Κόσμος

Τουρκία: Η Turkish Airlines ως διπλωματικό όπλο του Ταγίπ Ερντογάν

Τουρκία: Η Turkish Airlines ως διπλωματικό όπλο του Ταγίπ Ερντογάν

Το ενδεχόμενο μιας μεγάλης παραγγελίας επιβατικών αεροσκαφών από την Boeing και οι πιέσεις ώστε να επανενταχθεί η Τουρκία στα προγράμματα αναβάθμισης των F-16 και αγοράς F-35 Σε ισχυρό διπλωματικό διαπραγματευτικό εργαλείο στη φαρέτρα του τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ

Το ενδεχόμενο μιας μεγάλης παραγγελίας επιβατικών αεροσκαφών από την Boeing και οι πιέσεις ώστε να επανενταχθεί η Τουρκία στα προγράμματα αναβάθμισης των F-16 και αγοράς F-35

Σε ισχυρό διπλωματικό διαπραγματευτικό εργαλείο στη φαρέτρα του τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και στις συζητήσεις του με τον αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ ώστε να επανενταχθεί η Τουρκία στα προγράμματα αναβάθμισης των F-16 και αγοράς F-35 αναδεικνύεται από ορισμένες πλευρές ο τουρκικός εθνικός αερομεταφορέας Turkish Airlines και το ενδεχόμενο μιας μεγάλης παραγγελίας επιβατικών αεροσκαφών στην αμερικανική Boeing.

Οι πολιτικές αντιδράσεις κατά της Τουρκίας στο Κογκρέσο περιορίζουν τη δυνατότητα μιας απλής ανταλλαγής

Ήδη, σύμφωνα με το Bloomberg, υπάρχουν ενεργές διαπραγματεύσεις συζητήσεις για ένα μεγάλο πακέτο αγοράς καινούργιων επιβατικών αεροσκαφών Boeing (έως 250 αεροσκάφη!) από την Turkish Airlines μέσα στα επόμενα χρόνια. Διεθνείς αναλυτές σημειώνουν ότι στο πλαίσιο αυτό είναι πιθανό οι εμπορικές αεροπορικές συμφωνίες να χρησιμοποιηθούν από την Άγκυρα ως μοχλός πίεσης ή διαπραγματευτικό χαρτί στις συνολικές σχέσεις της Τουρκίας με τις ΗΠΑ.

Ωστόσο, επισημαίνουν ότι τέτοιες συμφωνίες δεν αρκούν από μόνες τους για να επαναφέρουν αυτόματα την Τουρκία, π.χ., στο πρόγραμμα των F-35. Επιπλέον, υπογραμμίζουν πως οι αμερικανικοί νομικοί περιορισμοί, οι πολιτικές αντιδράσεις κατά της Τουρκίας στο Κογκρέσο και οι αντίστοιχοι προβληματισμοί του Στέιτ Ντιπάρτμεντ περιορίζουν τη δυνατότητα μιας απλής ανταλλαγής του στυλ παραγγείλτε Boeing και θα πάρετε F-35.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, τα σημάδια που μέσα στο επόμενο διάστημα θα δείξουν ότι η Turkish Airlines έπαιξε ρόλο στις αμερικανοτουρκικές συζητήσεις θα είναι:

Επίσημες δηλώσεις από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και το Πεντάγωνο που θα αλλάζουν τους όρους ή θα αναφέρουν τεχνική πρόοδο στην υπόθεση των F-35.

Ενέργειες του Κογκρέσου ή νομοθετικές κινήσεις (block ή exceptions) που θα επιτρέψουν τις μεταφορές F-35 (π.χ. μέσω αλλαγών στον CAATSA υπέρ Τουρκίας).

Συμφωνίες-πακέτο (επίσημα MOU) που θα περιλαμβάνουν ρητή αντιστοιχία, π.χ. αγορά αεροσκαφών Boeing και αναβάθμιση των F-16 της Τουρκίας με αντάλλαγμα το ξεκλείδωμα των συζητήσεων για τα F-35.

Τεχνικά βήματα από την Τουρκία για απόσυρση/απενεργοποίηση των S-400 και αποδοχή των σχετικών τεχνικών ελέγχων.

Πάντως, μέχρι στιγμής, η αμερικανική κυβέρνηση (Στέιτ Ντιπάρτμεντ) διατηρεί την επίσημη θέση ότι η κατοχή των S-400 από την Τουρκία και οι νομικές και οι περί την ασφάλεια ανησυχίες παραμένουν εμπόδιο για την επανένταξη της Τουρκίας στο πρόγραμμα των F-35. Αλλωστε, αυτό αναφέρεται και σε επίσημες δηλώσεις του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχει υπάρξει θεσμική αλλαγή γραμμής.

Τουρκικές Αερογραμμές

Οι Τουρκικές Αερογραμμές (Turkish Airlines), που αποτελούν το διπλωματικό διαπραγματευτικό εργαλείο του Ερντογάν, είναι σήμερα ο εθνικός αερομεταφορέας της Τουρκίας και ταυτόχρονα η τέταρτη μεγαλύτερη αεροπορική στον κόσμο, με βάση τον αριθμό των προορισμών που εξυπηρετεί.

Συγκεκριμένα, η Turkish Airlines, που είναι μέλος του δικτύου της Star Alliance, ελέγχεται κατά 75,2% από την τουρκική κυβέρνηση (Διεύθυνση Ιδιωτικοποιήσεων) και κατά 24,8% από ιδιώτες. Απασχολεί συνολικά 35.300 εργαζομένους και κατέχει μερίδιο 50% στη θυγατρική αεροπορική εταιρεία SunExpress, που εδρεύει στην Αττάλεια.

Premium έκδοση Τα ΝΕΑ

Πηγή: in.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio