Οικονομία

Το αεροδρόμιο της Αθήνας στην ελίτ των ευρωπαϊκών hubs

Το αεροδρόμιο της Αθήνας στην ελίτ των ευρωπαϊκών hubs

Του Στάθη Βασιλόπουλου Το "Ελευθέριος Βενιζέλος" κατατάσσεται στην 27η θέση παγκοσμίως της λίστας των πιο διασυνδεδεμένων αεροδρομίων στον κόσμο, ενώ στην ευρωπαϊκή κατάταξη το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας κερδίζει μία θέση και τερματίζει όγδοο, ξεπερνώντας

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Το "Ελευθέριος Βενιζέλος" κατατάσσεται στην 27η θέση παγκοσμίως της λίστας των πιο διασυνδεδεμένων αεροδρομίων στον κόσμο, ενώ στην ευρωπαϊκή κατάταξη το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας κερδίζει μία θέση και τερματίζει όγδοο, ξεπερνώντας σημαντικούς ευρωπαϊκούς κόμβους και αναδεικνύοντας την Αθήνα σε στρατηγικό αεροπορικό σταθμό της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου. Τα παραπάνω στοιχεία καταγράφει η ετήσια έρευνα "Megahubs 2025" της OAG (Official Airline Guide), εταιρείας ανάλυσης δεδομένων για πτήσεις.

Σε ένα περιβάλλον όπου τα μεγάλα ευρωπαϊκά hubs παραμένουν ισχυρά αλλά πιεσμένα από τον ανταγωνισμό της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, η παρουσία του αεροδρομίου στην κορυφαία δεκάδα ευρωπαϊκής συνδεσιμότητας αναδεικνύει την Ελλάδα σε σημαντικό παίκτη στη διεθνή αεροπορική σκηνή. Στο "Ελευθέριος Βενιζέλος" η Aegean Airlines εκτελεί το μεγαλύτερο μερίδιο πτήσεων, καλύπτοντας 39% του συνολικού προγράμματος, επιβεβαιώνοντας τη θέση της ως κύριου αερομεταφορέα του αεροδρομίου.

Στην ευρωπαϊκή λίστα η Αθήνα ακολουθεί κορυφαία hubs όπως το Χίθροου του Λονδίνου, η Κωνσταντινούπολη, το αεροδρόμιο του Άμστερνταμ και η Φρανκφούρτη. Το Χίθροου παραμένει το πιο συνδεδεμένο αεροδρόμιο στην Ευρώπη και τον κόσμο, προσφέροντας πάνω από 59.000 δυνητικές συνδέσεις σε 226 προορισμούς τις μέρες αιχμής, με την British Airways να κατέχει το 51% του συνόλου των πτήσεων.

Η Κωνσταντινούπολη κατέγραψε μία από τις πιο εντυπωσιακές ανόδους, "σκαρφαλώνοντας" από την 8η θέση πέρυσι στη 2η φέτος, χάρη σε αύξηση 25% στις πιθανές συνδέσεις, με την Turkish Airlines να μονοπωλεί σχεδόν τα δρομολόγια με μερίδιο 79% επί των πτήσεων. Το αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ (3ο στην Ευρώπη, 3ο παγκοσμίως) και η Φρανκφούρτη (4ο στην Ευρώπη, 4ο παγκοσμίως) παρουσίασαν επίσης σημαντική αύξηση στις συνδέσεις τους, με τις εταιρείες KLM και Lufthansa να διαχειρίζονται πάνω από το μισό του συνόλου των δρομολογίων τους.

Το αεροδρόμιο "Σαρλ ντε Γκωλ" στο Παρίσι σημείωσε πτώση στην παγκόσμια κατάταξη, αντανακλώντας μείωση στην εγχώρια διασυνδεσιμότητα. Παράλληλα, η Μαδρίτη και το Μόναχο διατηρούν ισχυρή παρουσία, με την Iberia και τη Lufthansa να κατέχουν 48% και 54% των πτήσεων αντίστοιχα.

Η Αθήνα, με την άνοδό της από την 37η στην 27η θέση της παγκόσμιας κατάταξης, καταδεικνύει πως ενισχύει σταθερά τη θέση της ως πύλης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου.

Η κατάταξη βασίζεται σε δεδομένα της OAG για το διάστημα Σεπτεμβρίου 2024 - Αυγούστου 2025 και υπολογίζει όλες τις πιθανές συνδέσεις μεταξύ διεθνών πτήσεων εντός έξι ωρών. Σύμφωνα με την OAG, το παγκόσμιο δίκτυο πτήσεων έχει αυξηθεί κατά σχεδόν ένα τρίτο την τελευταία δεκαετία, ξεπερνώντας πλέον τις 6 δισεκατομμύρια διαθέσιμες θέσεις ετησίως.

Οι φετινές επιδόσεις

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" καταγράφει φέτος σημαντική αύξηση στον συνολικό αριθμό πτήσεων, με την Αθήνα να οδεύει προς νέα ρεκόρ τόσο σε επιβατική κίνηση όσο και σε πτητική δραστηριότητα. Η υψηλή ζήτηση για το ελληνικό τουριστικό προϊόν στις βασικότερες διεθνείς αγορές δίνει ώθηση στην ανάπτυξη. Κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της τουριστικής περιόδου, από τα μέσα Ιουλίου και καθ όλη τη διάρκεια του Αυγούστου, ο αριθμός των πτήσεων έφτανε μέχρι και τις 1.000 την ημέρα, σημειώνοντας νέα ιστορικά υψηλά. Οι κινήσεις αυτές αφορούν αφίξεις και αναχωρήσεις τόσο στο δίκτυο εσωτερικού όσο και εξωτερικού, αντανακλώντας την ενίσχυση της συνδεσιμότητας και την αυξημένη ζήτηση για ταξίδια προς την ελληνική πρωτεύουσα.

Η φετινή επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά περίπου 7% σε σχέση με πέρυσι και κατά 33% σε σχέση με το 2019, με τις νέες διεθνείς συνδέσεις προς ΗΠΑ και Καναδά να φτάνουν τις 16 ημερησίως. Η ανάπτυξη συνεχίζεται και τους χειμερινούς μήνες, με εκτιμώμενη αύξηση τουλάχιστον 5% σε σχέση με πέρυσι.

Το καλοκαίρι καταγράφηκε νέο ρεκόρ πτήσεων από τις ΗΠΑ, με 103 εβδομαδιαίες πτήσεις, συμβάλλοντας σε υψηλές τουριστικές εισπράξεις για τη χώρα. Η American Airlines ανακοίνωσε ήδη περαιτέρω επέκταση από τη θερινή περίοδο του 2026, με την 5η καθημερινή πτήση προς την Αθήνα και μια νέα σύνδεση από το Ντάλας, εξέλιξη που αποτελεί σημαντική ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας της ελληνικής πρωτεύουσας με την αμερικανική αγορά.

Προς Ανατολάς, το καλοκαίρι ξεκίνησε τις πτήσεις της προς την πόλη Τσεγκντού της Κίνας, μέσω Κωνσταντινούπολης, η Sichuan Airlines, η τρίτη κινεζική εταιρεία που συνδέει πλέον την Αθήνα με τη χώρα. Μαζί με τις Air China και Juneyao Airlines, καλύπτεται πλέον το κομμάτι της Δυτικής Κίνας, για το οποίο μέχρι πρότινος υπήρχε κενό στα δρομολόγια, ενισχύοντας τη γεωγραφική επέκταση του ΔΑΑ και την προσβασιμότητα της Ελλάδας σε σημαντικές ασιατικές αγορές.

Aπό τις αρχές της νέας χρονιάς το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" θα προσθέσει δύο νέες διεθνείς συνδέσεις με την Ινδία, επεκτείνοντας περαιτέρω τη γεωγραφική του εμβέλεια. Πρόκειται για τα δρομολόγια Αθήνα - Νέο Δελχί και Αθήνα - Βομβάη, τα οποία θα εκτελούνται για πρώτη φορά από την Aegean Airlines και την ινδική IndiGo, με τις πτήσεις της τελευταίας να ξεκινούν τον Ιανουάριο του 2026.

Η δεκάδα με τα πιο συνδεδεμένα αεροδρόμια στην περιοχή της Ευρώπης σύμφωνα με την OMG

- Χίθροου (Λονδίνο), Μεγάλη Βρετανία
- Κωνσταντινούπολη, Τουρκία
- Σίπχολ (Άμστερνταμ), Ολλανδία
- "Σαρλ ντε Γκωλ" (Παρίσι), Γαλλία
- Φρανκφούρτη, Γερμανία
- Μόναχο, Γερμανία
- Διεθνές Αεροδρόμιο Μαδρίτης, Ισπανία
- "Ελευθέριος Βενιζέλος" (Αθήνα), Ελλάδα
- "Σαμπιχά Γκιοκτσέν" (Κωνσταντινούπολη), Τουρκία
- Φιουμιτσίνο (Ρώμη), Ιταλία

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio