Πολιτισμός

Θεσσαλονίκη: Αφιέρωμα στα 25 χρόνια από τον θάνατο του Κοσμά Γαλιλαία στο Μέγαρο Μουσικής

Θεσσαλονίκη: Αφιέρωμα στα 25 χρόνια από τον θάνατο του Κοσμά Γαλιλαία στο Μέγαρο Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και ο Δήμος Θεσσαλονίκης τιμούν, στο πλαίσιο των 60ων Δημητρίων, τα 25 χρόνια από το θάνατο του Κοσμά Γαλιλαία, με σπουδαία έργα μεγάλων συνθετών και ξεχωριστούς καλεσμένους. Ο Κοσμάς Γαλιλαίας (1936-2000) διετέλεσε επί σειρά ετών εξάρχων

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και ο Δήμος Θεσσαλονίκης τιμούν, στο πλαίσιο των 60ων Δημητρίων, τα 25 χρόνια από το θάνατο του Κοσμά Γαλιλαία, με σπουδαία έργα μεγάλων συνθετών και ξεχωριστούς καλεσμένους.

Ο Κοσμάς Γαλιλαίας (1936-2000) διετέλεσε επί σειρά ετών εξάρχων βιολιστής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης υπηρετώντας την και ως διευθυντής το διάστημα 1992-94 αφήνοντας έντονο το προσωπικό του στίγμα στην πορεία της, ενώ το 1987 ίδρυσε την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης (Σ.Ο.Δ.Θ.) αναλαμβάνοντας παράλληλα και τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της. Κατά τη θητεία του στο τιμόνι της Κ.Ο.Θ., ο Γαλιλαίας δημιούργησε συνεργασίες με ιδρύματα και συλλόγους της πόλης για την πραγματοποίηση σειράς συναυλιών κοινωνικού και φιλανθρωπικού χαρακτήρα. Ως ένας σπουδαίος δάσκαλος έδωσε τεράστια βαρύτητα στην άρτια εκπαίδευση των μουσικών και αυτό συνέβαλε καθοριστικά στην ποιοτική εκτόξευση της ορχήστρας. Παράλληλα προωθούσε συστηματικά την ελληνική μουσική δημιουργία αναδεικνύοντας έργα Ελλήνων συνθετών.

Το πρόγραμμα ξεκινά με την Εισαγωγή από την όπερα Τανχώυζερ του Ρίχαρντ Βάγκνερ που εμπεριέχει τα πλέον σημαντικά θέματα της διάσημης αυτής όπερας, όπως τον εκπληκτικό Χορό των Προσκυνητών με τις επιρροές του Μπαχ, αλλά και τη συγκλονιστική Ωδή στην Αφροδίτη.

Ακολουθεί το πιθανόν σημαντικότερο κοντσέρτο για βιολί του ρεπερτορίου, όπου ο Μπετόβεν στοχάζεται πάνω σε έννοιες όπως ο Έρωτας, η Ελευθερία και η Δημοκρατία, μέσα από ήχους υπερκόσμιας ομορφιάς που συγκινούν την ψυχή. Το ερμηνεύει μία ξεχωριστή καλλιτέχνης, η Βουλγάρα βιολονίστα Αlbena Danailova, η πρώτη γυναίκα εξάρχουσα στην ιστορία της Φιλαρμονικής της Βιέννης, μια φημισμένη ορχήστρα με συντηρητικές αξίες που αποτελούσε για χρόνια άβατο για γυναίκες μουσικούς. Το 2008 η Albena κατάφερε να σπάσει αυτή την παράδοση μετά από έναν σκληρό διαγωνισμό και διετή δοκιμαστική περίοδο, με όπλο το αδιαμφισβήτητο ταλέντο της και τον χαρακτηριστικό της ήχο που θα απολαύσουμε για πρώτη φορά στην πόλη μας.

Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με το μεγαλειώδες συμφωνικό ποίημα Τάδε Έφη Ζαρατούστρα του Ρίχαρντ Στράους, που ο συνθέτης εμπνεύστηκε από την ομώνυμη φιλοσοφική νουβέλα του Νίτσε. Ο Στράους με τη μουσική του καταθέτει το προσωπικό του σχόλιο πάνω σε αυτή τονίζοντας παράλληλα την αισιοδοξία των ανθρώπων της γενιάς του μπροστά στην επερχόμενη αυγή του 20ου αιώνα.

Την Κ.Ο.Θ. διευθύνει σε αυτό το σημαντικό αφιέρωμα ο βασικός αρχιμουσικός της Leo McFall

Πρόγραμμα:

Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883): Εισαγωγή από την όπερα Τανχώυζερ Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827): Κοντσέρτο για βιολί σε ρε μείζονα, έργο 61 Ρίχαρντ Στράους (1864-1949): Τάδε Έφη Ζαρατούστρα, έργο 30

ΟΜΜΘ

www.ertnews.gr

Θεσσαλία

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio