Οικονομία

Ναυτιλία απέναντι στο Net-Zero Framework: Σήμα κινδύνου για τον IMO "οδικό χάρτη" απανθρακοποίησης

Ναυτιλία απέναντι στο Net-Zero Framework: Σήμα κινδύνου για τον IMO "οδικό χάρτη" απανθρακοποίησης

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη Σοβαρές ανησυχίες προκαλεί στη διεθνή ναυτιλία ο νέος "οδικός χάρτης" απανθρακοποίησης, γνωστός ωςNet-Zero Framework (NZF), που αναμένεται να τεθεί προς υιοθέτηση τον Οκτώβριο από τονΔιεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO). Δεκαεννέα κορυφαίοι όμιλοι, μεταξύ των

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Σοβαρές ανησυχίες προκαλεί στη διεθνή ναυτιλία ο νέος "οδικός χάρτης" απανθρακοποίησης, γνωστός ωςNet-Zero Framework (NZF), που αναμένεται να τεθεί προς υιοθέτηση τον Οκτώβριο από τονΔιεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).

Δεκαεννέα κορυφαίοι όμιλοι, μεταξύ των οποίων και ελληνικών συμφερόντων, με στόλο που ξεπερνά τα1.200 πλοίακαι χωρητικότητα άνω των150 εκατ. dwt, απευθύνουν προειδοποίηση: η συμφωνία, προϊόν δύσκολων συμβιβασμών, ενδέχεται να έχει σοβαρές παρενέργειες στη βιομηχανία αλλά και στην παγκόσμια οικονομία.

"Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η φωνή του κλάδου θα ακουστεί και θα ληφθεί υπόψη από τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων", υπογραμμίζουν στην κοινή τους δήλωση, καλώντας τον IMO να λάβει υπόψη τις πρακτικές διαστάσεις.

Οι εταιρείες υπογραμμίζουν ότι το IMO NZF χρειάζεται κρίσιμες τροποποιήσεις πριν την υιοθέτηση. Θέτουν τέσσερις βασικές προϋποθέσεις:

  • Ρεαλιστικοί στόχοι και όριααντί υπερβολικά αυστηρών προθεσμιών.

  • Κατανομή πλεονασμάτων και επιβραβεύσεωνώστε να στηριχθεί η μετάβαση και οι ΜμΕ.

  • Διαφάνεια στη διαχείριση κεφαλαίων, με σαφή κίνητρα για επενδύσεις.

  • Σταδιακή εφαρμογήμε ενδιάμεσους ελέγχους καυσίμων, όπως είχε γίνει στο IMO 2020.

Όπως τονίζουν, "τα θεμελιώδη ζητήματα δεν μπορούν να επιλυθούν μέσω κατευθυντήριων γραμμών που θα εκδοθούν μετά την υιοθέτηση".

Η ναυτιλιακή βιομηχανία, σημειώνουν, έχει ήδη επενδύσει τεράστια ποσά σε τεχνολογίες περιορισμού εκπομπών, σε παραγγελίες νέων πλοίων και σε αναβαθμίσεις υφιστάμενων στόλων.

"Είναι ζωτικής σημασίας να συνεχίσουμε να ενθαρρυνόμαστε να επενδύουμε", αναφέρουν, ζητώντας ρυθμίσεις που δεν θα τιμωρούν τις επιχειρήσεις που έχουν ήδη αναλάβει δράση.

Οι 19 εταιρείες απαριθμούν συγκεκριμένες αδυναμίες του πλαισίου:

  • Τα προτεινόμεναόρια έντασης καυσίμουείναι υπερβολικά αυστηρά, φέρνοντας νωρίτερα κατά μια δεκαετία τους στόχους της ΕΕ.

  • Δεν υπάρχεισαφήνεια στη διακυβέρνησηκαι στη χρήση των κεφαλαίων που θα συγκεντρωθούν.

  • Αγνοείται ο ρόλος μεταβατικών καυσίμων όπως ταβιοκαύσιμακαι τοLNG.

  • Η εστίαση σε μη αποδεδειγμένες τεχνολογίες θα οδηγήσει σε μοντέλο"pay-to-emit", με σοβαρή επιβάρυνση για τις μικρομεσαίες εταιρείες.

  • Οι ανάγκες σεχαμηλών εκπομπών υδρογόνοεκτοξεύονται σε πάνω από 50 εκατ. τόνους ετησίως ως το 2040 δηλαδή το μισό της προβλεπόμενης παγκόσμιας παραγωγής.

  • Το πλαίσιο προβλέπεται να συγκεντρώνει2030 δισ. δολάρια ετησίωςως το 2030, με πιθανό σωρευτικό κόστος300 δισ. δολαρίωνέως το 2035.

Η βιομηχανία αναγνωρίζει ότι ένα παγκόσμιο πλαίσιο είναι απαραίτητο, αλλά θεωρεί πως το NZF, όπως είναι σήμερα, δεν διασφαλίζει ούτε ισότιμους όρους ανταγωνισμού ούτε την αποτελεσματική απανθρακοποίηση. Το ζητούμενο είναι ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα συνδυάζειρεαλισμό, ασφάλεια και οικονομική βιωσιμότητα.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio