Κόσμος

F47: Το νέο υπερόπλο που έρχεται να αναβαθμίσει την αεροπορική ισχύ των ΗΠΑ

F47: Το νέο υπερόπλο που έρχεται να αναβαθμίσει την αεροπορική ισχύ των ΗΠΑ

Η Boeing έχει ξεκινήσει την κατασκευή του πρώτου stealth μαχητικού έκτης γενιάς F47 για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, με στόχο το πρωτότυπο να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση το 2028, όπως ανέφερε ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, στρατηγός Ντέιβιντ Άλβιν, στην

Η Boeing έχει ξεκινήσει την κατασκευή του πρώτου stealth μαχητικού έκτης γενιάς F47 για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, με στόχο το πρωτότυπο να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση το 2028, όπως ανέφερε ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, στρατηγός Ντέιβιντ Άλβιν, στην κύρια ομιλία του στη Συνδιάσκεψη Αεροπορίας, Διαστήματος και Κυβερνοχώρου 2025 της Air & Space Forces Association.

Μετά από χρόνια δουλειάς, εκατοντάδες ώρες δοκιμών, ο πρόεδρος ανακοίνωσε το F47, είπε ο στρατηγός Άλβιν. Είναι η πλατφόρμα που, μαζί με όλα τα υπόλοιπα συστήματα της NGAD, θα διασφαλίσει την κυριαρχία στο μέλλον.

Στην ίδια ομιλία πρόσθεσε: Πρέπει να προχωρήσουμε γρήγορα. Η ομάδα δεσμεύεται να πετάξει το πρώτο αεροσκάφος το 2028. Μόνο στους λίγους μήνες από την ανακοίνωση, η Boeing έχει ήδη ξεκινήσει την κατασκευή του πρώτου μοντέλου. Είμαστε έτοιμοι να κινηθούμε γρήγορα.

Το F47 αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας Next Generation Air Dominance (NGAD) ενός ευρύτερου προγράμματος που περιλαμβάνει, πέραν του επανδρωμένου μαχητικού, νέα drones, προηγμένους κινητήρες, όπλα, ηλεκτρονικά συστήματα πολέμου, αισθητήρες και δικτυακές δυνατότητες μάχης. Τον Μάρτιο, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε ότι η Boeing επιλέχθηκε για την παραγωγή του επανδρωμένου κομματιού του NGAD.

Στοιχεία και χαρακτηριστικά

Η Πολεμική Αεροπορία διατηρεί πολλές λεπτομέρειες του σχεδιασμού απόρρητες. Έχουν δοθεί στη δημοσιότητα μόνο δύο επίσημα renders, τα οποία, όπως λένε αξιωματούχοι, δεν αποτυπώνουν πλήρως την πραγματική εμφάνιση για λόγους επιχειρησιακής ασφάλειας και ενδέχεται κάποια στοιχεία να είναι εσκεμμένα παραπλανητικά.

Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί:

Το F47 αναμένεται να έχει ακτίνα δράσης πάνω από 1.000 ναυτικά μίλια.

Η ταχύτητα τοποθετείται πάνω από Mach 2.

Η εμβέλεια λειτουργίας υπολογίζεται περίπου 25% μεγαλύτερη σε σχέση με υπάρχοντα αμερικανικά μαχητικά.

Η δυνατότητα supercruise και η αποδοτικότητά της παραμένουν άγνωστες.

Το αεροσκάφος θα διαθέτει stealth παντός φάσματος, συμπεριλαμβανομένης μειωμένης υπέρυθρης υπογραφής και μειωμένης ραντάρ υπογραφής.

Ποσοτική στόχευση και κόστος

Η Αεροπορία σχεδιάζει να αποκτήσει τουλάχιστον 185 F47 ως διάδοχο του F22 Raptor. Το εκτιμώμενο κόστος ανά μονάδα αναφέρεται περίπου στα 300 εκατομμύρια δολάρια σχεδόν τριπλάσιο από το κόστος ενός F35 αν και η εκτίμηση αυτή δεν θεωρείται οριστική.

Στρατηγική σημασία

Ο Άλβιν τόνισε ότι το F47 δεν είναι απλώς ένα νέο αεροσκάφος, αλλά κομμάτι ενός ολοκληρωμένου συστήματος εκσυγχρονισμού: Ο αντίπαλος δεν σταματάει. Δεν λέει ας ηρεμήσουν οι ΗΠΑ, ας ηρεμήσουμε κι εμείς. Πρέπει να κατανοούμε τα συστήματα συνολικά, όχι μόνο τα αεροσκάφη, σημείωσε, υπογραμμίζοντας την ανάγκη ταχείας ανάπτυξης και ενσωμάτωσης νέων δυνατοτήτων για τη διατήρηση του πλεονεκτήματος.

Τέλος, η Αεροπορία είχε προηγουμένως αναφέρει ότι η πρώτη πτήση του F47 αναμένεται πριν από το τέλος της τρέχουσας θητείας του προέδρου, που λήγει στις 20 Ιανουαρίου 2029 με τον τρέχοντα δεσμευμένο στόχο για την πρώτη πτήση να είναι το 2028.

Πηγή: tanea.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio