Η κυβέρνηση των Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν διέταξε την πανεθνική απαγόρευση της χρήσης smartphone από τους δημόσιους υπαλλήλους, όπως προκύπτει από απόφαση στρατιωτικού δικαστηρίου, γεγονός που προκάλεσε προειδοποιήσεις από ακτιβιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ότι η κίνηση αυτή ενδέχεται να περιορίσει περαιτέρω την πρόσβαση στην πληροφορία.
Η δικαστική απόφαση, την οποία εξέτασε το Reuters, όρισε ότι η χρήση smartphone από «όλους τους αξιωματούχους των στρατιωτικών και πολιτικών θεσμών, συμπεριλαμβανομένων των δικαστών», θα απαγορευόταν από τις 16 Ιουνίου.
Όσοι παραβιάσουν την απαγόρευση θα υποστούν καταστροφή των κινητών τους τηλεφώνων και θα αντιμετωπίσουν ποινικές κυρώσεις σύμφωνα με το νόμο, αναφέρεται στην απόφαση.
Κυβερνητικοί υπάλληλοι ανέφεραν ότι ο περιορισμός έχει ήδη διαταράξει την επίσημη εργασία, ενώ τουλάχιστον μία επαρχιακή αρχή έχει ανακοινώσει την άμεση εφαρμογή της απαγόρευσης.
«Ο αντίκτυπος ήταν τόσο σημαντικός που πολλές διοικητικές διαδικασίες έχουν ουσιαστικά σταματήσει, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της επίσημης εργασίας διεξαγόταν προηγουμένως μέσω κινητών τηλεφώνων, WhatsApp και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου», δήλωσε ένας κυβερνητικός υπάλληλος.
Ο κυβερνήτης της επαρχίας Παντζσίρ δήλωσε σε ανακοίνωσή του ότι η απαγόρευση θα εφαρμοστεί σε όλα τα γραφεία της επαρχίας.
Ασφυκτικός έλεγχος των Ταλιμπάν
Υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ανέφεραν ότι τα smartphone παραμένουν ένα από τα λίγα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι Αφγανοί για να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση, να καταγράφουν παραβιάσεις, να επικοινωνούν ιδιωτικά και να λαμβάνουν πληροφορίες χωρίς λογοκρισία.
Ανέφεραν ότι η εντολή αυτή θα μπορούσε να σηματοδοτήσει ένα ακόμη βήμα στην ενίσχυση του ελέγχου των Ταλιμπάν επί της δημόσιας ζωής από την επιστροφή τους στην εξουσία τον Αύγουστο του 2021.
Από τότε, οι Ταλιμπάν έχουν επιβάλει εκτεταμένους περιορισμούς στις γυναίκες και τα κορίτσια, στα μέσα ενημέρωσης και στην κοινωνία των πολιτών. Τα κορίτσια εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στα πανεπιστήμια, πολλές γυναίκες έχουν απομακρυνθεί από την εργασία τους, ενώ ακτιβιστές και δημοσιογράφοι έχουν αναφερθεί σε περιστατικά εκφοβισμού, κράτησης και λογοκρισίας.
«Σήμερα, ένα smartphone δεν αποτελεί πλέον απλώς πηγή ψυχαγωγίας», δήλωσε η Σανάμ Καμπίρι, ακτιβίστρια για τα δικαιώματα των γυναικών που εδρεύει στην Αυστραλία.
«Όταν η χρήση του απαγορεύεται σε κυβερνητικά γραφεία, δημιουργούνται ανησυχίες ότι ο στόχος μπορεί να εκτείνεται πέρα από τη διατήρηση της διοικητικής τάξης, ώστε να περιλαμβάνει και τον περιορισμό της πρόσβασης στην πληροφόρηση και την επικοινωνία.»
Πηγή: in.gr

