Οικονομία

Συνεχίζεται το "αλαλούμ" στην οικοδομή ελέω ΝΟΚ

Συνεχίζεται το "αλαλούμ" στην οικοδομή ελέω ΝΟΚ

Του Νίκου Ρουσάνογλου Περιορισμένες παραμένουν οι αγοραπωλησίες οικοπέδων στην Αττική, μετά την απόφαση του ΣτΕ για τα "μπόνους" δόμησης του ΝΟΚ, παρότι το Υπ. Περιβάλλοντος, νομοθέτησε τελικά με σχεδόν έξι μήνες καθυστέρηση, τον περασμένο Μάιο, ώστε να προσαρμόσει τον

Του Νίκου Ρουσάνογλου

Περιορισμένες παραμένουν οι αγοραπωλησίες οικοπέδων στην Αττική, μετά την απόφαση του ΣτΕ για τα "μπόνους" δόμησης του ΝΟΚ, παρότι το Υπ. Περιβάλλοντος, νομοθέτησε τελικά με σχεδόν έξι μήνες καθυστέρηση, τον περασμένο Μάιο, ώστε να προσαρμόσει τον οικοδομικό κανονισμό στα νέα δεδομένα. Πηγές της αγοράς ακινήτων επισημαίνουν ότι οι οικοπεδούχοι δεν έχουν αντιληφθεί τις αλλαγές που έχουν επέλθει και ως επί το πλείστον, αρνούνται να προσαρμόσουν τις απαιτήσεις τους στα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί. Το αποτέλεσμα φυσικά είναι να μην είναι εφικτή η επίτευξη συμφωνιών, καθώς οι κατασκευαστές δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την κερδοφορία του έργου τους, παρά μόνο αν οι τιμές πώλησής τους είναι πολύ υψηλότερες από τα σημερινά δεδομένα. Έτσι, αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε από την κυβέρνηση, το ζήτημα της δόμησης, σε μια περίοδο, που ακριβώς λόγω της στεγαστικής κρίσης, θα έπρεπε να συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

Με βάση τις αλλαγές που έγιναν στον ΝΟΚ μετά την απόφαση του ΣτΕ, υπολογίζεται ότι η επιτρεπόμενη δομήσιμη επιφάνεια μειώθηκε κατά τουλάχιστον 30% κατά μέσο όρο, σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς. Ωστόσο, αυτή η διαφορά δεν έχει αντικατοπτριστεί ακόμα στις ζητούμενες τιμές πώλησης, αλλά ούτε και στα ποσοστά της αντιπαροχής, ώστε να επαναλειτουργήσει η αγορά με νέες αγορές οικοπέδων και αντίστοιχες ανεγέρσεις οικοδομών. Ουσιαστικά δηλαδή, οι οικοπεδούχοι θέλουν να πουλήσουν στις τιμές που πουλούσαν πριν την κατάργηση των μπόνους, παρότι η δομήσιμη επιφάνεια του οικοπέδου τους έχει μειωθεί κατακόρυφα, αγνοώντας δηλαδή το ότι η αξία της γης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα οικοδομήσιμα τετραγωνικά μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι για να γίνουν συναλλαγές σήμερα, οι τιμές των οικοπέδων θα πρέπει να μειωθούν κατά 30-40%.

Μία από τις βασικές αιτίες που παρατηρείται αυτή η αδιαλλαξία από πολλούς οικοπεδούχους, είναι η ελλιπής πληροφόρηση, η ασάφεια που εξακολουθεί να υφίσταται γύρω από το τι επιτρέπεται να χτιστεί σε κάθε περίπτωση, ακόμα και η προσδοκία ότι το οικόπεδο θα μπορέσει να "χτίσει" περισσότερα τετραγωνικά σε μεταγενέστερο χρόνο. Το αποτέλεσμα είναι να μην είναι εύκολες οι διαπραγματεύσεις, ακόμα και αν, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, ο κατασκευαστής δεχθεί να αποζημιώσει τον οικοπεδούχο, σε περίπτωση που αργότερα όντως καταστεί εφικτή η ανέγερση περισσότερων τ.μ., π.χ. μέσω της εκπόνησης ενός τοπικού πολεοδομικού σχεδίου στην εκάστοτε περιοχή.

Πάντως, με βάση τα σημερινά δεδομένα, όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή των υφιστάμενων οικοδομών σε μερικούς μήνες, θα υπάρξει σημαντική πτώση του όγκου των εργασιών και αρκετά συνεργεία θα μείνουν χωρίς απασχόληση στην αγορά κατοικίας. Σε πρόσφατη τοποθέτησή του, ο πρόεδρος του ΤΕΕ, κ. Γιώργος Στασινός, ανέφερε ότι "η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σήμερα στην αγορά είναι τραγική, όσον αφορά την οικοδομή. Κανείς, δεν το καταλαβαίνει ακόμα στην οικονομία, γιατί δουλεύονται οι παλιές άδειες που υπήρχαν, ενώ η έκδοση νέων αδειών έχει μειωθεί κατακόρυφα. Κανείς δεν μπορεί να έχει εμπιστοσύνη πλέον ότι μπορεί να εκδώσει μία άδεια και να ολοκληρώσει αυτή την άδεια", σημείωσε ο κ. Στασινός, στο πλαίσιο τοποθέτησης στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2025.

Ακριβώς επειδή συνεχίζεται να παρατηρείται αυτή η αβεβαιότητα στην αγορά ακινήτων, ο κ. Στασινός, τόνισε την ανάγκη να προχωρήσει άμεσα, το αργότερο μέχρι τα μέσα του 2026, ένας απλός, σύγχρονος Οικοδομικός Κανονισμός, μέχρι 10 σελίδες. "Μπορεί το ΥΠΕΝ να δημιουργήσει μέχρι τα μέσα του 2026 έναν σύγχρονο ΝΟΚ που θα περιλαμβάνει λίγα μεγέθη, θα είναι απλός στην ερμηνεία του και έτσι θα μπορούν οι αρχιτέκτονες να σχεδιάζουν με δημιουργικότητα και δεν θα έχουμε θέματα προσφυγών". Ο σύγχρονος οικοδομικός κανονισμός θα πρέπει, όπως εξήγησε να είναι "μέχρι 10 σελίδες και να καθορίζει τον όγκο, το ύψος, τις πλαϊνές αποστάσεις και τη φύτευση, δηλαδή ό,τι επηρεάζει το δημόσιο συμφέρον και τους γύρω μας". "Άρα αν θέλουμε να πάμε ένα βήμα μπροστά, θα πρέπει να φτιάξουμε έναν σύγχρονο οικοδομικό κανονισμό που θα ελέγχει συγκεκριμένα μεγέθη και από εκεί και πέρα, με ευθύνη των μηχανικών, θα δημιουργείται το εσωτερικό των κτιρίων" τόνισε και πρόσθεσε ότι αυτό θα προσδώσει και την ευκαιρία για πραγματική δημιουργία στους αρχιτέκτονες που θα δεν θα είναι περιορισμένοι και έτσι δεν θα αναπτύσσονται πανομοιότυπες κατασκευές.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ επανέλαβε την ανάγκη να υπάρχει ασφάλεια δικαίου και χαρακτήρισε αυτονόητο όσοι έχουν οικοδομικές άδειες να μπορούν να συνεχίσουν τις εργασίες τους. "Έχουμε και το παράλογο κάποιος που έβαλε μία μπουλντόζα δύο μέρες πριν την απόφαση του ΣτΕ και έκανε κάποιες εργασίες να μπορεί να συνεχίσει και άλλος με σχεδόν τελειωμένη οικοδομή, στα βαψίματα, να πρέπει να την κατεδαφίσει" ανέφερε. Σχετικά με την προσφυγή κατασκευαστών στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) που αφορά την απόφαση του ΣτΕ για τα κίνητρα του ΝΟΚ, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ εκτίμησε ότι "με βάση την κοινή λογική θα δικαιωθούν όσοι προσέφυγαν και ελπίζω να το εκτιμήσει ανάλογα το ΣτΕ, να επαναφέρει την τάξη και όσοι είχαν εκδώσει άδειες μέχρι 11/12/24, να συνεχίσουν τις εργασίες τους με βάση αυτές".

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio