Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι η κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ εξελίσσεται «πολύ καλά», αναφερόμενος στις σχέσεις με το Ιράν. Τόνισε ακόμη ότι το Στενό του Ορμούζ είναι «εντελώς ανοιχτό».
«Αν το Ιράν δεν τηρήσει τη συμφωνία, θα κάνω ό,τι χρειαστεί να κάνω», προειδοποίησε ο Τραμπ, επισημαίνοντας την αποφασιστικότητα της Ουάσιγκτον να διασφαλίσει τη σταθερότητα στην περιοχή.
Ο Αμερικανός αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς ανέφερε επίσης ότι στόχος των Ηνωμένων Πολιτειών ήταν να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός για να παραμείνει ανοιχτό το Στενό του Ορμούζ. «Είναι ανοιχτό», υπογράμμισε, επαναλαμβάνοντας τη δέσμευση της αμερικανικής πλευράς.
Παράλληλα, ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ιράν, Μοχάμεντ Μπαγκέρ Γκαλιμπάφ, δήλωσε ότι οι εμπλεκόμενες πλευρές συμφώνησαν στη δημιουργία γραμμής επικοινωνίας για τη διέλευση πλοίων από το Στενό του Ορμούζ. Όπως εξήγησε, στόχος είναι η αποφυγή συγκρούσεων και παρεξηγήσεων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ένταση.
Διπλωματικές κινήσεις και επιθεωρήσεις του ΔΟΑΕ
Στον απόηχο των δηλώσεων του Βανς, ο οποίος ανακοίνωσε ότι κατά τις συνομιλίες στην Ελβετία η Τεχεράνη συμφώνησε να δεχθεί επιθεωρήσεις από τον Διεθνή Οργανισμό Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ), ο Ντόναλντ Τραμπ επιβεβαίωσε με ανάρτησή του ότι το Ιράν θα αποδεχθεί εκτεταμένους ελέγχους για τη διασφάλιση της «πυρηνικής διαφάνειας» στο μέλλον.
«Όλοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι το Ιράν θα συμφωνήσει σε εκτεταμένες επιθεωρήσεις των πυρηνικών και στρατηγικών του εγκαταστάσεων, ώστε να διασφαλιστεί η “πυρηνική διαφάνεια” για πολλά χρόνια στο μέλλον», ανέφερε ο Τραμπ.
Η δήλωση αυτή έρχεται ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης για την οριστικοποίηση της συμφωνίας-πλαισίου που επιτεύχθηκε στην Ελβετία. Η συμφωνία προβλέπει, μεταξύ άλλων, 60ήμερο οδικό χάρτη για τη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων γύρω από το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα.
Αντιδράσεις από την Τεχεράνη
Μετά τη δήλωση του Βανς ότι το Ιράν συμφώνησε να επιτρέψει εκ νέου την είσοδο επιθεωρητών του ΔΟΑΕ, ο εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών Εσμαΐλ Μπαγκαΐ έσπευσε να διευκρινίσει ότι η Τεχεράνη δεν συζήτησε το πυρηνικό της πρόγραμμα στις συνομιλίες της Ελβετίας και δεν αποδέχθηκε καμία νέα δέσμευση.
Ο Μπαγκαΐ δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι το Ιράν δεν συζήτησε το πυρηνικό του πρόγραμμα με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους μεσολαβητές κατά τη διάρκεια των πολυμερών συνομιλιών στην Ελβετία και δεν αποδέχθηκε «καμία νέα δέσμευση».
Πηγή: tanea.gr

