Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο ξεκινά την Τρίτη (22 Ιουνίου 2026) σημαντική περιοδεία στις χώρες του Κόλπου, με σταθμούς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν. Στόχος της επίσκεψης είναι η παρουσίαση στους περιφερειακούς συμμάχους των ΗΠΑ της προκαταρκτικής συμφωνίας που υπεγράφη με το Ιράν, σε μια περίοδο έντονων διπλωματικών ζυμώσεων στη Μέση Ανατολή.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Μπαχρέιν, ο Ρούμπιο θα συναντηθεί με το Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου (GCC), στο οποίο συμμετέχουν έξι σουνιτικές μοναρχίες, μεταξύ αυτών η Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και το Ομάν. Οι συζητήσεις θα επικεντρωθούν στην ανάλυση και τις προοπτικές της συμφωνίας ΗΠΑ – Ιράν.
Αν και οι χώρες του Κόλπου στηρίζουν συνολικά τις προσπάθειες αποκλιμάκωσης μεταξύ ΗΠΑ, Ισραήλ και Ιράν, εκφράζουν επιφυλάξεις για ορισμένες διατάξεις της συμφωνίας που υπέγραψε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ. Οι ανησυχίες τους επικεντρώνονται κυρίως στις οικονομικές και στρατιωτικές επιπτώσεις που ενδέχεται να προκύψουν από την εφαρμογή της.
Ανησυχίες για τα κεφάλαια και το πυραυλικό πρόγραμμα
Έντονο προβληματισμό προκαλεί η πρόβλεψη για τη δημιουργία ταμείου ανασυγκρότησης ύψους 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων υπέρ της Τεχεράνης. Αξιωματούχοι του Κόλπου φοβούνται ότι τα κεφάλαια αυτά μπορεί να αξιοποιηθούν για την ενίσχυση των στρατιωτικών δυνατοτήτων του Ιράν και των συμμάχων του στην περιοχή.
Παράλληλα, οι σύμμαχοι της Ουάσινγκτον εκφράζουν ανησυχία επειδή το μνημόνιο δεν περιλαμβάνει αναφορές στο ιρανικό πρόγραμμα βαλλιστικών πυραύλων. Πολλές χώρες της περιοχής έχουν στο παρελθόν δεχθεί επιθέσεις από πυραύλους και drones, γεγονός που εντείνει την ανησυχία τους για την περιφερειακή ασφάλεια.
Η στρατηγική παρουσία των ΗΠΑ και οι διαπραγματεύσεις
Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ, το Μπαχρέιν και το Κατάρ φιλοξενούν αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις, οι οποίες αποτελούν θεμέλιο της στρατηγικής ασφαλείας των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή. Η περιοδεία Ρούμπιο πραγματοποιείται καθώς συνεχίζονται οι διπλωματικές διεργασίες γύρω από το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν.
Οι ΗΠΑ και η Τεχεράνη βρίσκονται σε φάση διαπραγματεύσεων διάρκειας 60 ημερών, με στόχο την επίτευξη μιας ευρύτερης συμφωνίας. Παράλληλα, Αμερικανοί διαπραγματευτές υπό τον αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς συμμετείχαν σε συνομιλίες στην Ελβετία, με τη μεσολάβηση του Κατάρ και του Πακιστάν, ενώ οι τεχνικές συζητήσεις αναμένεται να συνεχιστούν τις επόμενες ημέρες.
Σύμφωνα με το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, ο Ρούμπιο θα έχει επαφές με τους ηγέτες της περιοχής για το μνημόνιο με το Ιράν, την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ και τη διατήρηση της σταθερότητας στη Μέση Ανατολή.
Πηγή: tanea.gr

