Κόσμος

Σουδάν: Πάνω από το 75% των παιδιών δεν πάει σχολείο

Σουδάν: Πάνω από το 75% των παιδιών δεν πάει σχολείο

Ποσοστό υψηλότερο από τα τρία τέταρτα των παιδιών και των εφήβων σε σχολική ηλικία δεν πάει σχολείο στο Σουδάν, χώρα που σπαράσσεται από ένοπλη σύρραξη κι όπου εκτυλίσσεται εκπαιδευτική κρίση η οποία συγκαταλέγεται στις χειρότερες στην υφήλιο, τονίζει σε έκθεση που δίνει

Ποσοστό υψηλότερο από τα τρία τέταρτα των παιδιών και των εφήβων σε σχολική ηλικία δεν πάει σχολείο στο Σουδάν, χώρα που σπαράσσεται από ένοπλη σύρραξη κι όπου εκτυλίσσεται εκπαιδευτική κρίση η οποία συγκαταλέγεται στις χειρότερες στην υφήλιο, τονίζει σε έκθεση που δίνει σήμερα στη δημοσιότητα η μη κυβερνητική οργάνωση Save the Children.

Στην έκθεση της ΜΚΟ υπολογίζεται πως 13 εκατομμύρια παιδιά στη χώρα δεν πάνε σχολείο, από το σύνολο των 17 εκατ. που βρίσκονται σε σχολική ηλικία.

Ο αριθμός αυτός συμπεριλαμβάνει επτά εκατ. μαθητές και μαθήτριες που έχουν γραφτεί σε σχολεία αλλά δεν έχουν πρόσβαση στο σύστημα παιδείας, είτε εξαιτίας του πολέμου ή επειδή οι οικογένειές τους εξαναγκάστηκαν να εκτοπιστούν, ενώ άλλα έξι εκατ. δεν έχουν γραφτεί καν, εξηγείται στη μελέτη.

Από τον Απρίλιο του 2023, στο Σουδάν μαίνεται εμφύλιος πόλεμος ανάμεσα στις σουδανικές ένοπλες δυνάμεις και τους παραστρατιωτικούς των Δυνάμεων Ταχείας Υποστήριξης (ΔΤΥ).

Η σύρραξη αυτή έχει στοιχίσει τη ζωή σε δεκάδες αν όχι εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, ξερίζωσε εκατομμύρια άλλους και κατέστρεψε βασικές υποδομές, ιδίως σχολεία και νοσοκομεία.

Αν η σύρραξη συνεχιστεί εκατομμύρια από αυτά τα παιδιά δεν θα μπορέσουν να επιστρέψουν στο σχολείο, κάτι που θα τα εκθέσει σε άμεσους και μακροπρόθεσμους κινδύνους, ιδίως του εξαναγκαστικού εκτοπισμού, της στρατολόγησης σε ένοπλες οργανώσεις και της σεξουαλικής βίας, επισήμανε ο Μοχάμεντ Αμπντιλαντίφ, διευθυντής του παραρτήματος της Save the Children στο Σουδάν.

Αποστολή έρευνας του ΟΗΕ στο Σουδάν έκανε λόγο αυτή την εβδομάδα για εξαναγκαστικούς γάμους κοριτσιών 12 ετών και κάτω, ενίοτε μέσω απειλών θανάτου των οικογενειών τους.

Τα παιδιά και οι έφηβοι που έπαψαν να πηγαίνουν στα σχολεία τους έχουν πλέον χάσει πάνω από δυο σχολικά έτη εξαιτίας του πολέμου, σύμφωνα με τη Save the Children.

Ακόμη και προτού ξεσπάσει η συνεχιζόμενη ένοπλη σύρραξη, σχεδόν επτά εκατομμύρια παιδιά δεν πήγαιναν σχολείο, εξαιτίας της ανέχειας και της αστάθειας, σημειώνει η ΜΚΟ.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή, μερικά λιγότερα από τα μισά σχολεία της χώρας ξανάνοιξαν τις πόρτες τους τις τελευταίους μήνες, επιτρέποντας να ξαναρχίσουν τα μαθήματά τους κάπου τέσσερα εκατομμύρια παιδιά.

Σε κάποιους τομείς του Σουδάν έχει επιστρέψει σχετική ηρεμία, ιδίως στην πρωτεύουσα Χαρτούμ, όπου ο τακτικός στρατός ανέκτησε τον έλεγχο στις αρχές της χρονιάς.

Κατά τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (ΔΟΜ), μέρος του συστήματος του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, σχεδόν δυο εκατομμύρια άνθρωποι επέστρεψαν στα σπίτια τους από τον Νοέμβριο του 2024 σε όλο το Σουδάν. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς επανεγκαταστάθηκαν στην κεντρική πολιτεία αλ Τζαζίρα, άλλοι περίπου 600.000 στην πρωτεύουσα Χαρτούμ.

Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, το Σουδάν παραμένει βυθισμένο σε ανθρωπιστική κρίση η οποία συγκαταλέγεται στις χειρότερες στον πλανήτη. Σχεδόν δέκα εκατομμύρια Σουδανοί έχουν εξαναγκαστεί να εκτοπιστούν στο εσωτερικό και άλλοι 4 εκατ. διέφυγαν στο εξωτερικό, μετατράπηκαν σε πρόσφυγες.

Πηγή: tanea.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio