Οικονομία

Μικτές τάσεις στη ναυλαγορά: Bulk ανοδικά, tankers ασταθή, containers σε πτώση

Μικτές τάσεις στη ναυλαγορά: Bulk ανοδικά, tankers ασταθή, containers σε πτώση

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη Την εβδομάδα που πέρασε η διεθνής ναυλαγορά κινήθηκε με μικτές τάσεις, με τον δείκτη BDI να παρουσιάζει σαφή άνοδο, τα δεξαμενόπλοια να εμφανίζουν έντονη μεταβλητότητα και τα containerships να υποχωρούν σε βασικές διαδρομές. Συγκεκριμένα, ο Baltic Dry Index

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Την εβδομάδα που πέρασε η διεθνής ναυλαγορά κινήθηκε με μικτές τάσεις, με τον δείκτη BDI να παρουσιάζει σαφή άνοδο, τα δεξαμενόπλοια να εμφανίζουν έντονη μεταβλητότητα και τα containerships να υποχωρούν σε βασικές διαδρομές.

Συγκεκριμένα, ο Baltic Dry Index ενισχύθηκε στις 2.126 μονάδες από περίπου 1.979 την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως λόγω της ανόδου στα Capesize, όπου η αυξημένη ζήτηση για φορτία σιδηρομεταλλεύματος από Βραζιλία και Δυτική Αφρική, αλλά και οι καθυστερημένες φορτώσεις, οδήγησαν τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα.

Θετική εικόνα εμφάνισαν και τα Panamax και Supramax, σε ορισμένες περιοχές λόγω περιορισμένης προσφοράς πλοίων και αυξημένων φορτίων αγροτικών και μεταλλευτικών προϊόντων. Αντίθετα, οι μικρότερες κατηγορίες, κυρίως τα Handy στην Ασία, παρέμειναν υπό πίεση με πιο αδύναμη ζήτηση.

Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, οι ναύλοι των VLCCs εκτοξεύθηκαν σε διαδρομές Μέσης Ανατολής Κίνας (TD3C), αγγίζοντας τα υψηλότερα επίπεδα από τον Νοέμβριο του 2022.

Η εξέλιξη αυτή συνδέεται με την αύξηση των εξαγωγών πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή και τη μειωμένη διαθεσιμότητα πλοίων, δημιουργώντας μια αγορά που κινείται έντονα ανοδικά αλλά με ευαισθησία σε γεωπολιτικούς και κανονιστικούς παράγοντες.

Η εικόνα στα μικρότερα μεγέθη (Suezmax, Aframax) ήταν λιγότερο εντυπωσιακή, με πιο ασταθή ναύλους που εξαρτώνται από τις επιμέρους διαδρομές και τις διαφοροποιήσεις της ζήτησης.

Αντίθετα, στον χώρο των containerships καταγράφηκε πτώση στις τιμές spot, ιδίως στη γραμμή Ασία Ευρώπη, όπου το World Container Index της Drewry εμφάνισε μείωση της τάξης του 36% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

Η υποχώρηση αποδίδεται στη χαμηλότερη ζήτηση στην Ευρώπη και στις προσπάθειες των carriers να συγκρατήσουν φορτία ενόψει της Golden Week στην Κίνα, με εκπτώσεις και "ρίξιμο" τιμών. Στις διαδρομές προς την Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, αντίθετα, παρατηρήθηκε βελτίωση λόγω εφαρμογής αυξήσεων ναύλων (GRIs) και καλύτερης απορρόφησης χωρητικότητας.

Συνολικά, η εβδομάδα χαρακτηρίστηκε από ανοδική δυναμική στα bulk carriers, έντονη άνοδο αλλά ευαισθησία στα tankers, και διορθωτική κίνηση στα containerships.

Η εικόνα δείχνει πως η ναυλαγορά παραμένει κατακερματισμένη, με διαφορετικές κατευθύνσεις ανά κλάδο. Τα bulk στηρίζονται στη ζήτηση πρώτων υλών, τα tankers σε γεωπολιτικές εξελίξεις και διαθέσιμη χωρητικότητα, και τα containerships στην πορεία της παγκόσμιας κατανάλωσης και την τακτική των γραμμών.

Για τον κλάδο των dry bulk, η τάση αναμένεται να παραμείνει θετική τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Οι Capesize επωφελούνται από αυξημένα φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, και το πιθανότερο είναι ότι ο BDI θα κινηθεί σταθερά πάνω από τις 2.000 μονάδες, με περιθώρια ανόδου αν οι κινεζικές εισαγωγές μείνουν ισχυρές. Ωστόσο, σε περίπτωση που η κινεζική βιομηχανική παραγωγή επιβραδυνθεί ή η ζήτηση για άνθρακα μειωθεί, η δυναμική αυτή μπορεί να κοπεί απότομα.

Στα δεξαμενόπλοια, οι επόμενες εβδομάδες θα καθοριστούν από τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις εξαγωγές πετρελαίου. Η αυξημένη δραστηριότητα στις VLCC διαδρομές πιθανότατα θα συνεχιστεί, διατηρώντας υψηλά επίπεδα ναύλων. Όμως, η αγορά είναι ευάλωτη, καθώς πιθανές αναταράξεις λόγω κυρώσεων, αυξήσεις ασφαλίστρων ή αλλαγές στον όγκο εξαγωγών μπορεί να αναστρέψουν την ανοδική πορεία. Στα μικρότερα μεγέθη, αναμένονται κινήσεις περισσότερο καθοδικές, καθώς οι ναύλοι εξαρτώνται από περιφερειακές ισορροπίες.

Για τα containerships, η τάση είναι πιο σαφής, μετά την Golden Week στην Κίνα, οι ναύλοι πιθανότατα θα πιεστούν περαιτέρω, ιδιαίτερα προς την Ευρώπη, όπου η ζήτηση παραμένει αδύναμη. Οι carriers θα προσπαθήσουν να στηρίξουν τις τιμές με κενά δρομολόγια (blank sailings) και νέες ανακοινώσεις για αυξήσεις ναύλων, αλλά αν η ευρωπαϊκή κατανάλωση δεν ανακάμψει, η αγορά δύσκολα θα συγκρατηθεί.

Αντίθετα, οι διαδρομές προς τις ΗΠΑ δείχνουν μεγαλύτερη σταθερότητα, χάρη σε καλύτερη απορρόφηση φορτίων και διαφορετικό εμπορικό κύκλο.

Ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος θα αποτελέσουν δοκιμασία για το πόσο η ζήτηση μπορεί να στηρίξει τη δυναμική της αγοράς και πόσο η γεωπολιτική θα συνεχίσει να επηρεάζει τη ναυτιλία.

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Μπλόκο Μικροθηβών:

Ήταν έτοιμοι να κόψουν την Ελλάδα στα δυο- Προτάχθηκε η αναμονή Έντονη οργή και διάθεση κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων εκφράζουν οι αγρότες, μετά την αιφνιδιαστική αφαίρεση χρημάτων από προσωπικούς τραπεζικούς τους λογαριασμούς, χωρίς όπως καταγγέλλουν να έχει προηγηθεί

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio