Οικονομία

Γρ. Προϋπολογισμού Βουλής: Ανάπτυξη φέτος 2,2%, πληθωρισμός κοντά στο 3% και επιπλέον έσοδα 1 δισ. από ΦΠΑ

Γρ. Προϋπολογισμού Βουλής: Ανάπτυξη φέτος 2,2%, πληθωρισμός κοντά στο 3% και επιπλέον έσοδα 1 δισ. από ΦΠΑ

Του Τάσου Δασόπουλου Απαραίτητη θεωρεί το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής τη διατήρηση ρυθμών ανάπτυξης πάνω από 2% για να επιτευχθεί η σύγκλιση των εισοδημάτων στα επίπεδα προ κρίσης σε ένα διάστημα 10-15 ετών, προβλέποντας περαιτέρω αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ κατά 1 δισ.

Του Τάσου Δασόπουλου

Απαραίτητη θεωρεί το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής τη διατήρηση ρυθμών ανάπτυξης πάνω από 2% για να επιτευχθεί η σύγκλιση των εισοδημάτων στα επίπεδα προ κρίσης σε ένα διάστημα 10-15 ετών, προβλέποντας περαιτέρω αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ κατά 1 δισ. ευρώ για φέτος και πληθωρισμό κοντά στο 3%.

Ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής καθηγητής κ. Ιωάννης Τσουκαλάς,παρουσιάζοντας την έκθεση του Γραφείου για το τρίτο τρίμηνο του έτους, τόνισε ότι η οικονομία διατηρεί τη δυναμική της, αναμένοντας για φέτος ανάπτυξη 2,2% του ΑΕΠ,παρά την υψηλή διεθνή αβεβαιότητα.

Ωστόσο, στο θέμα του πληθωρισμού για το 2025, το Γραφείο είναι πιο απαισιόδοξο. Ο κ. Τσουκαλάς τόνισε ότι λόγω του ότι η οικονομία έχει ενεργή ζήτηση, θα είναι πιο κοντά στο 3%, όπως προβλέπει και η Τράπεζα της Ελλάδας. Τούτο παρά τη βουτιά που προβλέπει η Eurostat για τον εναρμονισμένο ΔτΚ που υποχώρησε στο 1,8% τον Σεπτέμβριο από 3,1% το Αύγουστο.

Ειδικά για τα μέτρα που ανακοινώθηκαν πρόσφατα για την αύξηση της προσφοράς στέγης, τόνισε ότι η μείωση της φορολογίας των εσόδων από ενοίκια και τα κίνητρα για φθηνότερη αναβάθμιση κατοικιών είναι σαφώς προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, σε μια στεγαστική κρίση, τα μέτρα που λαμβάνονται αργούν να ωριμάσουν. Σημείωσε ότι ειδικά για την Ελλάδα, παρά τα μέτρα, η ισορροπία μεταξύ της ζήτησης και προσφοράς κατοικίας θα χρειαστεί 3-4 χρόνια για να ισορροπήσει.

Σε ερώτηση σχετικά με τη σύγκλιση των εισοδημάτων με τον μέσο όρο της ΕΕ τόνισε ότι θα χρειαστούν υψηλή ρυθμοί ανάπτυξης άνω του 2% για πολλά χρόνια, αύξηση της παραγωγικότητας και περισσότερες επενδύσεις για να μπορέσουμε να συγκλίνουμε μετά από 15-20 χρόνια. Ωστόσο, σε αυτό το χρονικό σημείο βρισκόμαστε στο μέσο της διαδρομής για τη σύγκλιση των εισοδημάτων με τα προ της κρίσης επίπεδα.

Το κενό ΦΠΑ

Σε ό,τι αφορά την αύξηση των εσόδων από το ΦΠΑ σε ποσοστό 7,4% έναντι πρόβλεψης για αύξηση κατά 4,5%, τόνισε ότι η μεγαλύτερη αύξηση προέρχεται από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μέσα από την προσπάθεια που ξεκίνησε την προηγούμενη χρονιά. Απαντώντας σε ερώτηση, είπε ότι είναι δυνατό με την πορεία ανόδου των έμμεσων φόρων να πετύχουμε το 2025 τη σύγκλιση με την ΕΕ στο κενό ΦΠΑ που είναι το 7% επί του συνόλου. Σε δημοσιονομικό επίπεδο αυτό σημαίνει ότι μπορούμε για φέτος να έχουμεεπιπλέον έσοδα από ΦΠΑ ύψους 1 δισ. ευρώ.

Σε ερώτηση αν από τα χρήματα αυτά θα μπορούσε το οικονομικό επιτελείο να προχωρήσει σε νέες θετικές παρεμβάσεις στην οικονομία σε συνέχεια των φορολογικών μειώσεων οι οποίες ανακοινώθηκαν στη ΔΕΘ, ο κ. Τσουκαλάς τόνισε ότι κατ' αρχάς θα πρέπει να συμφωνηθεί με την ΕΕ ποιο μέρος από τα έσοδα αυτά θα είναι μόνιμο και άρα επαναλαμβανόμενο. Στη συνέχεια τόνισε ότι με το ποσό για το οποίο θα μπορούσε να υπάρξει συμφωνία με τις Βρυξέλλες θα μπορούσε η κυβέρνηση να προχωρήσει σε μεγαλύτερη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ή κάποια παρέμβαση ειδικά για τους νέους ώστε να μπορούν να μπαίνουν ταχύτερα στην αγορά εργασίας. Τόνισε επίσης ότι μπορεί να γίνει και μια μικρή παρέμβαση στους ενδιάμεσους συντελεστές φορολογίας.

Απέκλεισε πάντως μια περαιτέρω μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα εταιρικά κέρδη αφού τόνισε ότι η Ελλάδα έχει από τους χαμηλότερους συντελεστές κερδών στην ΕΕ.

Προτεραιότητα το χρέος

Το Γραφείο θέτει ως πρώτη προτεραιότητα την ταχεία μείωση του δημοσίου χρέους καθώς υπάρχουν ευνοϊκές προϋποθέσεις μέσω της ανάπτυξης, της συνεχιζόμενης διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και της δυνατότητας πρόωρης αποπληρωμής των ακριβότερων δανείων του επίσημου τομέα. Η μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ, που είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρωζώνη και αποτελεί παράγοντα που δυσχεραίνει την αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας, θα οδηγήσει σε ταχύτερες αναβαθμίσεις του αξιόχρεου του Ελληνικού δημοσίου και δύναται να απελευθερώσει στο μέλλον δημοσιονομικό χώρο για νέες παρεμβάσεις που θα ενισχύουν την παραγωγική δυναμική της εθνικής οικονομίας.

Τονίζεται επίσης ότι γιατην Ελλάδα, η πολιτική αστάθεια στη Γαλλία έχει και την εξής ανάγνωση. Γεγονότα βραχυπρόθεσμης αύξησης της αβεβαιότητας σε άλλες χώρες (όπως η πολιτική αστάθεια στη Γαλλία) ή μια συνετή εγχώρια δημοσιονομική πολιτική σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα (όπως, για παράδειγμα, η ταχεία μείωση του δημοσίου χρέους που αναφέραμε ως προτεραιότητα παραπάνω) μετατοπίζουν ευνοϊκότερα τις αποδόσεις των Ελληνικών κρατικών ομολόγων σε σχέση με αυτές άλλων χωρών, και απομακρύνουν περισσότερο τη χώρα από το αντίστοιχο "βλέμμα" των αγορών ομολόγων.

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Μπλόκο Μικροθηβών:

Ήταν έτοιμοι να κόψουν την Ελλάδα στα δυο- Προτάχθηκε η αναμονή Έντονη οργή και διάθεση κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων εκφράζουν οι αγρότες, μετά την αιφνιδιαστική αφαίρεση χρημάτων από προσωπικούς τραπεζικούς τους λογαριασμούς, χωρίς όπως καταγγέλλουν να έχει προηγηθεί

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio