Οικονομία

Nέο μπλόκο σε Airbnb σε τουριστικούς προορισμούς - Σε ποιες πόλεις εξετάζεται να επεκταθούν οι περιορισμοί

Nέο μπλόκο σε Airbnb σε τουριστικούς προορισμούς - Σε ποιες πόλεις εξετάζεται να επεκταθούν οι περιορισμοί

Της Σίσσυς Σταυροπιερράκου Την ώρα που η αναστολή χορήγησης αδειών βραχυχρόνιας μίσθωσης σε τρία κεντρικά διαμερίσματα της Αθήνας παρατείνεται και για το 2026, στο τραπέζι βρίσκονται σενάρια επέκτασης του μέτρου σε τουριστικούς προορισμούς που αντιμετωπίζουν σοβαρό

Της Σίσσυς Σταυροπιερράκου

Την ώρα που η αναστολή χορήγησης αδειών βραχυχρόνιας μίσθωσης σε τρία κεντρικά διαμερίσματα της Αθήνας παρατείνεται και για το 2026, στο τραπέζι βρίσκονται σενάρια επέκτασης του μέτρου σε τουριστικούς προορισμούς που αντιμετωπίζουν σοβαρό στεγαστικό πρόβλημα. Εφόσον η κυβέρνηση διαπιστώσει ότιη πίεση στην αγορά μακροχρόνιας μίσθωσης και σε άλλες περιοχές της χώρας είναι μεγάλη, τότε θα παρέμβει θέτοντας νέους περιορισμούς. Ωστόσο πρόκειται για μια δύσκολη εξίσωση καθώς τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη θα πρέπει να προχωρήσουν σε κινήσεις που δεν θα επηρεάσουν την τουριστική δυναμική,ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις κοινωνικές επιπτώσεις από τη στεγαστική κρίση. Στο "κάδρο" μπαίνουνη Θεσσαλονίκη, τα Χανιά, η Σαντορίνη, η Πάρος και η Χαλκιδική. Πρόκειται για περιοχές που παρουσιάζουνυψηλή τουριστική κίνηση, αλλά περιορισμένη οικιστική δυνατότητα, καθώς η βραχυχρόνια μίσθωση απορροφά μεγάλο μέρος του διαθέσιμου αποθέματος κατοικιών.

Θεσσαλονίκη και Χανιά στην πρώτη γραμμή

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς ακινήτων, στη Θεσσαλονίκηη εικόνα του κέντρου θυμίζει ολοένα και περισσότερο εκείνη της Αθήνας. Ο αριθμός των Airbnb έχει αυξηθεί κατακόρυφα, με αποτέλεσμα να περιορίζεται δραματικά η διαθεσιμότητα για μακροχρόνια ενοικίαση. Φοιτητέςδυσκολεύονται πλέον να βρουν κατοικία σε λογικές τιμές, ενώ οι αυξήσεις στα ενοίκια ξεπερνούν την τελευταία διετία κατά μέσο όρο το 20%.

Στα Χανιά, η κατάσταση είναι εξίσου πιεστική. Οι τοπικές αρχές έχουν ήδη θέσει το θέμα στο τραπέζι, ζητώντας περιορισμούς ώστε να αποτραπεί περαιτέρω αλλοίωση του χαρακτήρα της πόλης.

Αλλά και σε πιο τουριστικές περιοχές όπως η Σαντορίνη, η Πάρος και η Χαλκιδική, η ζήτηση για βραχυχρόνια μίσθωση είναι τέτοια που μεγάλος αριθμός κατοικιών έχει "φύγει" από τη μακροχρόνια αγορά, με αποτέλεσμα να καταγράφεται μεγάλο πρόβλημα.

Εκρηκτική αύξηση πανελλαδικά

Σε πανελλαδικό επίπεδο, τον Ιούλιο του 2025 τα διαθέσιμα καταλύματα Airbnb ανήλθαν σε 245.944, με 1.078.000 κλίνες. Πρόκειται για άνοδο 57.000 κλινών σε σχέση με τον Ιούλιο του 2024, αποδεικνύοντας την εκρηκτική δυναμική της αγοράς. Η πληρότητα διαμορφώθηκε στο 51%, στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, επιβεβαιώνοντας τη σταθερή ζήτηση.

Πρωταθλήτρια στην αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2024 είναι η Αττική, η οποία συγκεντρώνει σχεδόν το 1/3 του συνολικού δυναμικού της χώρας σε καταλύματα που μισθώνονται για μικρό χρονικό διάστημα μέσω πλατφόρμας τύπου Airbnb ενώ ακολουθεί η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Στην τρίτη θέση βρίσκεται ηΠεριφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με 26.000 ακίνητα.Τα νούμερα αυτά δείχνουν ότι η βραχυχρόνια μίσθωση εξακολουθεί να γνωρίζει μεγάλη άνθιση, γεγονός που καθιστά αναγκαία την ύπαρξη ισχυρού ρυθμιστικού πλαισίου.

Nέοι κανόνες από 1η Οκτωβρίου

Από την 1η Οκτωβρίου 2025, τα βραχυχρόνια μισθωμένα ακίνητα θα πρέπει να πληρούν τις εξής προδιαγραφές:

- να είναι χώροι κύριας χρήσης με φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό,

- να διαθέτουν ασφάλιση αστικής ευθύνης,

- να διαθέτουν πυροσβεστήρες, ανιχνευτές καπνού, ρελέ διαρροής, οδηγίες διαφυγής,

- να διαθέτουν πιστοποιητικά μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών

- και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.

Παράλληλα, μεικτά κλιμάκια του υπουργείου Τουρισμού και της ΑΑΔΕ θα πραγματοποιούν επιτόπιους ελέγχους στα ακίνητα και Θα καταγράφουν παραβάσεις. Για τον έλεγχο οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων βραχυχρόνιαςμίσθωσης θα ενημερωθούν με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τουλάχιστον δέκα ημέρες πριν τη διενέργειά του, προκειμένου να προσκομίσουν κάθε στοιχείο που επιβεβαιώνει τη συνδρομή των παραπάνω προδιαγραφών.Στην περίπτωση που ο έλεγχος διενεργείται από μεικτό κλιμάκιο που απαρτίζεται και από υπαλλήλους της ΑΑΔΕ, εκδίδεται και εντολή επιτόπιου φορολογικού ελέγχου.

Κατά τη διενέργεια του ελέγχου, οι ελεγχόμενοι θα πρέπει να επιδείξετε τα πιστοποιητικά, τις βεβαιώσεις και όποια στοιχεία ζητηθούν προς απόδειξη τήρησης των προδιαγραφών. Στους διαχειριστές που δεν επιτρέπουν την είσοδο, δεν πληρούν τις προδιαγραφές ή δεν τηρούν τις υποχρεώσεις του νόμου, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο διπλασιάζεται στις 10.000 ευρώ και τετραπλασιάζεται στις 20.000 ευρώ. Ακόμη και η άρνηση πρόσβασης στους ελεγκτές θεωρείται παράβαση και συνεπάγεται άμεση κύρωση.

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Σύνδεσμος Θεσσαλικών

Επιστολή προς τον Πρωθυπουργό και τους αρμόδιους Υπουργούς της Κυβέρνησης απέστειλε ο Σύνδεσμος Θεσσαλικών Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΘΕΒ) απευθύνοντας έκκληση, τόσο προς την Πολιτεία, όσο και τους εκπροσώπους των αγροτικών κινητοποιήσεων, να ξεκινήσουν ένα γόνιμο

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio