για Ελλάδα: Ανάπτυξη 2% και πληθωρισμός 2,5% το 2026 - Τι προβλέπει για το ισοζύγιο

ΔΝΤ για Ελλάδα: Ανάπτυξη 2% και πληθωρισμός 2,5% το 2026 - Τι προβλέπει για το ισοζύγιο

Του Τάσου Δασόπουλου Ανάπτυξη 2% για φέτος και το 2026, σχεδόν διπλάσια από 1,2% φέτος και 1,1% του χρόνου που προβλέπει για την Ευρωζώνη, προβλέπει το ΔΝΤ για την Ελλάδα στην έκθεσήτου για τις προοπτικές των κρατών μελών του (World Economic Outlook). Αυτό σημαίνειότι τα εισοδήματα θα

Του Τάσου Δασόπουλου

Ανάπτυξη 2% για φέτος και το 2026, σχεδόν διπλάσια από 1,2% φέτος και 1,1% του χρόνου που προβλέπει για την Ευρωζώνη, προβλέπει το ΔΝΤ για την Ελλάδα στην έκθεσήτου για τις προοπτικές των κρατών μελών του (World Economic Outlook).

Αυτό σημαίνειότι τα εισοδήματα θα συνεχίσουν να συγκλίνουν με το μέσο όρο της ΕΕ, καλύπτοντας τις απώλειες που είχαν κατά την πολυετή οικονομική κρίση, παρά το δυσμενές διεθνές περιβάλλον. Παρόλα αυτά, το Ταμείο εμφανίζεται πιο συντηρητικό και από το ΥΠΕΘΟ, το οποίο προβλέπει ανάπτυξη 2,2% για φέτος και 2,4% για το 2026,αλλά και τους υπόλοιπους διεθνείς οργανισμούς,οι οποίοι παρακολουθούν στενά την ελληνική οικονομία.

Σε δεύτερη ανάγνωση, η ανάπτυξη που προβλέπει το Ταμείο για την Ελλάδα βρίσκεται πολύ κοντά στην ανάπτυξη της Πορτογαλίας (1,9% για φέτος, 2,1% του χρόνου), της Ισπανίας (2,9% φέτος και 2% του χρόνου), της Κύπρου (2,9% για φέτος, 2,8% του χρόνου), επιβεβαιώνοντας άλλη μια φοράότι οι χώρες που εφάρμοσαν προγράμματα διάσωσηςανακάμπτουν ταχύτατα,ενώ αντίθετα οι τρεις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία πρόκειται να αναπτυχθούν φέτος και του χρόνου με ρυθμούς κάτω από 1%.

Πιο δυσάρεστηείναι η πρόβλεψη του ΔΝΤ για τον πληθωρισμό, αφού επιβεβαιώνειότι η Ελλάδα θα είναι ψηλότερα από τον μέσο όρο της ευρωζώνης, τόσο για φέτος όσο και την επόμενη χρονιά. Συγκεκριμένα, ο διεθνής οργανισμός προβλέπει πληθωρισμό 3,1% (σε όλους τους εναρμονισμένους δείκτεςτιμών καταναλωτή) για φέτος και 2,5% για το 2026, έναντι 2,2% και 2% αντίστοιχα που προβλέπει τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ο υψηλότερος πληθωρισμόςείναι κάτι που αναμένουν και η ΤτΕ αλλά και το ΥΠΕΘΟ λόγω των ειδικών χαρακτηριστικών της ελληνικής αγοράς.

Στο επίσης κρίσιμο μέγεθος της ανεργίαςοι προβλέψεις του ΔΝΤ επιβεβαιώνουν ότι η ανεργία μειώνεται αργά, αλλά σταθερά, περνώντας σε μονοψήφια ποσοστά και προσεγγίζοντας χρόνο το χρόνοτον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Συγκεκριμένα, το Ταμείο προβλέπει ότι το ποσοστό ανεργίαςθα μειωθεί φέτος στο 9,4% από 10,1% το 2024 και στο 8,4% στο τέλος του 2026.

Το έλλειμμα στο ισοζύγιο πληρωμών

Σε ό,τι αφορά το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, φαίνεται ότι οι απώλειες που δέχονται και φέτος οι ελληνικές εξαγωγές, κυρίως έμμεσα, από την αβεβαιότητα των δασμών των ΗΠΑ στην ΕΕθα αντισταθμιστούν από τις χαμηλές τιμές που αναμένονται στην ενέργεια. Έτσι, η Ελλάδα θα καταγράψει μείωση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο αναμένεται να φτάσει στο 5,8% του ΑΕΠ από 7% που έφτασε το 2024, ενώ και το 2026 (όταν το ίδιο το Ταμείο προβλέπει ότι θα γίνουν πιο φανερές οι συνέπειες από τους δασμούς Τράμπ),το έλλειμμα τρεχουσών στην Ελλάδαθα μειωθεί περαιτέρω στο 5,3% του ΑΕΠ.

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Με εξωστρέφεια υποδέχεται

Η νέα απευθείας αεροπορική σύνδεση Βρυξέλλες Βόλος και οι προοπτικές που ανοίγει για την τουριστική εξωστρέφεια της Θεσσαλίας βρέθηκαν στο επίκεντρο ειδικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου στην Πρεσβεία της Ελλάδος στο Βέλγιο.

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio