Ο πυρηνικός σταθμός του Μπετσνάου στη βόρεια Ελβετία σταμάτησε να λειτουργεί το απόγευμα της Πέμπτης, προκειμένου να αποτραπεί η υπερβολική θέρμανση των υδάτων του ποταμού Άαρ που χρησιμοποιούνται για την ψύξη των δύο αντιδραστήρων του. Την απόφαση ανακοίνωσε ο ενεργειακός όμιλος Axpo, επικαλούμενος τις ακραίες θερμοκρασίες που πλήττουν τη χώρα.
«Η θερμοκρασία του ποταμού Άαρ ανέβηκε ξανά στους 25 βαθμούς Κελσίου χθες και σήμερα. Δεν διαφαίνεται καμιά σημαντική ψύξη. Ως εκ τούτου, ο πυρηνικός σταθμός του Μπετσνάου σταμάτησε προσωρινά τη λειτουργία των δύο αντιδραστήρων του σήμερα. Επί του παρόντος δεν λειτουργούν», αναφέρει ο όμιλος στην ιστοσελίδα του.
Η Axpo επισημαίνει ότι παρακολουθεί συνεχώς τη θερμοκρασία του ποταμού και θα ενεργήσει αναλόγως. «Μόλις πέσει η θερμοκρασία του Άαρ ή διαφανεί επαρκής ψύξη», σημειώνεται, «το εργοστάσιο θα μπορεί να σχεδιάσει την επαναλειτουργία των αντιδραστήρων του».
Η επανεκκίνηση του σταθμού θα πραγματοποιηθεί μόνο μετά την έγκριση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ενέργειας (OFEN) και σε συνεργασία με την Ομοσπονδιακή Επιθεώρηση Πυρηνικής Ασφάλειας (IFSN), όπως διευκρινίζει η ανακοίνωση.
Ανάλογες επιπτώσεις στη Γαλλία
Ανάλογη απόφαση ελήφθη και στη Γαλλία, όπου ο πυρηνικός σταθμός του Γκολφές (νοτιοδυτικά της χώρας), με δύο αντιδραστήρες πεπιεσμένου ύδατος ισχύος 1,3 GW, διέκοψε τη λειτουργία του τη Δευτέρα το βράδυ λόγω «περιβαλλοντικών περιορισμών» που σχετίζονται με το κύμα καύσωνα. Το εργοστάσιο χρησιμοποιεί νερό από τον ποταμό Γαρούνα για την ψύξη των συστημάτων του.
Ιστορικές θερμοκρασίες στην Ευρώπη
Ένα πρωτοφανές κύμα καύσωνα πλήττει την Ευρώπη από τις αρχές της εβδομάδας. Η Ελβετία κατέρριψε την Πέμπτη το ρεκόρ ζέστης για μήνα Ιούνιο, καταγράφοντας 38°C στη Βασιλεία. Το προηγούμενο ρεκόρ, 36,9°C, είχε σημειωθεί το 1947 στην ίδια περιοχή, κοντά στα γερμανογαλλικά σύνορα.
Η πυρηνική ενέργεια στην Ελβετία
Περισσότερο από το ένα τρίτο της ηλεκτρικής ενέργειας της Ελβετίας προέρχεται από την πυρηνική ενέργεια. Η χώρα διαθέτει τέσσερις παλαιούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, δύο εκ των οποίων λειτουργούν στο Μπετσνάου.
Το Μπετσνάου 1, που τέθηκε σε λειτουργία το 1969, αναμένεται να σταματήσει το 2033, ενώ το Μπετσνάου 2, σε λειτουργία από το 1971, θα παύσει έναν χρόνο νωρίτερα, το 2032. Οι αντιδραστήρες στα Γκέσκεν και Λάιμπσταντ λειτουργούν από το 1979 και το 1984 αντίστοιχα, ενώ ο πυρηνικός σταθμός του Μίλεμπεργκ, που ξεκίνησε το 1972, έκλεισε οριστικά το 2019.
Πηγή: tanea.gr

