Οικονομία

Κάτω από 140% του ΑΕΠ το χρέος το 2026 - Πώς θα μειωθεί

Κάτω από 140% του ΑΕΠ το χρέος το 2026 - Πώς θα μειωθεί

Του Τάσου Δασόπουλου Οι επιδόσεις της οικονομίας, πλαισιωμένες και από τη δυναμική διαχείριση του χρέους που εφαρμόζει εδώ και πολλά χρόνια ο ΟΔΔΗΧ, έχουν ως αποτέλεσμα το χρέος να συνεχίζει να μειώνεται με ρυθμό περίπου 30% υψηλότερο από ό,τι θα επέτρεπε μόνο η ανάπτυξη και

Του Τάσου Δασόπουλου

Οι επιδόσεις της οικονομίας, πλαισιωμένες και από τη δυναμική διαχείριση του χρέους που εφαρμόζει εδώ και πολλά χρόνια ο ΟΔΔΗΧ, έχουν ως αποτέλεσμα το χρέος να συνεχίζει να μειώνεται με ρυθμό περίπου 30% υψηλότερο από ό,τι θα επέτρεπε μόνο η ανάπτυξη και τα πρωτογενή πλεονάσματα, τα οποία ξεπερνούν κάθε χρόνο τους στόχους του προϋπολογισμού.

Θεωρητικά, το χρέος το 2024 θα έπρεπε να μειωθεί κατά 7,1% (2,3% η ανάπτυξη, συν 4,8% το πρωτογενές πλεόνασμα), αλλά μειώθηκε τελικά κατά 10,3% του ΑΕΠ. Βασική αιτία ήταν η αποπληρωμή της τριπλής δόσης ύψους περίπου 8 δισ.ευρώ για το διμερές δάνειο ύψους 52,9 δισ. ευρώ που πήρε η Ελλάδα απευθείας από τις χώρες της Ευρωζώνης, πριν μπει στο πρώτο μνημόνιο. Συνολικά, από το 2022, η Ελλάδα έχει αποπληρώσει πρόωρα 7 δόσεις, και με τη διπλή δόση ύψους 5,3 δισ.ευρώ που θα πληρώσουμε φέτος, θα φτάσουν στις 9. Με αυτόν τον τρόπο, η Ελλάδα υλοποιεί τη δέσμευσή της να αποπληρώσει το τελευταίο δάνειο του πρώτου μνημονίου, 10 χρόνια νωρίτερα από τη λήξη του, δηλαδή το 2030, αντί για το 2040, που ήταν η προγραμματισμένη εξόφληση του δανείου.

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2026, το ΥΠΕΘΟ προχώρησε στην αναθεώρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων, τόσο του 2025 όσο και του 2026, αν και οι αναθεωρήσεις αυτές χαρακτηρίζονται από αρμόδιες πηγές του ΥΠΕΘΟ μάλλον συντηρητικές.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού, το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να διαμορφωθεί σε 3,6% του ΑΕΠ το 2025 και σε 2,8% το 2026, ενώ το συνολικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε 0,6% το 2025 και σε -0,1% το 2026. Η συνολική αναθεώρηση κατά περίπου 0,8% του ΑΕΠ των πρωτογενών πλεονασμάτων (περίπου 2 δισ.ευρώ) δείχνει την πρόθεση του ΥΠΕΘΟ να διαθέσει και μεγαλύτερα ποσά από την υπεραπόδοση της οικονομίας για την αποπληρωμή χρέους, τόσο για φέτος όσο και το 2026. Τούτο, ενώ οι πιο ρεαλιστικές προβλέψεις για το τέλος του 2025 θέλουν το πρωτογενές πλεόνασμα να ξεπερνά με σχετική ευκολία το 4% του ΑΕΠ, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.

Η μείωση χρέους για το 2026

Σε ό,τι αφορά στον επόμενο χρόνο, η μείωση του χρέους θα είναι έργο της ανάπτυξης η οποία αναμένεται να φτάσει το 2,4% και του πρωτογενούς πλεονάσματος το οποίο με την αναθεωρημένη πρόβλεψη του προϋπολογισμού θα φτάνει το 2,8% του ΑΕΠ με σοβαρές πιθανότητες για άλλη μια χρονιά να φτάσει αρκετά υψηλότερα. Με βάση τον μέχρι στιγμής προγραμματισμό, το δανειακό πρόγραμμα του δημοσίου αναμένεται να κυμανθεί στα φετινά επίπεδα (νέα δάνεια 8-9 δισ. ευρώ), ενώ έχει προγραμματιστεί και η πρόωρη αποπληρωμή άλλων δύο δόσεων από το διμερές δάνειο με την Ευρωζώνη. Ωστόσο, τα πολύ υψηλά τραπεζικά αποθέματα,τα οποία υπερβαίνουν σταθερά τα 35 δισ. ευρώ,για τα οποία το ελληνικό κράτος πληρώνει σήμερα επιτόκια, μπορούν επίσης να κινητοποιηθούν για να αποπληρώσουν μεγαλύτερο μέρος από παλαιότερο "ακριβό" χρέος. Η τακτική αυτή έχει οδηγήσει από το 2024 τα επίσημα στοιχεία του χρέους, εκτός από τη μείωσή του ως ποσοστό του ΑΕΠ, να καταγράφουν και μια μείωση του χρέους ως υπολοίπου. Με άλλα λόγια το χρέος μειώνεται εκτός από ποσοστό επί του ΑΕΠ και ως ποσό.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio