Οικονομία

Γιατί και η ΤτΕ επιμένει στην πρόωρη αποπληρωμή "ακριβού" χρέους

Γιατί και η ΤτΕ επιμένει στην πρόωρη αποπληρωμή "ακριβού" χρέους

Του Τάσου Δασόπουλου Ενώ η ΕΚΤ συνεχίζει την έρευνά της για το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας κρίσης χρέους λόγω της γαλλικής κρίσης, η Ελλάδα θα συνεχίσει και φέτος να αποπληρώνει παλιό και ακριβό χρέος στην Ευρωζώνη, απομακρύνοντας σιγά-σιγά πιθανές συνέπειες από μια νέα

Του Τάσου Δασόπουλου

Ενώ η ΕΚΤ συνεχίζει την έρευνά της για το ενδεχόμενο δημιουργίας μιας κρίσης χρέους λόγω της γαλλικής κρίσης, η Ελλάδα θα συνεχίσει και φέτος να αποπληρώνει παλιό και ακριβό χρέος στην Ευρωζώνη, απομακρύνοντας σιγά-σιγά πιθανές συνέπειες από μια νέα κρίση χρέους που έχει αρχίσει να συζητείται για την Ευρώπη.

Ο διοικητής της Τράπεζας της ΕλλάδοςΓιάννης Στουρνάρας, ο οποίος έχει ζήσει από κοντά την ελληνική κρίση, επαίνεσε χθες σε ομιλία του την πρωτοβουλία για την εξόφληση του διμερούς δανείου ύψους 52,9 δισ. με την Ευρωζώνη το 2030, 10 χρόνια νωρίτερα από τη λήξη του. Επεσήμανε επίσης ότι η πρόωρη αποπληρωμή παλιών και ακριβών δανείων κατατείνει στην επίλυση του τελευταίου μεγάλου δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας: της μείωσης του χρέους. Κάτι που είναι περισσότερο απαραίτητο σε περιόδους όπως αυτή που διανύουμε, με την αβεβαιότητα για τους δασμούς των ΗΠΑ στα ύψη και τις μεγάλες οικονομίες της Ευρωζώνης σε σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα.

Επίσης, προετοιμάζει και την Ελλάδα για τη μετάβαση από υποχρεωτικό δανεισμό από τον "επίσημο τομέα", όπως επέβαλαν τα μνημόνια, στην ολική επαναφορά του χρέους στις αγορές. Ως γνωστόν, σήμερα η Ελλάδα απολαμβάνει ένα πολύ ευνοϊκό προφίλ χρέους, γιατί τα 220 δισ. ευρώ από τα 368 δισ. ευρώ του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης διακρατείται από τον λεγόμενο επίσημο τομέα, δηλαδή τις χώρες της Ευρωζώνης (το διμερές δάνειο των 52,9 δισ., γνωστό ως GLF), τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) και το διάδοχο σχήμα του, τον ESM. Σταδιακά όμως, όσο η Ελλάδα θα αποπληρώνει τα δάνεια του επίσημου τομέα, το χρέος της θα αρχίσει να περνάει στα χέρια των αγορών χρήματος, όπως συνέβαινε το 2010.

Αυτός είναι και ο λόγος που το ΥΠΕΘΟ αλλά και ο ΟΔΔΗΧ, που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή διαχείρισης του χρέους, έχουν ξεκινήσει έναν αγώνα δρόμου για τη μείωσή του κατ αρχάς μέχρι και το 2032, όταν η Ελλάδα θα αρχίσει να αποπληρώνει τα τοκοχρεολύσια του δανείου των 90 δισ. ευρώ από τον EFSF. Μέχρι στιγμής, η Ελλάδα έχει καταφέρει να εξομαλύνει απολύτως τις χρηματοδοτικές ανάγκες για την αποπληρωμή των αναβαλλόμενων τόκων ύψους 25 δισ. ευρώ του χρέους αυτού, οι οποίοι θα αποπληρωθούν μαζί με τα χρεολύσια από το 2032.

Μείωση και ως απόλυτο ποσό

Το χρέος του EFSF είναι το τελευταίο μεγάλο δάνειο που θα πρέπει να αποπληρώσει η Ελλάδα από την περίοδο των μνημονίων και θα επιβαρύνει τις χρηματοδοτικές ανάγκες, κυρίως τις δεκαετίες του 2030 και του 2040. Για να μην έχουμε κάποια απότομη άνοδο των χρηματοδοτικών αναγκών, θα πρέπει το χρέος να παραμείνει σε σταθερά πτωτική τροχιά όλο αυτό το διάστημα.

Παράλληλα όμως με την προσπάθεια μείωσης του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ, ο ΟΔΔΗΧ πρέπει να κερδίσει και το στοίχημα της μείωσης του χρέους και ως απόλυτο ποσό. Τούτο διότι εκτός από το ύψος του χρέους ως προς το ΑΕΠ, οι ανάγκες για το χρέος μπορούν να πιέσουν δημοσιονομικά και αν η οικονομία περάσει σε περίοδο χαμηλής ανάπτυξης, με αποτέλεσμα τα έσοδα να είναι μειωμένα. Μέχρι στιγμής, με τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις και το υπερπλεόνασμα των 11,4 δισ. ευρώ, το χρέος ως απόλυτο μέγεθος μειώθηκε κατά 5 δισ. ευρώ, στα 364 δισ. ευρώ από 369 δισ. ευρώ στο τέλος του 2023.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio