Κόσμος

Ράλι 24% στα ενοίκια μέσα σε 6 χρόνια Ο ρόλος του Airbnb

Ράλι 24% στα ενοίκια μέσα σε 6 χρόνια  Ο ρόλος του Airbnb

Τι δείχνει η έρευνα της BluPeak Estate Analytics για τα ακίνητα Ποιοι παράγοντες επηρέασαν τις τιμές Χωρίς τέλος τρέχουν οι τιμές των ενοικίων στα ακίνητα επιβαρύνοντας τα εισοδήματα των νοικοκυριών.Η ελληνική αγορά κατοικίας βρίσκεται σε φάση έντονης αποσταθεροποίησης με τα

Τι δείχνει η έρευνα της BluPeak Estate Analytics για τα ακίνητα Ποιοι παράγοντες επηρέασαν τις τιμές

Χωρίς τέλος τρέχουν οι τιμές των ενοικίων στα ακίνητα επιβαρύνοντας τα εισοδήματα των νοικοκυριών.

Η ελληνική αγορά κατοικίας βρίσκεται σε φάση έντονης αποσταθεροποίησης με τα ενοίκια να έχουν αυξηθεί κατά 24% την περίοδο 20192025 την ώρα που τα εισοδήματα ενισχύθηκαν οριακά μόλις κατά 6% οι τιμές πώλησης κατοικιών έχουν ανέβει κατά 30% γεγονός που περιορίζει ακόμα περισσότερο τη δυνατότητα απόκτησης κατοικίας και μετατοπίζει τη ζήτηση προς την ενοικίαση επιτείνοντας την πίεση στη συγκεκριμένη αγορά ειδικά για τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα.

Όπως προκύπτει από έρευνα της BluPeak Estate Analytics, νοικοκυριά με περιορισμένους οικονομικούς πόρους δαπανούν περίπου το 60% του μηνιαίου τους εισοδήματος μόνο για το κόστος στέγασης, γεγονός που δημιουργεί σοβαρές συνθήκες στεγαστικής επισφάλειας και αδυναμίας αξιοπρεπούς διαβίωσης.

Την ίδια στιγμή η εκτεταμένη χρήση των κατοικιών για βραχυχρόνιες μισθώσεις επιδεινώνει δραματικά το πρόβλημα ειδικά σε περιοχές υψηλής τουριστικής δραστηριότητας όπως η Αθήνα όπου το Q2 του 2025 τα ζητούμενα ενοίκια κατέγραψαν νέα άνοδο 7,2% σε ετήσια βάση και καταγράφονται πάνω από 15400 ενεργές καταχωρίσεις STR απορροφώντας κρίσιμο οικιστικό απόθεμα από την αγορά μακροχρόνιας μίσθωσης και διαταράσσοντας την ισορροπία προσφοράς και τιμών.

Η σημερινή κατάσταση απαιτεί άμεσες και μετρήσιμες παρεμβάσεις που να μην περιορίζονται σε προσωρινά ή αποσπασματικά μέτρα αλλά να βασίζονται σε πραγματικά δεδομένα και δομικές αλλαγές όπως για παράδειγμα η επιβολή ανώτατου ορίου (cap) στις βραχυχρόνιες μισθώσεις σε περιοχές όπου ο λόγος STR προς κατοικίες υπερβαίνει το 10% με ταυτόχρονη περιοδική επανεξέταση κάθε έξι μήνες ώστε να επιτευχθεί σταδιακή επιστροφή κατοικιών στην αγορά μακροχρόνιας μίσθωσης με δυνατότητα αποκλιμάκωσης των ενοικίων κατά 2 έως 5% μέσα σε έναν χρόνο.

Τα κίνητρα

Παράλληλα απαιτείται ένα πλαίσιο κινήτρων προς ιδιοκτήτες για ανακαίνιση και διάθεση κατοικιών με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια προτείνονται μέτρα όπως επιπλέον έκπτωση 10% στις δαπάνες ανακαίνισης και παροχή χαμηλότοκων μικροδανείων υπό την προϋπόθεση υποχρεωτικής τριετούς μίσθωσης με ενοίκιο αναφοράς προσαρμοσμένο ανά περιοχή και τετραγωνικά ώστε να αυξηθεί το διαθέσιμο οικιστικό απόθεμα με άμεσο και κοινωνικά στοχευμένο τρόπο.

Δημοτική κατοικία express

Στον ίδιο άξονα κινείται και η πρόταση για δημιουργία δημοτικής κατοικίας express μέσω αξιοποίησης ακινήτων της τοπικής αυτοδιοίκησης και συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με στόχο την παροχή τουλάχιστον 2% του συνολικού αποθέματος ως προσιτή κατοικία εντός 18 μηνών διευρύνοντας έτσι την πρόσβαση των ευάλωτων ομάδων στη στέγη.

Οι κοινωνικές παρεμβάσεις πρέπει να αποκτήσουν στόχευση και μετρησιμότητα με την παροχή επιδομάτων ενοικίου που να συνδέονται με το πραγματικό εισόδημα του νοικοκυριού και το κόστος διαβίωσης ανά περιοχή. Καθώς και με στοχευμένες επιδοτήσεις ενεργειακής αναβάθμισης για ενοικιαστές σε παλιές ή ενεργοβόρες κατοικίες.

Προτείνεται επίσης η ενίσχυση ενός επενδυτικού πλαισίου για την ανακαίνιση με σκοπό τη μίσθωση που θα ενσωματώνει καινοτόμες πρακτικές όπως η συνεργασία με fintech πλατφόρμες που αναλαμβάνουν την ανακαίνιση και διαθέτουν τα ακίνητα με κοινωνικά κριτήρια βάσει προσυμφωνημένων όρων.

Ψηφιοποίηση της αγοράς ακινήτων

Κεντρικός άξονας κάθε βιώσιμης παρέμβασης είναι η πλήρης ψηφιοποίηση της αγοράς μέσω της δημιουργίας ενός Εθνικού Μητρώου Ακινήτων και Ενοικίων που θα καταγράφει δυναμικά χρήση διαθεσιμότητα και τιμές για κάθε ακίνητο προσφέροντας ένα ενιαίο εργαλείο λήψης αποφάσεων για την κεντρική διοίκηση και τους δήμους.

Η καθιέρωση τριμηνιαίων ψηφιακών dashboards ανά γειτονιά και περιοχή από την ΕΛΣΤΑΤ και τους ΟΤΑ θα συμβάλει στη μείωση της πληροφοριακής ασυμμετρίας και θα ενισχύσει τη διαφάνεια τόσο για τους πολίτες όσο και για τους φορείς χάραξης πολιτικής.

Πηγή: ot.gr

Πηγή: in.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio