Οικονομία

Το χρονοδιάγραμμα για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων - Τι θα προβλέπει η υπουργική απόφαση

Το χρονοδιάγραμμα για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων - Τι θα προβλέπει η υπουργική απόφαση

Του Κώστα Κατίκου Το χρονοδιάγραμμα για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων στη βάση της συμφωνίας που υπέγραψαν οι κοινωνικοί εταίροι θα καθορίζει η απόφαση που αναμένεται να υπογραφτεί μέσα στις επόμενες μέρες από την υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως. Σύμφωνα με

Του Κώστα Κατίκου

Το χρονοδιάγραμμα για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων στη βάση της συμφωνίας που υπέγραψαν οι κοινωνικοί εταίροι θα καθορίζει η απόφαση που αναμένεται να υπογραφτεί μέσα στις επόμενες μέρες από την υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, η απόφαση θα εξειδικεύει τα σημεία της συμφωνίας και θα περιγράφει τον οδικό χάρτη με τα στάδια που θα προηγούνται πριν ξεκινήσουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις ανάμεσα στους κοινωνικούς εταίρους.

Αναμένεται επίσης ότι θα υπάρχει πρόβλεψη για το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων, για το χρονικό όριο εντός του οποίου οι δυο πλευρές θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις συζητήσεις αλλά και για τη διαδικασία που θα διέπει την επέκταση των συμφωνιών στο σύνολο των εργαζομένων ενός κλάδου.

Το ξεπάγωμα των συλλογικών συμβάσεων σηματοδοτεί πρώτον την επαναφορά των κοινωνικών εταίρων ως βασικών διαπραγματευτών στην αγορά εργασίας για τα μισθολογικά και θεσμικά ζητήματα των εργαζομένων και δεύτερον την επανεκκίνηση του διαλόγου για την υπογραφή κλαδικών συμβάσεων με ουσιαστικές αυξήσεις μισθών που θα είναι πολύ πιο πάνω από τον εκάστοτε κατώτατο μισθό.

Οι αυξήσεις που θα φέρουν οι συλλογικές συμβάσεις θα είναι πάνω από 10% στις βασικές αποδοχές και μαζί με τα επιδόματα μπορεί να φτάνουν ως και 20%, πάνω από τον εκάστοτε κατώτατο μισθό.

Το όφελος δε, από την επαναφορά των συμβάσεων πέραν των αυξήσεων θα είναι και ότι πολλοί εργαζόμενοι που σήμερα αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, θα μετακινηθούν σε υψηλότερους "κλαδικούς" μισθούς.

Η συμφωνία για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων προβλέπει:

*Την μείωση του ποσοστού συμμετοχής των εργοδοτών σε μια συμφωνία από 50% σε 40% προκειμένου η σύμβαση να ισχύσει σε όλους τους εργαζόμενους ενός κλάδου.

*Τη δυνατότητα των τριτοβάθμιων συνδικαλιστικών και εργοδοτικών οργανώσεων να συνυπογράφουν μια κλαδική σύμβαση για να μπορεί να επεκταθεί στο σύνολο των εργαζομένων του κλάδου.

*Την επαναφορά της πλήρους μετενέργειας που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που μένουν χωρίς σύμβαση επειδή έληξε, θα συνεχίζουν να διατηρούν όσα προέβλεπε η παλιά τους σύμβαση, χωρίς να κινδυνεύουν να χάσουν τα οφέλη σε μισθούς και επιδόματα και μπόνους, ακόμη και αν συνάψουν ατομική σύμβαση.

*Τη δυνατότητα των εργαζομένων να προσφεύγουν μόνοι τους στη διαιτησία κατόπιν αξιολόγησης του αιτήματος τους από ενδιάμεση επιτροπή, επιδιώκοντας την υπογραφή σύμβασης μέσω του ΟΜΕΔ αν δεν τα βρίσκουν με τους εργοδότες τους. Σήμερα η προσφυγή προϋποθέτει και τη σύμφωνη γνώμη των εργοδοτών.

*Την υποχρεωτική εγγραφή των εργοδοτικών αλλά και συνδικαλιστικών οργανώσεων στα δυο μητρώα του υπουργείου Εργασίας (ΓΕΜΗΟΕ και ΓΕΜΗΣΟΕ) ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή τους στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Η υπογραφή περισσότερων συλλογικών και δη κλαδικών συμβάσεων θα κριθεί σε τρία σημεία της συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων:

*Το ένα είναι αν θα μπορεί να επεκτείνεται αυτόματα μια Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ) με τη συνυπογραφή της από μια συνδικαλιστική και μια εργοδοτική οργάνωση αν οι εργοδότες που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις αντιπροσωπεύουν λιγότερο από το 40% των εργαζομένωνενός κλάδου ή επαγγέλματος.

*Το δεύτερο είναι η πλήρης προστασία μετά τη λήξη μιας ΣΣΕ, με την μετενέργεια που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι μετά τη λήξη μιας συλλογικής σύμβασης θα διατηρούν όλα τα δικαιώματα και τις αποδοχές που προέβλεπε η σύμβασή τους έως ότου υπογράψουν νέα συλλογική σύμβαση ή να υπογράψουν μια ατομική σύμβαση. Με το σημερινό καθεστώς η μετενέργεια είναι περιορισμένης ισχύος και καλύπτει τον βασικό μισθό και 4 επιδόματα (γάμου, προϋπηρεσίας, ανθυγιεινό και σπουδών).Το γεγονός όμως ότι δεν έχουν υπογραφτεί παρά ελάχιστες κλαδικές συμβάσεις είχε ως αποτέλεσμα και το πάγωμα της μετενέργειας, έστω και με τους περιορισμένους όρους.

*Το τρίτο σημείο έχει να κάνει με αυτό καθεαυτό τα μισθολογικά ζητήματα και με το κατά πόσον θα υπάρξουν συμφωνίες με ικανοποιητικές αυξήσεις μισθών, ή αν οι διαπραγματεύσεις θα καταλήγουν σε αδιέξοδο.

Μετά την απόφαση και μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026 θα ακολουθήσει η σύνταξη κι η κατάθεση προς ψήφιση στη Βουλή του νέου εργασιακού νομοσχεδίου στο οποίο θα περιλαμβάνονται οι νομοθετικές ρυθμίσεις για το νέο πλαίσιο για τις αυξήσεις μισθών μέσω συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Επιμνημόσυνη δέηση στη

Σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης πραγματοποιήθηκε σήμερα, 18 Δεκεμβρίου 2025, στη Δράκεια Πηλίου επιμνημόσυνη δέηση για τη μνήμη των 118 κατοίκων του χωριού που σφαγιάστηκαν από τις γερμανικές δυνάμεις κατοχής στις 18 Δεκεμβρίου 1943.

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio