Κόσμος

Διχασμός στην ΕΕ για τα παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία στη Σύνοδο της Κοπεγχάγης

Διχασμός στην ΕΕ για τα παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία στη Σύνοδο της Κοπεγχάγης

Στην άτυπη σύνοδο κορυφής των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κοπεγχάγη, ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που κυριάρχησαν ήταν η διαχείριση των παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων. Το θέμα διχάζει εδώ και καιρό τα κράτη-μέλη, καθώς αφορά τη

Στην άτυπη σύνοδο κορυφής των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Κοπεγχάγη, ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που κυριάρχησαν ήταν η διαχείριση των παγωμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων. Το θέμα διχάζει εδώ και καιρό τα κράτη-μέλη, καθώς αφορά τη χρηματοδότηση της άμυνας και της ανοικοδόμησης της Ουκρανίας.

Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους μπλόκαραν συναλλαγές με τη ρωσική κεντρική τράπεζα και το υπουργείο Οικονομικών, δεσμεύοντας περιουσιακά στοιχεία αξίας 300-350 δισ. δολαρίων. Πρόκειται κυρίως για κρατικά ομόλογα, που διακρατούνται σε ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει τώρα τη χρήση των τόκων από αυτά τα παγωμένα κεφάλαια, προκειμένου να ενισχύσει την Ουκρανία. Το Κρεμλίνο, ωστόσο, προειδοποίησε πως θα κινηθεί νομικά εναντίον οποιασδήποτε χώρας ή θεσμού επιχειρήσει να κατασχέσει τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία, υπογραμμίζοντας ότι μια τέτοια κίνηση θα πλήξει σοβαρά τις ευρωπαϊκές επενδύσεις.

Διχασμός στην ΕΕ

Οι Ευρωπαίοι ηγέτες εμφανίστηκαν διχασμένοι κατά την άφιξή τους στη σύνοδο. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι η ΕΕ δεν θα επιτρέψει στη Ρωσία να σπείρει διχασμό και άγχος στις κοινωνίες μας, επαναλαμβάνοντας τη στήριξή της στην κατάσχεση των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων.

Αντίθετα, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν επέμεινε ότι κάθε απόφαση πρέπει να είναι συμβατή με το διεθνές δίκαιο, θέση που συμμερίζεται και ο Βέλγος πρωθυπουργός Μπαρτ Ντε Βέβερ. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου Λουκ Φρίντεν, ο οποίος τόνισε πως δεν μπορείς να παίρνεις τόσο εύκολα περιουσιακά στοιχεία που ανήκουν σε άλλο κράτος.

Από την άλλη πλευρά, ο Σουηδός πρωθυπουργός Ούλφ Κρίστερσον υποστήριξε μια πιο επιθετική αξιοποίηση των παγωμένων ρωσικών κεφαλαίων, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο να παραμένουν αναξιοποίητα. Στην ίδια κατεύθυνση τάχθηκαν και οι ηγέτες της Φινλανδίας, της Εσθονίας και της Λετονίας.

Η γερμανική πρόταση

Ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς, με άρθρο του στους Financial Times, πρότεινε τη χορήγηση δανείου ύψους 140 δισ. ευρώ προς την Ουκρανία, με εγγυήσεις από τα κράτη-μέλη και πόρους που θα προέλθουν από τα παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία. Όπως σημείωσε, μια τέτοια κίνηση θα ενίσχυε την ανθεκτικότητα της Ευρώπης απέναντι στη ρωσική επιθετικότητα.

Η συζήτηση παραμένει ανοιχτή, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να καλείται να βρει ισορροπία ανάμεσα στη νομική ασφάλεια και την ανάγκη στήριξης της Ουκρανίας, σε μια στιγμή που η ρωσική εισβολή συνεχίζει να δοκιμάζει την ευρωπαϊκή ενότητα.

Πηγή: tanea.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio