Οικονομία

Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2026: Οι ελαφρύνσεις, οι εισοδηματικές ενισχύσεις και οι προβλέψεις για ανάπτυξη και πλεόνασμα

Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2026: Οι ελαφρύνσεις, οι εισοδηματικές ενισχύσεις και οι προβλέψεις για ανάπτυξη και πλεόνασμα

Το νέο πακέτο φοροελαφρύνσεων και εισοδηματικών ενισχύσεων της ΔΕΘ για μεγάλες κατηγορίες πολιτών που θα ισχύσουν από την 1 Ιανουαρίου 2026 όπως και η επιστροφή ενοικίου και η καταβολή επιπλέον 250 ευρώ σε συνταξιούχους που είχαν ανακοινωθεί νωρίτερα εφέτος, θα

Το νέο πακέτο φοροελαφρύνσεων και εισοδηματικών ενισχύσεων της ΔΕΘ για μεγάλες κατηγορίες πολιτών που θα ισχύσουν από την 1 Ιανουαρίου 2026 όπως και η επιστροφή ενοικίου και η καταβολή επιπλέον 250 ευρώ σε συνταξιούχους που είχαν ανακοινωθεί νωρίτερα εφέτος, θα ενσωματώνονται στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού ο οποίος αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την Δευτέρα 6 τρέχοντος.

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2026 θα στέλνει το μήνυμα ότι η οικονομική πολιτική και του επόμενου χρόνου θα υπηρετεί έναν διπλό στόχο: αφενός τη διατήρηση των υψηλών αναπτυξιακών ρυθμών, αφετέρου την επίτευξη ισχυρών δημοσιονομικών επιδόσεων που εξασφαλίζουν πρωτογενή πλεονάσματα τα οποία αξιοποιούνται για την σταδιακή μείωση του δημοσίου χρέους και την επιστροφή κοινωνικού μερίσματος σε ευάλωτους και ελαφρύνσεων στη μεσαία τάξη.

Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού θα προβλέπει ότι η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό 2,4% το 2026. Πρόκειται για επίδοση υψηλότερη και από την εφετινή όπου ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ αναμένεται στο 2,2%. Σημαντική συμβολή στην άνοδο του ΑΕΠ το 2026 θα έχει η ιδιωτική κατανάλωση με προβλεπόμενη αύξηση 1,7%. Οι επενδύσεις προβλέπεται να σημειώσουν δυναμική αύξηση κατά 10,2% γεγονός που σχετίζεται και με την επιτάχυνση της πορείας υλοποίησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Αύξηση 4,5% αναμένεται να σημειώσουν οι εξαγωγές ενώ με τον ίδιο σχεδόν ρυθμό (4,6%) αναμένεται να αυξηθούν οι εισαγωγές. Ο πληθωρισμός προβλέπεται να κινηθεί στα επίπεδα του 2,2% ενώ η ανεργία προβλέπεται να σημειώσει νέα πτώση στο 7,4% έναντι 7,8% εφέτος.

Η πρόβλεψη για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2026 θα είναι 2,4% του ΑΕΠ τροφοδοτούμενη από τους υψηλούς αναπτυξιακούς ρυθμούς που παράγουν εισοδήματα και από τα μέτρα περιορισμού της φοροδιαφυγής που φέρνουν στην επιφάνεια φορολογητέα ύλη. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο το 2024, όσο και εφέτος, το πρωτογενές αποτέλεσμα του προϋπολογισμού ξεπέρασε σημαντικά τον αρχικό στόχο. Πέρυσι έφτασε το 4,8% του ΑΕΠ ενώ εφέτος κινείται προς το 3,5% του ΑΕΠ. Αυτό δημιουργεί βάσιμες προσδοκίες ότι το 2026 μπορεί να είναι ακόμη ένα έτος με υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα με ό,τι αυτό σημαίνει για τα δημοσιονομικά περιθώρια νέων κοινωνικών παρεμβάσεων.

Οι ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας σε συνδυασμό με τα επιπλέον έσοδα από τη σύλληψη της φοροδιαφυγής και το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος διαμορφώνουν τον δημοσιονομικό χώρο που μπορεί να αξιοποιηθεί κάθε χρόνο για παρεμβάσεις κοινωνικής πολιτικής και ενίσχυσης των ευάλωτων. Για αυτό και αν οι επιδόσεις στα μέτωπα αυτά είναι υψηλότερες των αρχικών εφετινών στόχων, θα ανοίξει ο δρόμος για νέα μέτρα στήριξης την προσεχή Άνοιξη όταν θα κλειδώσουν οι εκτιμήσεις για τα δημοσιονομικά μεγέθη και το ΑΕΠ του 2025.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio