Κόσμος

Φορολογική επανεκκίνηση στην ΕΕ: Λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη πράσινη ανάπτυξη

Φορολογική επανεκκίνηση στην ΕΕ: Λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη πράσινη ανάπτυξη

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέτει τη φορολογία στο επίκεντρο της νέας οικονομικής της στρατηγικής, επιδιώκοντας να ενισχύσει την παραγωγικότητά της και να ανταποκριθεί στις γεωπολιτικές και τεχνολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας. Σύμφωνα με το νέο

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέτει τη φορολογία στο επίκεντρο της νέας οικονομικής της στρατηγικής, επιδιώκοντας να ενισχύσει την παραγωγικότητά της και να ανταποκριθεί στις γεωπολιτικές και τεχνολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας. Σύμφωνα με το νέο σχέδιο που περιγράφεται στην έκθεση Φορολογικές προκλήσεις στην πολιτική ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης του EY Strategic Tax Observatory, οι Βρυξέλλες ετοιμάζουν μια βαθιά φορολογική μεταρρύθμιση που θα αλλάξει το τοπίο για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Στην καρδιά της πρωτοβουλίας βρίσκεται η δημιουργία του Corporate Resource for Europe (Core) μιας ετήσιας φορολογικής εισφοράς που θα αφορά εταιρείες με κύκλο εργασιών άνω των 100 εκατ. ευρώ. Στόχος της είναι να εξασφαλίσει άμεση συνεισφορά των μεγάλων επιχειρήσεων στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, χρηματοδοτώντας κοινά δημόσια αγαθά όπως η ασφάλεια, η ενεργειακή μετάβαση και η ψηφιοποίηση. Η Κομισιόν εκτιμά ότι το νέο σύστημα θα μπορούσε να αποφέρει 6,8 δισ. ευρώ ετησίως από το 2028.

Η μεταρρύθμιση αυτή έρχεται ως απάντηση στην πολυπλοκότητα και ανασφάλεια που προκαλεί η ύπαρξη πολλών εθνικών φορολογικών συστημάτων χωρίς επαρκή συντονισμό. Όπως σημειώνεται από τους αναλυτές, η πολυδιάσπαση των φορολογικών δικαιοδοσιών στην Ευρώπη δημιουργεί έλλειμμα ασφάλειας δικαίου και μειώνει την ανταγωνιστικότητα. Η φορολογία πρέπει να αποτελέσει μοχλό για επενδύσεις, προσέλκυση ταλέντου και μετάβαση σε μια καινοτόμο, βιώσιμη οικονομία.

Πέρα από το Core, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει συντονισμό των εθνικών φορολογικών συστημάτων χωρίς υποχρεωτική εναρμόνιση, ώστε να διευκολυνθούν οι διασυνοριακές επενδύσεις και η κινητικότητα κεφαλαίων. Παράλληλα, προβλέπεται μείωση κατά 25% των διοικητικών βαρών για τις επιχειρήσεις (και 35% για τις ΜΜΕ), καθώς και κατάργηση περιοριστικών φορολογικών πρακτικών, όπως οι υπερβολικές παρακρατήσεις φόρων στις διασυνοριακές ροές κεφαλαίων.

Η νέα στρατηγική ενσωματώνει επίσης πράσινα φορολογικά κίνητρα: φορολογικές εκπτώσεις, επιταχυνόμενες αποσβέσεις και ειδικά προγράμματα για τους ενεργοβόρους κλάδους όπως τσιμέντο, χάλυβα και χημική βιομηχανία. Παράλληλα, εξετάζεται η θέσπιση ενός προαιρετικού πανευρωπαϊκού φορολογικού καθεστώτος (Regimen 28), που θα επιτρέπει σε νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις να λειτουργούν υπό ενιαίο πλαίσιο σε όλη την ΕΕ, μειώνοντας κόστος και γραφειοκρατία.

Η Ισπανία και η Ελλάδα συγκαταλέγονται στις χώρες που μπορούν να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στη μεταρρύθμιση, καθώς έχουν ήδη υιοθετήσει πολιτικές ευθυγραμμισμένες με τους στόχους της Κομισιόν, ιδίως σε τομείς όπως η διεθνής φορολογική συνεργασία και τα κίνητρα επενδύσεων. Οι επιχειρηματικές ενώσεις χαιρετίζουν τη νέα προσέγγιση, υπογραμμίζοντας ότι η απλούστευση των διαδικασιών και η ενίσχυση της βιομηχανικής ανθεκτικότητας αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις για να ανακτήσει η Ευρώπη τη χαμένη της ανταγωνιστικότητα σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον που αλλάζει ραγδαία.

Πηγή: tanea.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio