Μαγνησία

Μαθητές σε εξαφάνιση Χωριά χωρίς σχολεία στη Μαγνησία

Μαθητές σε εξαφάνιση  Χωριά χωρίς σχολεία στη Μαγνησία

Το κουδούνι δεν θα χτυπήσει φέτος σε δώδεκα σχολεία της Μαγνησίας. Χωριά όπως η Μακρυράχη, η Βρύναινα, ο Πλάτανος και το Πουρί μένουν χωρίς μαθητές, καθώς η υπογεννητικότητα οδηγεί σε ερήμωση σχολικών αιθουσών. Σχολεία που πριν από μία δεκαετία φιλοξενούσαν 10 ή 20 παιδιά,

Το κουδούνι δεν θα χτυπήσει φέτος σε δώδεκα σχολεία της Μαγνησίας. Χωριά όπως η Μακρυράχη, η Βρύναινα, ο Πλάτανος και το Πουρί μένουν χωρίς μαθητές, καθώς η υπογεννητικότητα οδηγεί σε ερήμωση σχολικών αιθουσών. Σχολεία που πριν από μία δεκαετία φιλοξενούσαν 10 ή 20 παιδιά, βρίσκονται σήμερα σε αναστολή, με τις ελπίδες επαναλειτουργίας τους να παραμένουν μηδαμινές.

Συνολικά, οκτώ νηπιαγωγεία και πέντε δημοτικά του νομού δεν θα λειτουργήσουν τη νέα χρονιά, ενώ στα σχολεία του Βόλου χάθηκαν μέσα σε τρία χρόνια 400 μαθητές, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας Σωκράτη Σαβελλίδη. Η φετινή σχολική χρονιά ξεκινά με 90 λιγότερους μαθητές στην Α Γυμνασίου, γεγονός που αποτυπώνει τη συνεχή συρρίκνωση του μαθητικού πληθυσμού.

Η εικόνα αυτή δεν περιορίζεται στη Μαγνησία. Σε εθνικό επίπεδο, ο δείκτης γονιμότητας βρίσκεται μόλις στο 1,35 παιδί ανά γυναίκα, πολύ χαμηλότερα από το όριο των 2,1 παιδιών που απαιτείται για τη διατήρηση του πληθυσμού. Στη δεκαετία του 1930 στην Ελλάδα γεννιούνταν περίπου 190.000 παιδιά κάθε χρόνο τις επόμενες δεκαετίες ο αριθμός αυτός εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει στις 77.000 ετησίως.

Η μείωση αυτή δεν είναι τυχαία. Οι νεότερες γενιές επιλέγουν να κάνουν λιγότερα παιδιά, παρά το γεγονός ότι έχουν τα μέσα να αποκτήσουν όσα επιθυμούν. Έτσι, ενώ δηλώνουν ότι θα ήθελαν δύο παιδιά, καταλήγουν να αποκτούν λιγότερα από 1,5. Η τάση αυτή δεν αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά συνολικά τον ανεπτυγμένο κόσμο, όπου ο μέσος δείκτης γονιμότητας έχει κατρακυλήσει από τα τρία παιδιά ανά γυναίκα το 1960, στο 1,6 σήμερα.

Η συνέπεια είναι μια κοινωνία που γερνάει ραγδαία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Δημογραφικών Ερευνών και Μελετών τα επόμενα 25 χρόνια σχεδόν ένας στους τρεις πολίτες θα είναι άνω των 65 ετών. Παράλληλα, σχολεία που βρίσκονται σε άριστη κτιριακή κατάσταση παραμένουν άδεια, ενώ η πολιτεία, την ίδια ώρα, προχωρά στη δημιουργία νέων μονάδων και την έγκριση ολιγομελών τμημάτων για να καλύψει τις ανάγκες του παρόντος.

Η αντίθεση αυτή ανάμεσα στα άδεια χωριά χωρίς μαθητές και στα νέα σχολεία που ιδρύονται υπογραμμίζει την ανάγκη για στρατηγικές απαντήσεις σε ένα πρόβλημα που δεν είναι προσωρινό αλλά διαρθρωτικό. Η υπογεννητικότητα δεν αφήνει μόνο τα σχολεία έρημα αλλάζει ριζικά την κοινωνική και οικονομική φυσιογνωμία της χώρας.

www.ertnews.gr

Επικαιρότητα

Επιβράδυνε στο 1,7% η

Του Τάσου Δασόπουλου Στο1,7% διαμορφώθηκε η ανάπτυξη για το δεύτερο τρίμηνο του χρόνου από 2,2% το πρώτο, με οδηγούς τις επενδύσεις, την ιδιωτική κατανάλωση και τις εξαγωγές, οι οποίες αυξήθηκαν μεν αλλά με ρυθμούς κατώτερους του αναμενόμενου.

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio