Κόσμος

Ευρώπη των ανισοτήτων: Σε ποια χώρα της ΕΕ έχουν περισσότεροι νέοι πτυχίο πανεπιστημίου;

Ευρώπη των ανισοτήτων: Σε ποια χώρα της ΕΕ έχουν περισσότεροι νέοι πτυχίο πανεπιστημίου;

Πού οι περισσότεροι νέοι Ευρωπαίοι έχουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Μια νέα έκθεση του ΟΟΣΑ αποκαλύπτει έντονες αντιθέσεις σε ολόκληρη την ΕΕ Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για το μέλλον των νέων, όμως τα ποσοστά φοίτησης διαφέρουν σημαντικά

Πού οι περισσότεροι νέοι Ευρωπαίοι έχουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Μια νέα έκθεση του ΟΟΣΑ αποκαλύπτει έντονες αντιθέσεις σε ολόκληρη την ΕΕ

Η ανώτατη εκπαίδευση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για το μέλλον των νέων, όμως τα ποσοστά φοίτησης διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα στην ΕΕ.

Μια πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ ρίχνει φως στις μεγάλες ανισότητες που καταγράφονται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τα στοιχεία αναδεικνύουν έντονες αντιθέσεις, οι οποίες σχετίζονται τόσο με τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες κάθε χώρας όσο και με τις πολιτικές που εφαρμόζονται στον τομέα της εκπαίδευσης.

Συγκεκριμένα, στην Ιρλανδία, δύο στους τρεις νέους ηλικίας 25 έως 34 ετών είχαν ολοκληρώσει πανεπιστημιακές σπουδές το 2024, σύμφωνα με το euronews.

Το ποσοστό αυτό περιλαμβάνει πτυχία bachelor, μεταπτυχιακά και διδακτορικά.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το Λουξεμβούργο με 65%, ενώ ακολουθεί η Λιθουανία με 58%.

Πρόκειται για χώρες που έχουν επενδύσει συστηματικά στην ανώτατη εκπαίδευση και δίνουν έμφαση στην προώθηση της γνώσης και της καινοτομίας.

Αντίθετα, οι χαμηλότερες επιδόσεις καταγράφονται στην Τσεχία με 33%, στην Ουγγαρία με 32% και στην Ιταλία, επίσης με 32%.

Στην Ελλάδα, το ποσοστό των νέων ηλικίας 25 έως 34 ετών που διαθέτουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανέρχεται στο 45%, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ Εκπαίδευση με μια ματιά. Το ποσοστό αυτό τοποθετεί τη χώρα μας λίγο πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν και απέχει σημαντικά τόσο από τις πρωτοπόρες χώρες, όπως η Ιρλανδία, όσο και από τα κράτη με τις χαμηλότερες επιδόσεις, όπως η Ιταλία και η Ουγγαρία.

Η επίδοση της Ελλάδας είναι αξιοσημείωτη αν ληφθεί υπόψη ότι σε σύγκριση με άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης, η φοίτηση στα πανεπιστήμια έχει παραδοσιακά υψηλή κοινωνική αξία και θεωρείται βασικό μέσο κοινωνικής ανόδου.

Πολλοί νέοι επιλέγουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ακόμη και αν οι επαγγελματικές προοπτικές δεν είναι πάντοτε ανάλογες με τον κόπο και τη διάρκεια των σπουδών.

Από τους γονείς, στα παιδιά

Οι αριθμοί αυτοί φανερώνουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι στις χώρες αυτές να ολοκληρώσουν πανεπιστημιακές σπουδές, είτε λόγω περιορισμένων ευκαιριών είτε εξαιτίας κοινωνικοοικονομικών παραγόντων.

Η έκθεση Εκπαίδευση με μια ματιά του ΟΟΣΑ τονίζει και μια ακόμη σημαντική διάσταση: το μορφωτικό επίπεδο των νέων παραμένει στενά συνδεδεμένο με εκείνο των γονιών τους.

Σε όλες τις χώρες, τα παιδιά που προέρχονται από μειονεκτικά περιβάλλοντα έχουν σαφώς λιγότερες πιθανότητες να σπουδάσουν σε πανεπιστήμιο σε σχέση με τα παιδιά που προέρχονται από οικογένειες με υψηλότερο μορφωτικό υπόβαθρο.

Ενδεικτικά, στη Δανία το χάσμα είναι σχετικά μικρό: το 70% των νέων των οποίων οι γονείς έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο συνεχίζουν τις σπουδές τους, έναντι 49% για τα παιδιά γονιών χωρίς πτυχίο. Ωστόσο, στην Πολωνία το χάσμα αυτό διευρύνεται θεαματικά: φτάνει το 79% έναντι μόλις 11%.

Τα ευρήματα αυτά δείχνουν ότι η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν καθορίζεται μόνο από την προσωπική προσπάθεια ή τις ικανότητες, αλλά και από τις κοινωνικές ανισότητες που συχνά αναπαράγονται από γενιά σε γενιά.

Παράλληλα, η μελέτη υπογραμμίζει πως η απόκτηση πανεπιστημιακού πτυχίου σχετίζεται άμεσα με καλύτερες προοπτικές απασχόλησης, υψηλότερα εισοδήματα και βελτιωμένη υγεία, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τη σημασία της εκπαίδευσης για το μέλλον των νέων Ευρωπαίων.

Πηγή: in.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio