Ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς ανακοίνωσε το Σάββατο την πρόθεσή του να παραιτηθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, προκηρύσσοντας ταυτόχρονα πρόωρες προεδρικές και βουλευτικές εκλογές. Η είδηση έγινε γνωστή από το Βελιγράδι, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.
Η απόφαση του Βούτσιτς ήρθε έπειτα από ενάμιση χρόνο μαζικών κινητοποιήσεων κατά της διαφθοράς, οι οποίες ξεκίνησαν από φοιτητές και εξαπλώθηκαν σε ολόκληρη τη χώρα. Οι διαδηλώσεις πυροδοτήθηκαν μετά την κατάρρευση στέγαστρου σε σιδηροδρομικό σταθμό στη βόρεια πόλη Νόβι Σαντ, όπου έχασαν τη ζωή τους 16 άνθρωποι.
Πρόσφατα, φοιτητές στη Νόβι Σαντ τίμησαν τη μνήμη των θυμάτων του δυστυχήματος του 2024 και ανανέωσαν το αίτημά τους για διεξαγωγή πρόωρων εκλογών σε εθνικό επίπεδο.
Η δήλωση του Σέρβου προέδρου
«Θα είμαι πρόεδρος μόνο για μερικές εβδομάδες και μετά θα παραιτηθώ.», δήλωσε ο Βούτσιτς σε συγκέντρωση υποστηρικτών του στο Βελιγράδι. Η δεύτερη και τελευταία θητεία του λήγει στα μέσα του 2027.
Ο ίδιος τόνισε ότι θα στηρίξει το κόμμα του, το Σερβικό Προοδευτικό Κόμμα (SNS), στις επικείμενες εκλογές, συμπεριλαμβανομένων των πρόωρων βουλευτικών που αρχικά είχαν προγραμματιστεί για το 2027. Δεν διευκρίνισε, ωστόσο, το ακριβές χρονοδιάγραμμα της παραίτησής του ή της διάλυσης της Βουλής, απαραίτητης προϋπόθεσης για τη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών.
Οι αντιδράσεις και οι καταγγελίες
Διαδηλωτές, κόμματα της αντιπολίτευσης και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων υποστηρίζουν ότι το δυστύχημα στον σιδηροδρομικό σταθμό αποτελεί ένδειξη ευρύτερης κυβερνητικής κακοδιαχείρισης και διαφθοράς. Οι ακτιβιστές του φοιτητικού κινήματος δηλώνουν αποφασισμένοι να αμφισβητήσουν τον Βούτσιτς και το SNS στις επερχόμενες προεδρικές και βουλευτικές εκλογές.
Πηγή: tanea.gr

