Από μια συνεδρίαση την επόμενη εβδομάδα στην Κύπρο του Συμβουλίου Ειρήνης του Ντόναλντ Τραμπ για τη Γάζα θα επιχειρηθεί να δοθεί νέα ώθηση στο σχέδιο μεταπολεμικής διακυβέρνησης και ανοικοδόμησης της περιοχής, σε μια περίοδο κατά την οποία η διεθνής προσοχή έχει μετατοπιστεί στις εξελίξεις γύρω από την Τεχεράνη, τα Στενά του Ορμούζ και τη νέα αρχιτεκτονική ασφάλειας.
Παράλληλα στο πλαίσιο της προσπάθειας της Ουάσιγκτον να διαχειριστεί τις εύθραυστες ισορροπίες που δημιούργησε η πρόσφατη συμφωνία με το Ιράν, ο αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο πραγματοποιεί περιοδεία στα κράτη του Κόλπου, με πρώτο σταθμό τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Οι επαφές του στο Αμπου Ντάμπι με την ηγεσία των Εμιράτων ανέδειξαν τις ανησυχίες για την ασφάλεια των Στενών του Ορμούζ, το μέλλον του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος και τη χρηματοδότηση της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης, συνδέοντας άμεσα τις εξελίξεις στον Κόλπο με τις προσπάθειες σταθεροποίησης της Γάζας.
Το εγχείρημα του Συμβουλίου Ειρήνης για τη Γάζα βρίσκεται πλέον σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Εξι μήνες μετά την ίδρυσή του από την κυβέρνηση Τραμπ, το φιλόδοξο σχέδιο για τη μεταπολεμική διακυβέρνηση και ανοικοδόμηση της Λωρίδας της Γάζας χρειάζεται να μετατραπεί από πολιτική εξαγγελία σε εφαρμόσιμη στρατηγική. Οπως δήλωσαν αξιωματούχοι στο Politico και ανέφερε ρεπορτάζ των «Times of Israel», η συνάντηση, που θα πραγματοποιηθεί σε θέρετρο στην Κύπρο στις 30 Ιουνίου, έχει ακριβώς αυτόν τον στόχο: να επαναφέρει την πρωτοβουλία στο επίκεντρο των διεθνών εξελίξεων ύστερα από μια περίοδο κατά την οποία ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Ιράν αλλά και οι διαπραγματεύσεις Ουάσιγκτον – Τεχεράνης μονοπώλησαν το ενδιαφέρον της διεθνούς κοινότητας.
Η Κύπρος, ευθυγραμμισμένη με τη θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης, θα συμμετάσχει ως παρατηρητής. «Η Κύπρος δεν είναι συνδιοργανωτής της εκδήλωσης και αυτή δεν πραγματοποιείται σε πολιτικό επίπεδο. Η Κύπρος επιλέχθηκε από την εκτελεστική επιτροπή» εξήγησε ένας από τους αξιωματούχους.
Στη συνάντηση αναμένεται να συμμετάσχουν εκπρόσωποι όλων των βασικών θεσμών του Συμβουλίου Ειρήνης, μεταξύ αυτών η Εθνική Επιτροπή για τη Διοίκηση της Γάζας – η οποία αποτελείται από παλαιστίνιους τεχνοκράτες και έχει αναλάβει να αποτελέσει τη μεταβατική διοικητική Αρχή που θα αντικαταστήσει τη Χαμάς στη διακυβέρνηση της Λωρίδας. Παρά τις αρχικές προσδοκίες, η πρωτοβουλία επιβραδύνθηκε καθώς οι διαπραγματεύσεις για τον αφοπλισμό της Χαμάς παραμένουν σε αδιέξοδο.
Την ίδια στιγμή, η πραγματικότητα επί του εδάφους παραμένει δραματική. Σχεδόν ο μισός πληθυσμός της Γάζας εξακολουθεί να ζει σε προσωρινούς καταυλισμούς και πρόχειρες σκηνές, ενώ η είσοδος ακόμη και βασικών προκατασκευασμένων μονάδων στέγασης συνδέεται από το Ισραήλ με την αποδοχή ενός σχεδίου αφοπλισμού από τη Χαμάς.
Οι καθυστερήσεις αυτές συνδέονται άμεσα με τις ευρύτερες γεωπολιτικές ανακατατάξεις που προκάλεσε ο πόλεμος με το Ιράν. Πολλές από τις χώρες του Κόλπου που είχαν δεσμευθεί να χρηματοδοτήσουν σημαντικό μέρος της ανοικοδόμησης βρέθηκαν οι ίδιες στο στόχαστρο ιρανικών πυραυλικών επιθέσεων και αναγκάστηκαν να επανεξετάσουν τις οικονομικές και αμυντικές τους προτεραιότητες. Δεν είναι τυχαίο ότι η περιοδεία του αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν επικεντρώνεται ακριβώς στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των περιφερειακών συμμάχων απέναντι στη νέα αμερικανική στρατηγική.
Στο Αμπου Ντάμπι ο Ρούμπιο συζήτησε με την ηγεσία των Εμιράτων για τη συμφωνία ΗΠΑ – Ιράν και την ασφαλή διέλευση των Στενών του Ορμούζ, καθώς η αποκατάσταση μιας κανονικότητας θεωρείται κομβικής σημασίας.
Πηγή: tanea.gr

