Κόσμος

Μαρόκο: Εντυπωσιακά σιδηροδρομικά έργα στην Καζαμπλάνκα

Μαρόκο: Εντυπωσιακά σιδηροδρομικά έργα στην Καζαμπλάνκα

Ο βασιλιάς του Μαρόκου κήρυξε την έναρξη των εργασιών για σειρά έργων μεγάλης κλίμακας στην Καζαμπλάνκα Τον εξαιρετικά σημαντικό αντίκτυπο που θα έχουν στην κινητικότητα της ευρύτερης μητροπολιτικής ζώνης της Καζαμπλάνκα τα κομβικής σημασίας σιδηροδρομικά πρότζεκτ,

Ο βασιλιάς του Μαρόκου κήρυξε την έναρξη των εργασιών για σειρά έργων μεγάλης κλίμακας στην Καζαμπλάνκα

Τον εξαιρετικά σημαντικό αντίκτυπο που θα έχουν στην κινητικότητα της ευρύτερης μητροπολιτικής ζώνης της Καζαμπλάνκα τα κομβικής σημασίας σιδηροδρομικά πρότζεκτ, την έναρξη των εργασιών των οποίων κήρυξε χτες, Τετάρτη, ο ίδιος ο βασιλιάς της χώρας, Μοχάμεντ ΣΤ, υπογραμμίζει σχετική ανταπόκριση του μαροκινού ειδησεογραφικού πρακτορείου ΜΑΡ.

Πρόκειται για έργα διαρθρωτικού χαρακτήρα, κόστους 2 δισ. ευρώ, με στόχο την αντιμετώπιση μελλοντικών προκλήσεων αστικής κινητικότητας στην ευρύτερη περιοχή, τα οποία εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αναβάθμισης και υποστήριξης του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου που τρέχει από τον προηγούμενο Απρίλιο, με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 9,5 δισ. ευρώ.

Το πρόγραμμα αυτό, που εγκαινιάστηκε επίσης από τον βασιλιά του Μαρόκου, με την κήρυξη των εργασιών της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας μήκους 430 χλμ, η οποία θα συνδέει τις πόλεις Μαρακές και Κενίτρα (LGV Kenitra-Marrakech), στοχεύει, μεταξύ άλλων, στην ανάπτυξη περιφερειακών συνδέσεων, τη βελτίωση των συνθηκών κινητικότητας στα πολεοδομικά συγκροτήματα των Καζαμπλάνκα, Ραμπάτ και Μαρακές, και, γενικότερα, στην ανάπτυξη ενός νέου σιδηροδρομικού οικοσυστήματος εθνικής εμβέλειας.

Εντάσσεται, δε, στο πλαίσιο των στρατηγικών κατευθυντηρίων γραμμών της χώρας για βιώσιμη ανάπτυξη, με έμφαση, στον συγκεκριμένο τομέα, στην προώθηση εναλλακτικών μορφών μαζικής μεταφοράς με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα.

Τα έργα που ξεκίνησαν χτες, συγχρηματοδοτούνται σε ποσοστό 70% από τον κρατικό φορέα σιδηροδρόμων της χώρας (ONCF) και από την Περιφέρεια (30%), και περιλαμβάνουν την κατασκευή τριών μεγάλων σταθμών νέας γενιάς, 10 νέων τοπικών σταθμών (και την αναβάθμιση 5 ακόμη), 260 χλμ. νέας σιδηροδρομικής γραμμής, 50 έργων γεφυροποιίας, 5 κέντρων τεχνικής συντήρησης, καθώς και την αγορά 48 νέων αμαξοστοιχιών για αστικές και περιφερειακές συνδέσεις. Με ορίζοντα το 2030, τα έργα αυτά φιλοδοξούν να συμβάλλουν σε ένα βελτιωμένο και βιώσιμο περιφερειακό σύστημα ΜΜΜ για την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών, και, μέσου αυτού, στην κοινωνικοοικονομική και αστική ανάπτυξη της περιοχής.

Μεταξύ των τριών σταθμών νέας γενιάς, που προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στους επόμενους 24 μήνες, ξεχωρίζουν τα εντυπωσιακά σχέδια του σταθμού Casablanca-Sud, η κατασκευή του οποίου αγγίζει τα 70 εκατ. ευρώ. Με δυνατότητα εξυπηρέτησης 12 εκατ. επιβατών, ο σταθμός θα διαθέτει 6 αποβάθρες, 10 γραμμές υποδοχής τρένων υψηλής ταχύτητας και συρμών που εξυπηρετούν προαστιακές και περιφερειακές γραμμές, εγκαταστάσεις σε περιβάλλοντα χώρο 20.000 τ.μ. και χώρο στάθμευσης 700 θέσεων.

Θα εξυπηρετεί, δε, και τους συρμούς της κλειστής διαδρομής aero-express (shuttle αεροδρόμιο λιμάνι), με συχνότητα δρομολογίων ανά 15, ενώ θα διαθέτει ανταποκρίσεις με γραμμές τραμ, λεωφορείων και με ταξί, λειτουργώντας ως στρατηγικός κόμβος συνδυασμένων μεταφορών (intermodal hub).

Οι δύο άλλοι μεγάλοι σταθμοί θα κατασκευαστούν στην πόλη Μπενσλιμάν (κόστους 45 εκατ. ευρώ δυνατότητα εξυπηρέτησης 12 εκατ. επιβατών/έτος), και στο διεθνές αεροδρόμιο της Καζαμπλάνκα (κόστους 30 εκατ. ευρώ δυνατότητα εξυπηρέτησης 5 εκατ. επιβατών/έτος).

Σε επίπεδο περιφέρειας, ο στόχος είναι να έχει επιτευχθεί συχνότητα δρομολογίων ανά 7,5 για 150.000 επιβάτες/ημέρα ως το 2030, και να εξασφαλιστεί η σύνδεση μεταξύ των βασικών αστικών και προαστιακών πόλων και μεταξύ αυτών και κομβικών σημείων της πόλης, όπως το στάδιο Hassan II και το διεθνές αεροδρόμιο Mohammed V, με την κατασκευή 10 νέων σταθμών (62 εκατ. ευρώ) και τον εκσυγχρονισμό των υφισταμένων, αλλά και σε συνδυασμό με την αγορά 48 αυτοκινούμενων αμαξοστοιχιών 1.000 θέσεων, ταχύτητας 160 χλμ/ώρα και κόστους 7 εκατ. ευρώ. Αυτό το πρότζεκτ ανατέθηκε στη νοτιοκορεάτικη κατασκευαστική Hyundai Rotem, που θα εγκαταστήσει μονάδα παραγωγής στο Μαρόκο, κάτι που θα αποτελέσει βασική συνιστώσα του σιδηροδρομικού οικοσυστήματος για την κάλυψη μελλοντικών αναγκών, μακροπρόθεσμα και με εξαγωγικό ορίζοντα.

Επισημαίνεται, τέλος, στην ανταπόκριση, ότι τα παραπάνω έργα μπορούν, χάρη στον συνεκτικό, συμβατό και ολοκληρωμένο χαρακτήρα τους, να επιδράσουν θετικά σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο μέσω της δημιουργίας θέσεων εργασίας, της βελτίωσης της ασφάλειας και των συνθηκών ζωής των πολιτών και της προστασίας του περιβάλλοντος, δημιουργώντας παράλληλα προστιθέμενη αξία για την ευρύτερη περιοχή.

Πηγή: in.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio