Κόσμος

Μοναξιά, απομόνωση και πίεση: Οι φοιτητές της ΕΕ και η επιδείνωση της ψυχικής υγείας

Μοναξιά, απομόνωση και πίεση: Οι φοιτητές της ΕΕ και η επιδείνωση της ψυχικής υγείας

Σύμφωνα με νέα έρευνα, οι νέοι φοιτητές στην ΕΕ αντιμετωπίζουν πολύ περισσότερα προβλήματα ψυχικής υγείας σε σύγκριση με άτομα άλλων ηλικιακών ομάδων Πριν από περίπου τρία χρόνια, μια έκθεση έδειξε ότι το 40 % από τους φοιτητές της ΕΕ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Σύμφωνα με νέα έρευνα, οι νέοι φοιτητές στην ΕΕ αντιμετωπίζουν πολύ περισσότερα προβλήματα ψυχικής υγείας σε σύγκριση με άτομα άλλων ηλικιακών ομάδων

Πριν από περίπου τρία χρόνια, μια έκθεση έδειξε ότι το 40 % από τους φοιτητές της ΕΕ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας, με περίπου έναν στους πέντε να πάσχει από κάποια ψυχική διαταραχή.

Τώρα, μια πιο πρόσφατη μελέτη της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Nightline France, η οποία διεξήγαγε έρευνα σε 15.000 άτομα από τέσσερις χώρες της ΕΕ (Γερμανία, Γαλλία, Ιρλανδία και Αυστρία) και το Ηνωμένο Βασίλειο, υποδηλώνει ότι η κατάσταση έχει επιδεινωθεί.

Σύμφωνα με το euronews, οι διαταραχές ψυχικής υγείας μεταξύ των φοιτητών αυξάνονται.

Οι συντάκτες της έκθεσης αποδίδουν αυτή την τάση στην πίεση για ακαδημαϊκές επιδόσεις, σε οικονομικά προβλήματα, καθώς και στην αύξηση του αριθμού των ατόμων που αισθάνονται μοναξιά ή απομόνωση.

Κατάθλιψη και ΔΕΠΥ

Τα πιο συχνά αναφερόμενα προβλήματα ψυχικής υγείας στους φοιτητές είναι η κατάθλιψη και το άγχος, τα οποία επηρεάζουν το 71% των ερωτηθέντων.

Επίσης, είναι συχνές η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας ή ΔΕΠΥ (25%), οι διατροφικές διαταραχές (20%), οι διαταραχές προσωπικότητας (11%) και οι διαταραχές εξάρτησης (8%).

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι στην ΕΕ, η πλειονότητα των διαταραχών ψυχικής υγείας εμφανίζεται πριν από την ηλικία των 25 ετών, με σχεδόν τις μισές να εμφανίζονται μέχρι την ηλικία των 14 ετών.

Ελλιπείς πληροφορίες

Παρά ταύτα, η ψυχική υγεία των φοιτητών είναι ανεπαρκώς μελετημένη και ανεπαρκώς χρηματοδοτούμενη, ισχυρίζονται οι συντάκτες της έκθεσης.

Συνοψίζουν τα ευρήματα άλλων πρόσφατων μελετών που διαπίστωσαν ότι υπάρχουν λίγες πληροφορίες που αφορούν συγκεκριμένα την ψυχική υγεία του φοιτητικού πληθυσμού στην Ευρώπη.

Οι εμπειρογνώμονες αναφέρουν ότι υπάρχει ακόμη και έλλειψη συνέπειας στον ορισμό της ψυχικής υγείας όταν αυτή εξετάζεται από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων, γεγονός που δημιουργεί τον κίνδυνο σύγχυσης και αναποτελεσματικής ή επιβλαβούς εφαρμογής.

Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η έλλειψη επενδύσεων στην ψυχική υγεία των φοιτητών έχει καταστροφικές συνέπειες για τις κοινωνίες και τις οικονομίες μας.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) έχει εκτιμήσει ότι κάθε χρόνο χάνονται παγκοσμίως 12 δισεκατομμύρια εργάσιμες ημέρες λόγω κατάθλιψης και άγχους, με ετήσιο κόστος περίπου 1 τρισεκατομμύριο ευρώ σε απώλεια παραγωγικότητας.

Πηγή: in.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio