Οικονομία

Θλιβερή "πρωτιά"της Ελλάδας στις καθυστερήσεις πτήσεων Οι λόγοι

Θλιβερή "πρωτιά"της Ελλάδας στις καθυστερήσεις πτήσεων  Οι λόγοι

Του Στάθη Βασιλόπουλου Σε επίπεδα ρεκόρ διατηρήθηκαν οι ημερήσιες πτήσεις στην Ευρώπη κατά την εβδομάδα 18-24 Αυγούστου 2025, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε το Eurocontrol. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της παραπάνω εβδομάδας καταγράφηκαν 35.491 πτήσεις ημερησίως,

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Σε επίπεδα ρεκόρ διατηρήθηκαν οι ημερήσιες πτήσεις στην Ευρώπη κατά την εβδομάδα 18-24 Αυγούστου 2025, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε το Eurocontrol. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της παραπάνω εβδομάδας καταγράφηκαν 35.491 πτήσεις ημερησίως, ελαφρώς περισσότερες σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα 11-17 Αυγούστου (35.119 πτήσεις) και αυξημένες κατά 4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα το 2024.

Η αυξημένη αυτή κινητικότητα είχε ως αποτέλεσμα να σημειωθούν, όπως ήταν αναμενόμενο, καθυστερήσεις στις πτήσεις, ωστόσο η συνολική εικόνα παρουσίασε σημαντική βελτίωση σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. Ο μέσος χρόνος καθυστέρησης διαμορφώθηκε στα 3,3 λεπτά ανά πτήση, και διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και παραμένοντας 20% χαμηλότερος σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2024.

Συνολικά, κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης εβδομάδας, 54.783 πτήσεις επηρεάστηκαν από περιορισμούς που επιβλήθηκαν στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας (ATFM). Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 7.826 πτήσεις ημερησίως, ή στο 22% του συνόλου των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν στο ευρωπαϊκό δίκτυο.

Η ακρίβεια αφίξεων μειώθηκε κατά 1,3 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, φτάνοντας στο 74%, αλλά παραμένει καλύτερη από πέρυσι κατά 8,9 ποσοστιαίες μονάδες. H ακρίβεια στις αναχωρήσεις ανέβηκε κατά 5,1 ποσοστιαίες μονάδες και διαμορφώθηκε στο 66,7%.

Από το "κάδρο" των καθυστερήσεων δεν θα μπορούσε να λείπει και η Ελλάδα, η οποία ξεχωρίζει ως κορυφαίος διεθνής προορισμός, προσελκύοντας εκατομμύρια ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο, ειδικά κατά τη θερινή περίοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του οργανισμού που συντονίζει τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη, η χώρα μας στο διάστημα 18-24/8 ήταν υπεύθυνη για το 14% των καθυστερήσεων στο ευρωπαϊκό δίκτυο. Το αντίστοιχο ποσοστό την προηγούμενη εβδομάδα ήταν χαμηλότερο στο 10%. Πέρα από τις ελλείψεις προσωπικού στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, που αποτελεί μόνιμο "αγκάθι", αυτή τη φορά λειτούργησε επιβαρυντικά και η βλάβη που σημειώθηκε στις εγκαταστάσεις της ΥΠΑ στο Μαρκόπουλο Αττικής (λόφος Μερέντα).

Η βλάβη παρουσιάστηκε αργά το βράδυ της 19ης Αυγούστου µε αποτέλεσµα να τεθεί εκτός λειτουργίας το τερµατικό ραντάρ Μερέντας καθώς και οι εφεδρικές συχνότητες της Προσέγγισης Αθηνών, συστήματα κρίσιμα για τη διαχείριση των διαδικασιών προσέγγισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.

Το τεχνικό πρόβλημα που εκδηλώθηκε οδήγησε στην επιβολή περιορισμών στην εναέρια κυκλοφορία την επόμενη ημέρα κυρίως, 20 Αυγούστου, με συνέπεια να προκληθούν σημαντικές καθυστερήσεις σε πτήσεις από και προς το "Ελ. Βενιζέλος".

Πάντως, στην κορυφή των ευρωπαϊκών καθυστερήσεων παραμένει η Γαλλία, με το 26% των πτήσεων να επηρεάζεται από περιορισμούς χωρητικότητας, ελλείψεις προσωπικού και καιρικές συνθήκες. Η Ισπανία ακολουθεί με 13%, κυρίως λόγω της αυξημένης ζήτησης που παρατηρείται κάθε καλοκαίρι.

Τα τελευταία χρόνια, οι καθυστερήσεις στις αεροπορικές πτήσεις έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Κατά τη θερινή περίοδο, η Ελλάδα, κυρίως λόγω του αεροδρομίου της Αθήνας, κατατάσσεται κάθε εβδομάδα ανάμεσα στις χώρες που ευθύνονται περισσότερο για καθυστερήσεις πτήσεων στο ευρωπαϊκό δίκτυο. Στη χώρα μας, η αυξημένη κίνηση στον εναέριο χώρο αποτελεί βασική αιτία των καθυστερήσεων, σε συνδυασμό με την αναντιστοιχία μεταξύ του αριθμού των πτήσεων και των διαθέσιμων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ATC).

Τους επόμενους μήνες αναμένεται να ολοκληρωθεί η πρόσληψη 97 νέων ελεγκτών μέσω της διαδικασίας του ΑΣΕΠ, που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Απρίλιο. Για το 2026 προβλέπεται η πρόσληψη άλλων 72 ελεγκτών που θα αντληθούν κατευθείαν από τη δεξαμενή που δημιουργήθηκε από τον παραπάνω διαγωνισμό, επιλύοντας ένα χρόνιο ζήτημα στελέχωσης του εν λόγω κλάδου.

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Μπλόκο Μικροθηβών:

Ήταν έτοιμοι να κόψουν την Ελλάδα στα δυο- Προτάχθηκε η αναμονή Έντονη οργή και διάθεση κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων εκφράζουν οι αγρότες, μετά την αιφνιδιαστική αφαίρεση χρημάτων από προσωπικούς τραπεζικούς τους λογαριασμούς, χωρίς όπως καταγγέλλουν να έχει προηγηθεί

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio