Οικονομία

Η ανάπτυξη του β τριμήνου του 2025 και οι προβλέψεις για το γ και το δ τρίμηνο

Η ανάπτυξη του β τριμήνου του 2025 και οι προβλέψεις για το γ και το δ τρίμηνο

Του Τάσου Δασόπουλου Αμετάβλητο διατηρεί το ΥΠΕΘΟ το στόχο για ανάπτυξη 2,3%, εκτιμώντας εμμέσως, ότι η ανάπτυξη θα επιταχυνθεί στο δεύτερο εξάμηνο στο 2,6%, από 1,95% που διαμορφώθηκε για το πρώτο εξάμηνο μετά την χθεσινή ανακοίνωση των στοιχείων για το 2ο τρίμηνο του 2025. Το

Του Τάσου Δασόπουλου

Αμετάβλητο διατηρεί το ΥΠΕΘΟ το στόχο για ανάπτυξη 2,3%, εκτιμώντας εμμέσως, ότι η ανάπτυξη θα επιταχυνθεί στο δεύτερο εξάμηνο στο 2,6%, από 1,95% που διαμορφώθηκε για το πρώτο εξάμηνο μετά την χθεσινή ανακοίνωση των στοιχείων για το 2ο τρίμηνο του 2025.

Το οικονομικό επιτελείο θεωρεί ότι μετά την συμφωνία μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ για τους δασμούς, η αβεβαιότητα που υπήρχε έχει αρχίσει να εξομαλύνεται. Συνεπώς, η επιβράδυνση της αύξησης των εξαγωγών στο 1,9%, θα επιταχυνθεί στο 4,4% που είναι ο ετήσιος στόχος για φέτος για το υπόλοιπο του χρόνου. Οι προσδοκίες, συγκεντρώνονται κυρίως στις εξαγωγές υπηρεσιών και ειδικότερα στην καλύτερη πορεία του τουρισμού για το υπόλοιπο της τουριστικής σεζόν. Σε αυτό συμφωνούν και οι επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίο τώρα δηλώνουν αισιόδοξοι για την κίνηση από τον Σεπτέμβριο μέχρι και το τέλος της περιόδου, η οποία αναμένεται λίγο μετά το τέλος του Οκτωβρίου.

Υψηλές προσδοκίες υπάρχουν επίσης και στον τομέα των επενδύσεων, ο οποίος παρουσίασε αύξηση 6,4%, έναντι ετήσιου στόχου για αύξηση 8,4%. Με τις επενδύσεις στο Real Estate, να δείχνουν ότι συνεχίζονται χωρίς να επηρεάζονται από την διεθνή αβεβαιότητα, το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται στο κρίσιμο τομέα των δημοσίων επενδύσεων. Τούτο, με δεδομένο ότι για φέτος εκτελούμε ως χώρα ένα πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ρεκόρ που φτάνει τα 14,7 δις ευρώ.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ως γνωστό και δαπάνες ύψους 5 δις ευρώ, από το ΤΑΑ που διανύει πλέον, το τελευταίο 12μηνο της υλοποίησής τους. Με βάση τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΘΟ, μέχρι και το τέλος Ιουλίου, είχαν γίνει δαπάνες για δημόσιες επενδύσεις ύψους περίπου 5 δις ευρώ. Συνεπώς, ευκαιρία αλλά και πρόκληση, αποτελεί το γεγονός ότι υπάρχει ένα "ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων" στις δημόσιες επενδύσεις, ύψους περίπου 10 δις ευρώ, το οποίο θα πρέπει να εκτελεστεί μέσα στους τέσσερεις μήνες οι οποίοι μένουν μέχρι και το τέλος του έτους.

Η ιδιωτική κατανάλωση


Εξίσου κρίσιμη, θα είναι και η επιτάχυνση της αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης, η οποία καταγράφει άνοδο 1% για το δεύτερο τρίμηνο του χρόνου, έναντι στόχου για αύξηση 1,6%. Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι η ιδιωτική κατανάλωση είναι ίσως η πιο σημαντική παράμετρος για την ανάπτυξη, αφού παράγει κάθε χρόνο περίπου το 70% του ΑΕΠ. H επιτάχυνση της αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης, προέρχεται από τα μέτρα ενίσχυσης εισοδημάτων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί από την περασμένη άνοιξη ή θα εξαγγελθούν στην ΔΕΘ και θα εφαρμοστούν άμεσα, για τα εισοδήματα του 2025.

Ως γνωστό, από τον περασμένο Απρίλιο, έχουν θεσμοθετηθεί το νέο μόνιμο επίδομα των 250 ευρώ για 1,4 εκατομμύρια συνταξιούχους και η επιστροφή του ενός από τα 12 ενοίκια για 950.000 νοικοκυριά. Τα δύο αυτά μέτρα, συνολικού ύψους 1,1 δις ευρώ, θα υλοποιηθούν τον Νοέμβριο λίγο πριν τελειώσει ο χρόνος. Μια άλλη παράμετρος που εξετάζεται σοβαρά, είναι τα μέτρα που θα εξαγγείλει από την Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός (μειώσεις φόρους, εισοδηματικές ενισχύσεις) να εφαρμοστούν για τα εισοδήματα του 2025. Συνεπώς, οι δικαιούχοι θα έχουν άμεσα ελάφρυνση και άρα, αύξηση των εισοδημάτων τους.

Με τα πρόσθετα μέτρα συνολικού ύψους περίπου 2,8 δις ευρώ, τα οποία θα αρχίσουν να υλοποιούνται άμεσα,το ΥΠΕΘΟ θεωρεί ότι η ιδιωτική κατανάλωση, δεν φτάσει μόνο, αλλά μπορεί και να ξεπεράσει, όπως συνήθως το ετήσιο στόχο για αύξηση 1,6%, συμβάλλοντα ουσιαστικά στην αύξηση του ΑΕΠ.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio